refinaryrig
تنها ۴ روز و ۶ ساعت و ۲۴ دقیقه تا پایان تخفیفات نوروزی
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

زمین شناسی مناطق نفتی ایران


۱ ۹۷۰ ۰ ۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۰۶:۰۶
مختصری راجع به زمین شناسی مناطق نفتی ایران

بطور كلی می توان گفت كه كوههای ایران جزئی از رشته كوههای آلپ و هیمالیا میباشد ولی از لحاظ ساخت زمین شناسی و تكتونیكی با كوههای مذكور تطبیق ندارد و در این باره تعبیر و تفسیرهای زیادی عنوان شده است و بالاخره در سال ۱۹٦۸ میلادی دكتر اشتوكلین اظهار عقیده نمود كه زمین شناسی ایران نوع مخصوص و غیر معمولی از تكتونیك آلپ است.

بطور كلی زمین شناسی ایران را می توان به دو بخش چین خوردگیهای زاگرس و چین خوردگیهای سایر نقاط ایران تقسیم نمود. چین خوردگیهای زاگرس از جنوب غربی به سمت جنوب شرقی ادامه داشته و مجموعا" از چهارده رشته بموازات یكدیگر تشكیل یافته است و این تشكیلات رسوبی از دوران اول تا دوران سوم را در بر می گیرد كه بیشتر شامل رسوبات كربناته شیمیائی و تخریبی میباشد و در دوره های رسوبگذاری تنها حركات خفیف اپیروژنی ناحیه ای در این حوضه وجود داشت و توده های نمكی در نقاط مختلف بیرون زده اند. در طی این حركات اپیروژنی گسلهای قدیمی بحركت در آمده باعث تغییرات در حوضه رسوبی میگردیده است كه سبب ناكامل بودن جزئی در ستون رسوبی در بعضی مناطق می باشد.

بطور كلی ستون كامل چینه شناسی در اكثر نقاط زاگرس بچشم می خورد. رسوبات زاگرس در اواخر دوره میوسن ببعد چین خوردگی پیدا نموده و ارتفاع این چین ها از شمال شرق حوضه زاگرس كه حد فاصل بین این حوضه و سایر نقاط ایران است بتدریج بطرف جنوب غربی یعنی بطرف سپر عربستان كاهش را نشان میدهد و مؤید این است كه فشار تكتونیكی از شمال شرق به این رسوبات وارد شده و این مرحله كوهزائی زاگرس نامیده می شودكه فاقد دگرگونی و فعالیتهای ماگمائی است از طرفی در میان چین خوردگیهای خارج از زاگرس تنها ناحیه چین خورده كپه داغ در شمال شرق ایران كم و بیش با زاگرس شباهت دارد.

از این ناحیه چین خورده نفت استخراج می گردد كه Petroleum نامیده می شود و به مواد هیدروكربنی كه از مخازن نفتی استخراج می شوداطلاق می گردد. این ماده معدنی بصورت گاز ، مایع ، نیمه جامد و جامد در اقشار زمین وجود دارد كه از اجزاء كلی كربن و هیدروژن (Hydrocarbons) و اجزاء جزئی ازت ، اكسیژن و گوگرد بوجود آمده است و حالت مایع آن ، نفت خام و حالت گازی آن كه سبكتر میباشد گاز طبیعی (Natural Gas) نامیده می شود.

اولین چاه نفت در سال ۱۸۵۹ میلادی در یك ناحیه نفتی در پنسیلوانیا بوسیله E.L. Drake به نفت رسید و بعدها بعلت موفقیت اقتصادی نفت جستجوی معادن نفت فزونی گرفت و به اكتشاف و تشكیل منابع نفتی توجه زیادی معطوف گردید. با زمین شناسی نفت شناسائی و برآورد حوضه های رسوبی و امكانات نفتی آنها و جستجوی نفتگیرها امكانپذیر گردید. نفت و گازهای مخازن نفتی ایران در شمال شرقی و جنوب غربی ایران در حوضه های رسوبی دوره های مزوزوئیك و ترشیاری بوده و ایران را در ردیف چهارمین كشور نفتخیز و دومین كشور گازخیز جهان قرار داده است. از مجموع ذخائر اثبات شده جهان ۲۱٪ ذخیره نفت در نیمكره غربی و ٧٩٪ آن در نیمكره شرقی قرار دارد .

نفت خام كه برنگ قهوه ای تیره متمایل به سیاه تا قهوه ای می باشد قابل اختلاط با آب نبوده و دارای چگالی بین ٧۵∕۰ تا ۹∕۰ است. چنانچه چگالی سبكترین نفت ایران در حدود ٧٧۲∕۰ و سنگین ترین آن ۸۳٧∕۰ می باشد. عناصر متشكله نفت خام دارای ۸۴٪ كربن ، ۱۳٪ هیدروژن ٢٪ گوگرد ، ۲∕۱٪ اكسیژن و ۲∕۱٪ ازت است

 
.

VSOE87
عضو فعال
مهندس نفت گرایش حفاری و استخراج از مخازن نفتی



به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

24752
0