refinaryrig
تنها ۳ روز و ۲۲ ساعت و ۴۹ دقیقه تا پایان تخفیفات نوروزی
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

معرفی نرم افزارهای مورد استفاده در رشته زمین شناسی


۰ ۱۰۴۵۰ ۷ ۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ۱۲:۴۲
در این موضوع به معرفی نرم افزارهای مفید در رشته  زمین شناسی خواهیم پرداخت. خواهشمندیم از این تاپیک صرفا برای معرفی نرم افزارهای تخصصی این رشته استفاده فرمایید.:)
امیدوارم دوستان همکاری کنن.

shahabi7110
عضو فعال
کارشناس ارشد مهندسی نفت

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

shahabi7110
shahabi7110
عضو فعال
کارشناس ارشد مهندسی نفت
اولین نرم افزاری که معرفی میکنیم : 
نرم افزار GPlate :

نرم افزار GPlate که برنامه ای رایگان و Open Source است در گروه EarthByte دانشگاه سیدنی طراحی و برنامه نوسی شده است که آخرین ورژن آن از سایت این گروه قابل دانلود می باشد.
این نرم افزار برای بازسازی پلیت تکتونیکی در مقیاس جهانی کاربرد دارد. از جمله قابلیتهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:


  • ایجاد فایلهای چرخش پلیتها با قابلیت ثبت قطب اویلر و میزان چرخش



  • ایجاد و مدیریت شیپ فایلهای مختلف و قابلیت وارد کردن شیپ فایلهای GIS و نقشه های مختصات دار شده به برنامه



  • قابلیت مشاهده و ویرایش حرکت پلیتها در طول زمان زمین شناسی بر روی صفحه نشان دهنده سه بعدی.



  • قابلیت outputفیلم نشان دهنده حرکت پلیتها مثل باز و بسته شدن اقیانوسها، حرکتهای امتدادی و.... در طول زمان زمین شناسی 
  • و....



۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ۰۰:۴۵

احمد داراب پور
احمد داراب پور
عضو فعال
کارشناس ارشد نمودارگیری از مخازن
از جمله نرم افزار های دیگر زمین شناسی می توان به نرم افزار لاگ پلات اشاره کرد.این نرم افزار مورد تایید شرکت نفت و در اکثر پروژه های حفاری در شرکت ملی حفاری و ... استفاده می شود. Portable LogPlot یکی از بهترین نرم افزارهای ارائه شده در زمینه رسم نمودارهای چینه شناسی، سنگ شناسی و لاگ های ژئوفیزیکی است
۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ۰۱:۳۶

پگاه داراب پور
پگاه داراب پور
عضو فعال
geologist and designer and painter

 از دیگر نرم افزارهای رشته زمین شناسی میتونیم بهsurfer8-flac-mapsource v6.16-slideوRock ware Rocworks15 v2010.7.2اشاره کنیم که با اجازه مهندس شهابی من یکی از موارد بالا رو توضیح بدم...
برنامهRock worksیکی از برنامه های بسیار محبوب و معروف علم زمین شناسی است .این برنامه که از چندین بخش اصلی تشکیل شده است قابلیت آنالیز دیتاهای زیر سطحی را داراست و تقریبا در تمام شاخه های علم زمین شناسی بخصوص نفت و آب شناسی کاربرد بسیار فراوان دارد.
۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ۱۰:۴۲

پگاه داراب پور
پگاه داراب پور
عضو فعال
geologist and designer and painter
نرم افزار surfer یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای نقشه کشی می باشد که در بسیاری از رشته های فنی و مهندسی کاربرد دارد.این نرم افزار تحت سیستم عامل ویندوز کار می کند که قابلیت ویژه ای در رسم توپوگرافی منطقه ای و عوارض سطحی دارد
نرم افزار surferیک نرم افزار جامع برای محاسبات و ترسیمات مهندسی نقشه برداری,پروژه های اکتشاف معدنی و ...با استفاده از داده های مکانی است
۱۳۹۳/۰۲/۳۱ ۱۶:۵۳

پگاه داراب پور
پگاه داراب پور
عضو فعال
geologist and designer and painter
نرم افزارهای دیگه رشته زمین شناسی عبارت انداز...
ORTEP_LATTICE MAKER_GEOD_IGPED_MINPED_UNITCELL_SOLVCALC_PALEOMAY_STEREONETوTREEPLOT
که در اینarticoloبه معرفی2نرم افزار می پردازیم...
>>treeplot
دیاگرام های مثلثی کاربرد فراوانی در علوم مختلف بویژه زمین شناسی دارند.این دیاگرام ها دارای 3عضو انتهایی بوده که در رئوس مثلث قرار میگیرند از انجا که رسم دقیق این دیاگرام ها منجر به تعابیر صحیح تر از فرایندهای زمین شناسی می گردد از نرم افزارهایی چون تری پلات استفاده می شود.
>>geod
یک نرم افزار اموزشی مولتی مدیاست که تقریبا حجم بالایی دارد و یکی از معروف ترین نرم افزارهای جامع اموزشی بوده که جهت اشنایی کلی با علوم زمین بسیار مفید است
 
۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ۰۰:۲۰

پگاه داراب پور
پگاه داراب پور
عضو فعال
geologist and designer and painter
نرم افزارPHREEQC
این نرم افزار یک برنامه کامپیوتری بوده که توسط زبان برنامه نویسی جهت استفاده در محاسبات ژئوشیمیایی واقع در محیط های آبدار طراحی گردیده است.این برنامه بر اساس مدل آبگین تجمعی یونی پایه ریزی شده است و دارای امکاناتی از قبیل محاسبه شاخص اشباع شدگی و گونه زایی,محاسبه مسیر واکنش و مدل سازی معکوس برای بررسی نقل و انتقالات مول های آب و گاز در محیط آبگین می باشد.

 
۱۳۹۳/۰۴/۰۶ ۲۲:۱۹

پگاه داراب پور
پگاه داراب پور
عضو فعال
geologist and designer and painter
نرم افزار کانی شناسی توصیفی
mineralogicیکی از نرم افزار هایی است که از آن در زمینه کانی شناسی توصیفی استفاده میشود.این نرم افزار بطور کاملاْ دقیق و حرفه ای ٬ کانی ها را از لحاظ مشخصاتشان ( نظیر جلا ٬ سختی ٬ کلیواژ ٬ وزن مخصوص ٬ رنگ و ..) دسته بندی میکند. با استفاده از این نرم افزار هنگام انتخاب یک کانی خاص به کلیه مشخصات آن کانی دسترسی پیدا خواهید کرد. در ضمن امکان جدا سازی کانی های با یک مشخصات خاص نیز وجود دارد. به عبارت دیگر می توان از روی چند ویژگی که در کانی مجهول قابل ملاحظه هستند و انتخاب آنها در نرم افزار (تفکیک بر اساس مشخصات) کانی های محتمل را که دارای ویژگیهای وارد شده هستند مشاهده نمود. با اضافه کردن مشخصات میتوان تا آنجا پیش رفت که کانی مورد نظر را شناسایی نمود.

 
۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ۱۹:۴۷

12392
0