refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

پتانسیل نفتی و انواع آن


۱ ۴۴۴۵ ۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۳ ۰۴:۱۶
تقسيم بندي مناطق از لحاظ پتانسيل نفتي
از نظر پتانسيل نفتي، مناطق مختلف را به سه گروه تقسيم مي نمايند که عبارتند از:
١- مناطق غير محتمل :
مناطقي هستند که فقط از سنگهاي آذرين، متامرفيک و يـا رسـوبات غيردريـايي کـه فاقد مواد آلي هستند، تشکيل شده است . افزون بر اين، مناطق بسيار قديمي مربوط بـه کـامبرين و قبـل از آن، ولـو آنکه در معرض رويدادهاي آتشفشاني و متامرفيسم هم قرار نگرفته باشند، به علت محدوديت ارگانيسمهاي زنـده جزء مناطق غيرمحتمل منظور ميگردند. در ايران، اطراف مناطق آتشفشاني و متامرفيک نظير امتداد محور سـنندج – سيرجان در قسمتهاي شرقي و جنوب شرقي کشور مثل جنوب خراسان و حواشي کوير لـوت، آذربايجـان در اطراف سهند و سبلان و ساير مناطقي که سـپرهاي کـامبرين گسـترش دارنـد، از جملـه منـاطق غيرمحتمـل از نظـر پتانسيلهاي نفتي کشور در نظر گرفته ميشوند.

٢- مناطق محتمل :
مناطقي هستند که رسوبات دريايي در آنها شناخته شده اند و عواملي که با تشکيل و تجمع نفت مغايرت داشته باشند، در آنها ديده نمي شوند ولي به علت محدود بودن فعاليتهاي اکتشافي وجود نفـت بـه طور قاطع و صد درصد تأييد نشده است. جنوب درياي خزر در ايران جزو اين مناطقي اسـت کـه وجـود نفـت در ميدانهاي نفتي غني قفقاز در مغرب و ميدانهاي مستقل گاز در ترکمنستان در شمال خزر و بهرهبـرداري از نفـت شمال خزر مويد اين نکتهاند.

٣- مناطق قطعي نفت :
مناطقي هستند که از هر جهت براي تشکيل و ذخيرهي مواد هيدروکربني مناسب بـوده و اين مواد در آنها کشف و شـناخته شـده  انـد. ضـخامت زيـاد رسـوبات دريـايي و شـرايط مناسـب سـاختماني و چينه شناسي، همه مؤيد وجود نفت در آن مناطق ميباشند. در اين منـاطق وجـود هيـدروکربن و ميـزان آن توسـط حفاري هاي متعدد و بررسيهاي تکميلي مخزن به اثبات رسيده است . حوضه ي زاگرس در جنـوب و غـرب، کپـه داغ در شمال شرق ايران، اطراف قم در شمال مرکز ايران جزو اين مناطق هستند.




siavash
عضو عادی

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

پگاه داراب پور
پگاه داراب پور
عضو فعال
geologist and designer and painter
ممنون بابت اطلاعات خوبتون
۱۳۹۴/۱۱/۲۴ ۱۱:۰۷

Reza_Yarveisi
Reza_Yarveisi
عضو عادی
فعال
ممنون بابت اشتراک اطلاعاتتون
۱۴۰۲/۰۴/۰۶ ۱۰:۴۳

22684
0