refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

دانشگاه صنعت نفت


۱ ۵۳۳۴ ۴ ۱۳۹۱/۰۹/۲۷ ۰۴:۲۸
با توجه به اهميت صيانت منابع عظيم نفت و گاز در كشور، تربيت نيروي انساني متخصص جهت توسعه و بهره‌برداري بهينه از اين منابع در زمره اولويت‌ها و اهداف راهبردي وزارت نفت قرار دارد. جهت نيل به اين هدف، دانشگاه صنعت نفت مأموريت دارد تا با بسيج تمامي امكانات در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري، اين نياز مهم را برآورده سازد. لذا دانشگاه صنعت نفت علاوه بر ارائه دوره‌هاي تخصصي در مقاطع مختلف، با ايجاد زمينه همكاري با دانشگاه‌هاي داخل و خارج از كشور، به اين امر مهم اهتمام ورزيده گام‌هاي اساسي برداشته است.

از سوي ديگر، دانشگاه صنعت نفت در كنار انجام امور آموزشي، از پيشرفته‌ترين امكانات پژوهشي نيز برخوردار بوده با يجاد رابطه نزديك با صنعت نفت كشور و مراكز علمي تحقيقاتي خارج از كشور، به سطح توانمندي نيروهاي تربيت شده هرچه بيشتر افزوده است.

اين دانشگاه با مجموع فضاي بالغ بر 000/370 متر مربع و با بيش از 70 عضو هيئت علمي، فعاليت گسترده‌اي را براي تربيت نيروهاي متخصص جهت رفع نيازهاي صنعت نفت كشور انجام داده است. در حال حاضر دانشگاه صنعت نفت در چهار دانشكده خود در شهرهاي اهواز، آبادان، تهران و محمود آباد اقدام به پذيرش دانشجو مي‌نمايد و كليه دروس تخصصي، به زبان انگليسي ارائه مي‌شود.

رشته‌هاي تحصيلي در اين دانشگاه عبارتند از:

دانشكده نفت اهواز، مقطع كارشناسي
مهندسي نفت - مخازن
مهندسي نفت – حفاري
مهندسي نفت-بهره برداري
مهندسي شيمي-فرآوري و انتقال گاز
مهندسي مكانيك
مهندسي برق-كنترل

دانشكده نفت آبادان، مقطع كارشناسي
مهندسي نفت-اكتشاف
مهندسي ايمني-بازرسي فني
مهندسي ايمني-حفاظت فني
مهندسي شيمي-پتروشيمي
مهندسي شيمي-پالايش

دانشكده نفت تهران، مقطع كارشناسي
حسابداري
مديريت صنعتي
مديريت بازرگاني

دانشكده علوم دريايي محمودآباد، مقطع كارشناسي
مهندسي كشتي-موتور

دانشكده نفت اهواز، مقطع كارشناسي ارشد
مهندسي نفت-مخازن هيدروكربوري
مهندسي نفت-حفاري
مهندسي-بهره برداري
مهندسي شيمي-فرآوري و انتقال گاز
مهندسي ابزار دقيق و اتوماسيون
مهندسي مكانيك (در دست اقدام)

دانشكده نفت آبادان، مقطع كارشناسي ارشد
مهندسي نفت-اكتشاف
مهندسي ايمني و بازرسي فني
مهندسي شيمي-HSE
مهندسي شيمي-جداسازي (در دست اقدام)

دانشكده نفت تهران، مقطع كارشناسي ارشد
مديريت مالي در صنايع نفت و گاز (در دست اقدام)
مديريت منابع انساني در صنايع نفت و گاز (در دست اقدام)

دانشكده علوم دريايي محمودآباد، مقطع كارشناسي ارشد
پدافند غير عامل (در دست اقدام)

دانشكده نفت اهواز، مقطع دكترا
مهندسي شيمي-پديده هاي انتقال
مهندسي نفت (در دست اقدام)

در سال‌هاي اخير در اين دانشگاه، روند جذب جوانان نخبه و با استعداد كشور با ارائه امتيازات و تسهيلات ويژه جهت افزيش توانمندي‌هاي علمي ايشان، رشد چشمگيري يافته است. باتوجه به سمت‌هاي بلاتصدي موجود در بخش بالادستي صنايع نفت و گاز و با عنايت به طرح‌هاي توسعه ميادين نفت و گاز و افزيش بهره‌وري ميادين موجود (و بالطبع توسعه بخش‌هاي خصوصي مرتبط با اين صنايع)، تربيت حداقل 2000 نفر در سطح كارشناسي ارشد تا پايان برنامه چهارم و حداقل 150 نفر در سطح دكتري، چشم‌انداز روشني را پيش روي جوانان مستعد و علاقه‌مندي قرار مي‌دهد كه دل در گروي پيشرفت و توسعه روزافزون ميهن اسلامي خود نهاده‌اند.

