refinaryrig
تنها ۳ روز و ۲۳ ساعت و ۴۹ دقیقه تا پایان تخفیفات نوروزی
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

آشنایی مختصر با جداکننده های دو فازی و سه فازی


۰ ۵۰۸۷ ۰ ۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۱۰:۴۸

1-سپراتور سه زمانه:
سپراتور های سه زمانه ، همان جداکننده های سه فازی هستند. در واقع نفت ورودی به این سپراتور ، علاوه بر آب زدایی ، گاز زدایی نیز می شود ؛ به طوریکه نفت پس از مدت معلومی زمان ماند در جداکننده ، در بین دو لایه ی گاز (قسمت فوقانی سپراتور ) و آب (قسمت تحتانی سپراتور) قرار می گیرد و این مسئله (تشکیل سه فاز مجزا ) به دلیل اختلاف در دانسیته ی این سیالات است.
به طور کلی هدف از استفاده از سپراتور سه زمانه ، جداسازی آب همراه نفت خام می باشد.
تصویر زیر ، برش مقطعی از سپراتور سه زمانه ( سه فاز ) می باشد.


2-سپراتور دو زمانه:
در این سپراتور گاز همراه نفت از آن جدا می شود ؛ بدین ترتیب که نفت ورودی به منطقه ابتدا وارد سپراتور سه زمانه می شود و آب و مقداری از گاز همراه آن جدا می شود، سپس وارد سپراتور دو زمانه می شود تا حداکثر مقدار گاز جداشدنی ، از نفت تفکیک گردد. همچنین لازم به ذکر است که فشار درون جداکننده ی سه فازی به دلیل وجود آب و گاز همراه بیشتر ، بسیار بالاتر از فشار درون سپراتور دو فاز است. البته فشار نفت درون سپراتور ، به نوع نفت دریافتی و نرخ ورود آن به کارخانه بستگی دارد.


 معمولا نفت و گاز با نرخ ثابت وارد سپراتورها می شوند. همچنین زمان ماند در سپراتورها ی متداول در حدود 17 تا 25 دقیقه می باشد ؛ یعنی اختلاف زمان بین ورود نفت به جداکننده و خروج آن از قسمت تحتانی و انتهایی جداکننده حدود 8 دقیقه می باشد .

Ahmad Momeni
مدیران
ک

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

14956
0