refinaryrig
تنها ۴ روز و ۵ ساعت و ۴ دقیقه تا پایان تخفیفات نوروزی
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

مصاحبه استخدامی


۰ ۱۵۰۱ ۰ ۱۳۹۲/۰۴/۱۵ ۰۶:۴۰
یکی از مراحل استخدام در یک سیستم کاری ، موفقیت در مصاحبه است. در ذیل به ۱۳ مورد از رایج‌ترین اشتباهات در مصاحبه اشاره شده است. که البته به راحتی قابل اجتناب و پیشگیری می‌باشند. توجه داشته باشید بخش مهم یک مصاحبه موفق اجتناب از این اشتباهات ساده است،
اگر بخواهیدبه آسانی قابل انجام است.
نباید شغلی را به دلیل ارتکاب یکی از اشتباهات ذیل ازدست بدهید.
۱)سروقت و به موقع در مصاحبه حاضر شوید، دیر نکنید
هیچ اتفاقی مانند عذرخواهی به دلیل دیر رسیدن، زشت و زننده نمی‌باشدکه البته هیچ عذر و علتی هم قابل قبول نمی‌باشد. از شخصی که با شما تماس گرفته راهنمایی بخواهید یا به نقشه مراجعه کنید. تمامی جوانب از جمله ترافیک رادر نظر بگیرید، زود از خانه خارج شوید و ساعت به همراه داشته باشید. چنانچه به هر عنوان متوجه شدید که دیر خواهید رسید، بهتر است با مصاحبه‌کننده تماس گرفته و زمان قرار خود را عوض کنید.
۲)عدم آمادگی کافی
عدم آمادگی کافی بزرگ‌ترین اشتباهی است که می‌تواند در مصاحبه شغلی مرتکب آن شوید. درست به همان طریقی که برای آزمون و امتحان آماده می‌شوید، نیاز است که برای مصاحبه نیز آماده شوید. هنگامی که برای مصاحبه دعوت می‌شوید، سعی کنید در خصوص نحوه اجرای آن اطلاعاتی کسب نمایید، به عنوان مثال: مصاحبه گروهی خواهد بود تا تک به تک؟‌ چه شخص یا اشخاصی مصاحبه را انجام می‌دهند و مقام و جایگاه آن‌ها چیست؟
۳)عدم توانایی پاسخگویی به سوالات اساسی از قبیل “درباره این شرکت چه می‌دانید؟”
که به نوعی عدم تمایل و بی‌میلی شما را می‌رساند و موجب می‌گردد فرصت خود را از دست بدهید. لذا بهتر است قبل از هر اقدامی اطلاعاتی در مورد آن شرکت جمع‌آوری کنید.
۴)سوالاتی درباره شرکت و موقیت آن بپرسید
البته در اینجا باید دقت کنید که از پرسش سوالاتی که به وضوح در وب سایت شرکت یا گزارش سالیانه آن وجود دارند، اجتناب کنید.
۵)پوشش نامناسب
یادتان باشد بیشترین تأثیر را در ۱۰ ثانیه اول روی مخاطب خود می‌گذارید و صد البته بهتر است که تأثیری عمیقاً مثبت باشد. با توجه به موقعیت و مکان پوشش آنجا را به تن کنید. چنانچه برای جایگاه و پستی تخصصی مصاحبه می‌کنید بهتر است از لباس رسمی استفاده کنید. چنانچه برای سایر مشاغل از قبیل مشاغل موقت تابستانی مانند نگهبانی یا پیشخدمتی مصاحبه می‌کنید، آراسته و مرتب حاضر شوید.
۶)توهین
این مورد شامل توهین به رییس، همکاران و یا حتی رقبای فعلی و قبلی می‌شود. هیچ کس شخصی را که دائماً در حال توهین و شکایت است را نمی‌پسندد و این امر شخصیت شما را زیر سوال می‌برد. در دنیای امروزی، هیچ گاه نمی‌تواند حدس بزنید که شخص مصاحبه‌کننده با چه کسانی دوست است و ارتباط دارد و یا مشتریان شرکت چه کسانی هستند.
مطمئناً دوست ندارید که مصاحبه‌کننده چنین تصور کند که در آینده درباره او و شرکت نیز چنین صحبت خواهید نمود.
۷)مهارت‌های ضعیف ارتباطی
- نجوا کردن
- استفاده مدام از اصطلاحات عامیانه
- استفاده بیش از حد از دستان
- بیش از اندازه جدی و یا شل بودن
- حرکات عصبی مانند جویدن ناخن
یکی دیگر از مهارت‌های ضعیف ارتباطی این است که پاسخ سوالات را با “بله” یا “نه” بدهید. باید اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و نشان دهید. عصبی بودن و پاسخ‌های پراکنده و بی‌معنی همگی بیانگر حواس‌پرتی و بی‌توجهی شما می‌باشد. در همین حین، یکی از بدترین لحظات برای مصاحبه‌کننده این است که سوال ساده‌ای بپرسید اما جوابی دریافت نکند. در واقع این ذهنیت را برای مصاحبه‌کننده ایجاد می‌نماید که شخص با آمادگی کافی ندارد یاگوش نمی‌دهد. حواس خود را کاملاً جمع کرده و قبل از پاسخگویی زمان کوتاهی تمرکز کنید. آرامش خود را حفظ کرده و سوالات را با پاسخ‌هایی کوتاه و مفید پاسخ‌گو باشید. از کلمات و عبارات مناسب استفاده نمایید. به عبارت دیگر این حسن را در مصاحبه‌کننده القاء نمایید که شما بهترین فرد برای این جایگاه می‌باشید البته نفس عمیق را فراموش نکنید. نکته دیگر، از درب نگهبانی و پارکینگ گرفته تا دفتر مصاحبه با همگی با احترام و ادب رفتار کنید.