تاريخچه تأسيس دانشگاه صنعت نفت

فعاليت‌هاي آموزشي در سطوح عالي در صنعت نفت ايران بصورت رسمي در سال 1318 با تأسيس آموزشگاه فني آبادان شروع شد. با توسعه اين آموزشگاه، نام آن به دانشكده فني آبادان، و سپس به دانشكده نفت آبادان(Abadan Institute of Technology) تغيير يافت. با توجه به گسترش فعاليت‌هاي آموزشي دانشكده نفت آبادان و نياز كشور به تربِيت نيروهاي متخصص در صنايع نفت و گاز، اين دانشكده در سال 1368 به دانشگاه صنعت نفت ارتقاء يافت.

برنامه‌هاي آموزشي در آموزشگاه فني آبادان توام با كار بود و دانشجويان كه به عنوان كارمند استخدام مي‌شدند دو پنجم وقت خود را در آموزشگاه و سه پنجم آن را در پالايشگاه آبادان صرف كارآموزي مي‌كردند. بدين ترتيب پس از يك سال آموزش مقدماتي تمام‌وقت و چهار سال آموزش توام با كار با درجه كارشناس فني در رشته‌هاي شيمي نفت، مهندسي پالايش، مهندسي مكانيك و مهندسي برق فارغ التحصيل و عهده‌دار مسئوليت‌هاي مختلف، عموماً در پالايشگاه آبادان مي‌شدند.

در سال 1335 با تغيير سيستم‌ آموزشي در صنعت نفت كشور كه متأثر از زمان و شرايط موجود بود، نام آموزشگاه به دانشكده فني آبادان تغيير يافت. برنامه‌هاي آموزشي بر روي رشته مهندسي عمومي متمركز گرديد و دانشجويان از سال چهارم دبيرستان و از طريق امتحان ورودي و مصاحبه پذيرفته مي‌شدند. سال 1340 آخرين سال پذيرش دانشجو در اين دوره بود كه دانشجويان به مرور تا سال 1345 فارغ التحصيل شدند.

در سال 1341 مجدداً با تغيير برنامه‌هاي آموزشي، نام دانشكده فني آبادان نيز به دانشكده نفت آبادان تغيير يافت. برنامه جديد تحصيلي نيز در رشته مهندسي نفت در گرايش‌هاي پالايش، اكتشاف و معدن و همچنين رشته بازرگاني و علوم اداري در گرايش‌هاي مديريت و حسابداري تدوين گرديد. در اين دوره نيز برنامه‌هاي آموزشي شامل تحصيل توام با كارآموزي بود كه سه سال آموزش تمام وقت و يك سال كارآموزي در واحدهاي مختلف صنعت نفت را در بر مي‌گرفت. دانشجويان در پايان تحصيل با درجه كارشناسي فارغ التحصيل و عموماً در صنعت نفت استخدام مي‌شدند.

از سال 1345 تا 1359 بنا به نياز صنعت نفت، برخي از رشته‌ها راه‌اندازي و يا از گردونه برنامه‌هاي آموزشي خارج شدند.

با شروع جنگ تحميلي، چون امكان استقرار دانشكده در آبادان غير ممكن بود، ابتدا در سال 1360 دانشكده به گچساران منتقل گرديد. به دنبال بازگشائي دانشگاه‌ها در آذر ماه 1361 فعاليت‌هاي آموزشي دانشكده پس از يكسال فعاليت در گچساران، در سال 1362 به مكان فعلي دانشكده نفت اهواز منتقل گرديد.

در سال 1368، پس از پايان شرايط جنگي در كشور با صدور مجوز تأسيس دانشگاه صنعت نفت از طرف وزارت فرهنگ و آموزش عالي، كليه مؤسسات آموزشي موجود در وزارت نفت تحت پوشش دانشگاه قرار گرفتند. براي وزارت نفت نيز اين فرصت فراهم گرديد تا در راستي تحقق اهداف مورد نظر صنعت و بر اساس مقررات شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجوز شوراي گسترش وزارت فرهنگ و آموزش عالي ضمن پوشش دادن واحدهاي آموزشي موجود در صنعت نفت، اقدام به تاسيس ديگر مراكز علمي، آموزشي و پژوهشي در سطوح مختلف نمايد. از آن جمله مي‌توان به تأسيس دانشكده مهندسي شيمي و پتروشيمي شهيد تندگويان آبادان در بهمن ماه سال 1370 در محل قبلي دانشكده نفت آبادان و مركز تحقيقات دانشگاه صنعت نفت در سال 1371 در محل دانشكده نفت اهواز اشاره نمود.

