refinaryrig
تنها ۳ روز و ۱۴ ساعت و ۴۹ دقیقه تا پایان تخفیفات نوروزی
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

کاربرد نرم افزار(Arc GIS) در زمین شناسی


۰ ۳۶۷۱ ۰ ۱۳۹۳/۰۴/۰۸ ۱۲:۲۰
نرم افزارGIS بدلیل برخورداری از امکان تحلیلی داده های مختلف به زمین شناس این امکان را می دهد که از طریق تلفیق و تجزیه داده های حاصل از منابع متفاوت در جهت اکتشاف معادن و منابع نفتی گام بردارد.کاربردهایGISدر زمین شناسی عبارتنداز:ترکیب لایه های مختلف و نمایش نتایج حاصله بروی توپوگرافی,تصاویر ماهواره ای یا نقشه های زمین شناسی است.
تجزیه و تحلیل اطلاعات زمین شناسی در یک منطقه چه به منظور اکتشافات معدنی,نفت و چه سایر اهداف,اصولا یک فرایند ترکیبی از داده های مختلف میباشد.یک زمین شناس با مرتبط کردن داده های گوناگون زمین شناسی به دنبال یافتن ساختارهای مفید زمین شناسی در یک ناحیه است.از این رو تمام داده های زمین شناسی برای این که بتوانند مفید واقع شوند باید با توجه به موقعیت جغرافیایی شان تجزیه تحلیل شوند.
GISبا فراهم کردن امکانات نمایش و تجزیه و تحلیل داده های مختلف با یکدیگر یک زمین شناس را قادر به انجام کار با داده های گوناگون بطور بسیار وسیع تر و دقیق تر می نماید.به طریقی که با روش های آنالوگ و سنتی تقریبا غیرممکن است.
یکی از مهمترین مسائل کاربردی سیستم اطلاعات جغرافیای در علوم زمین انجام همپوشانی در راستای تعیین پهنه بندی ها می باشد.که به اختصار به یکی از این نوع پهنه بندی ها پرداخته می شود:
هدف در این پهنه بندی تعیین مناطق باخطر رانش زمین می باشد.برای رسیدن به این هدف ابتدا باید عوامل مؤثر در رانش را شناسایی کرد.از جمله این عوامل میتوان به تراکم پوشش گیاهی,جنس زمین,شیب توپوگرافی,شیب لایه های زمین و شدت بارندگی اشاره کرد.پس از شناسایی عوامل باید نقشه های مورد نیاز را تهییه کرد وسپس با همپوشانی این لایه ها در نرم افزارهای سیستم اطلاعات جغرافیایی میتوان به نقشه ای رسید که در ان منطقه مورد مطالعه خود به پهنه های ریز تقسیم شده و از طرفی در بانک اطلاعاتی مشخصات هرپهنه یعنی اجداد سازنده ان پهنه از نظر عوامل مختلف مشخص می باشد.حال باید در بانک اطلاعاتی به هر عامل وزن مربوطه را داده و سپس در بانک اطلاعاتی با جمع و ضرب کردن عوامل به اعداد نهایی رسید. در مرحله بعد باید تعیین کرد که چه عددی نشان دهنده پهنه های پرخطر می باشد.پس از کلاسه بندی نقشه اینک وظیفه تیم زمین شناس است که با بازدید میدانی به بررسی مناطق پرداخته و در صورت لزوم با اصلاح وزن ها و ضرایب به نقشه نهایی دست یابد.
 

 

پگاه داراب پور
عضو فعال
geologist and designer and painter

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

13194
0