در حال حاضر دانشگاه صنعت نفت داري چهار دانشكده و سه مركز تحقيقات مي‌باشد. اين مراكز علمي عبارتند از:

دانشكده نفت اهواز
دانشكده نفت آبادان
دانشكده نفت تهران
دانشكده علوم دريايي محمودآباد
مركز تحقيقات نفت آبادان
مركز تحقيقات نفت اهواز
مركز تحقيقات نفت تهران

يكي از دستاوردهاي تربيت متخصصين در اين دانشگاه، ملي شدن صنعت نفت بود كه برگ زريني در تاريخ ايران محسوب مي‌شود. متخصصين دانشكده نفت آبادان در راه‌اندازي بخش‌هاي مختلف پالايشگاه آبادان، شگفت جهانيان را برانگيختند، در حالي كه برخي از كشورهاي خارجي ادعا كرده بودند كه ايراني‌ها حتي نمي‌توانند آب آشاميدني تصفيه كنند.

با پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي و اعمال تحريم‌هاي مختلف، تربيت يافتگان اين دانشگاه نقش مهم ديگري را در جهت قطع وابستگي به بيگانگان ايفا نموده‌اند.

آرمان:
تبديل شدن به دانشگاه پيشتاز در منطقه در زمينه مهندسي نفت و رشته هاي وابسته و حفظ اين پيشتازي

ماموريت:
جذب اعضاي هيات علمي مجرب در رشته هاي موردنظر و ايجاد شرايط مناسب براي پيشرفت و ارتقاي آنان
جذب دانشجويان ممتاز از طريق آزمون ورودي
براقراري ارتباط با دانشگاه هاي تراز اول جهان در زمينه هاي بالادستي نفت و گاز به منظور همكاري هاي مشترك
تربيت نيروي انساني در رشته هاي مورد نياز صنعت نفت در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا
گسترش و تعميق فعاليت هاي پژوهشي دانشگاه با صنعت نفت
گسترش و تعميق ارتباط دانشگاه با صنعت براي پاسخگويي به نيازهاي آن
ايجاد و توسعه فضاهاي آموزشي، پژوهشي، ورزشي و رفاهي
ايجاد و توسعه مراگز كتابخانه اي، مراكز كامپيوتر و ارتباطات اينترنتي

.

همایون قاسمی
مدیر و موسس
کارشناس ارشد مهندسی نفت



به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

کاسیاس
کاسیاس
عضو عادی
سلام
اگه لطف کنین لیست تمامی دانشگاه های ایران چه دولتی چه ازاد ،غیر انتفائی،پیام نور بر اساس رتبه ی علمی و اینکه حداقل رتبه ی مورد نیاز برای هر دانشگاه رو بیان کنید.
۱۳۹۲/۰۴/۳۰ ۰۰:۲۷

احمد داراب پور
احمد داراب پور
عضو فعال
کارشناس ارشد نمودارگیری از مخازن
رتبه بندی دانشگاه داخل ایران زیاد حالت عادی نداره چون هر دانشگاه خودشو بهتر از دانشگاه های دیگه میدونه و آمار فرمالیته زیاد میدن بیرون.....
دانشگاه دولتی------------دانشگاه نفت
دانشگاه آزاد---------------علوم تحقیقات و امیدیه
اینا رو بر اساس اساتیدی که اونجا تدریس می کنند گفتم.و اینو بدون داخل همه دانشگاه ها دانشجوی ضعیف و قوی وجود داره.
رتبه های اول تا سوم کارشناسی ارشد در ادوار گذشته همگی فارغ التحصیل دانشگاه نفت اهواز بودند
اسامی دانشگاه های دولتی که رشته نفت رو دارند:
گرایش اکتشاف
دانشگاه تهران
دانشگاه شاهرود
دانشگاه صنعت نفت
دانشگاه صنعتی امیر کبیر
صنعتی سهند تبریز
گرایش حفاری
دانشگاه تهران
خلیج فارس بوشهر
شاهرود
شهید باهنر کرمان
صنعت نفت
صنعتی امیر کبیر
صنعتی سهند تبریز
 گرایش مخزن
تهران
خلیج فارس بوشهر
شهید باهنر کرمان
صنعت نفت
امیر کبیر
صنعتی سهند تبریز
صنعتی شریف

دانشگاه آزاد
دانشگاه علوم تحقیقات فارس-مرودشت شیراز-امیدیه-مسجدسلیمان-گچساران-ماهشهر-و.............                                                                                                               ...............در مورد پیام نور وغیر انتفاعی علاقه به داشتن اطلاعات ندارم ...........................

 

 

 
۱۳۹۲/۰۴/۳۰ ۰۱:۴۰

کاسیاس
کاسیاس
عضو عادی
سلام،ممنون از اطلاعات خوبتون.
 
۱۳۹۲/۰۴/۳۰ ۱۴:۵۹

همایون قاسمی
همایون قاسمی
مدیر و موسس
کارشناس ارشد مهندسی نفت
عکس دانشکده آبادان. با تشکر از دوست عزیزم اقای نعیم نژاد که زحمت این عکسو کشیدن.

۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۲۲:۱۷

1255
0