۸)رفتار بی‌ادبانه و توهین‌آمیزی نداشته باشید
مصاحبه‌کننده خواستار این است که میزان صبوری و عکس‌العمل شما را نسبت به سوالات بسنجد. از دست دادن کنترل، حالت تدافعی به خود گرفتن و رفتار توهین‌آمیز همگی عواملی هستند که موجب می‌گردند شانس خود را از دست بدهید. فرقی نمی‌کند بعد از آن به چه میزان پشیمان شده و عذرخواهی کنید، اتفاقی که نباید رخ می‌داده، پیش آمده است.
۹)فعال و مشتاق باشید
در جریان صحبت و مکالمه با مصاحبه‌کننده شریک باشید، شنونده تنها نباشید و یا جسته و گریخته صحبت نکنید. البته فراموش نکنید که بدین منظور باید اعتماد به نفس لازم را داشته در وضعیت و حالت مناسبی قرار بگیرید. از ارتباط چشمی استفاده کرده و لبخند را فراموش نکنید.
۱۰)پرحرفی
مصاحبه‌کننده می‌خواهد بداند که چرا شما بهترین گزینه برای شغل مورد نظر هستید. آن‌ها تمایلی به شنیدن تمام داستان زندگی شما ندارند. هیچ‌چیز بدتر از شخصی نیست که بی‌جهت و بی‌مورد پرحرفی می‌کند. سعی کنید پاسخ‌هایتان مختصر، مفید و متمرکز باشند. وارد حاشیه نشوید، دروغ نگویید و داستان نسازید. بهترین گزینه صداقت و پاسخ صریح و آشکار به سوالات است.
۱۱)در اولین ملاقات از میزان حقوق سوال نکنید
حقوق، مزایا و پاداش بسیار با اهمیت می‌باشند اما توجه داشته باشید بهتر است این گونه مسایل به مراحل بعدی مصاحبه واگذار شود نه در اولین ملاقات. مگر در مواقعی که شخص مصاحبه‌کننده بحث مالی را زودتر پیش بکشد.
۱۲)تشکر از مصاحبه‌کننده
در پایان جلسه با مصاحبه‌کننده به گرمی دست داده و تشکر از او را فراموش نکنید. حتی بهتر است یادداشت تشکر کوتاهی برایش بفرستید.
۱۳)پیگیری
فرقی نمی‌کند که جلسه مصاحبه به چه میزانی خوب پیش رفته، هیچ‌گاه پیگیری را فراموش نکنید. چنانچه طی چند روز از مصاحبه‌کننده خبری نشد، می‌توانید پیگیری کرده و دوباره تمایل خود را ابراز نمایید. یک ایمیل یا نامه تشکر تأثیر بسزایی در فرآیند استخدام و مصاحبه شما دارد.
تعدادی دیگر از موارد نیز در زیر آمده است»
جدی نگرفتن مصاحبه تلفنی مانند مصاحبه حضوری
روشن گذاشتن تلفن همراه
به همراه داشتن خوراکی یا نوشیدنی هنگام مصاحبه
آوردن شخصی به عنوان همراه برای شرکت در مصاحبه
زود یا دیر رسیدن
خسته و پریشان به نظر رسیدن یا حضور در مصاحبه هنگام بیماری
عدم معرفی خود و نیز ندانستن نام مصاحبه گر
نُت برداری در هنگام مصاحبه
قطع کردن صحبت های مصاحبه گر به منظور پاسخ به موبایل
وجود سر و صدای زیاد در محیط به هنگام مصاحبه تلفنی (صدای بچه، حیوانات خانگی، تلویزیون و ...)
همراه نداشتن رزومه کاری یا مواردی مثل آدرس محل کار قبلی، شماره تماس، ایمیل و ...
بروز استرس بیش از حد از طریق حرکات بدن یا استفاده از تکیه کلام های بی مورد
پر حرفی کردن یا استفاده ضعیف از دستور زبان
کم حرف زدن و بیش از حد جدی بودن یا از سوی دیگر، بذله گویی و خندیدن بیش از حد
عدم ارتباط چشمی با مصاحبه گر
مورد انتقاد قرار دادن شرکتی که قبلا در آن کار می کردید و همچنین رییس آن شرکت
نگاه کردن به یادداشت هایتان برای پاسخ به سوالات
عدم آمادگی جهت پاسخ به سوالات مصاحبه گر
عدم توجه به سوالی که از شما پرسیده شده
عدم تحقیق در مورد سازمانی که برای مصاحبه دعوت شده اید
فراموش کردن نام سازمانی که برای مصاحبه دعوت شده اید
عدم اطلاع از شغلی که برای آن به مصاحبه دعوت شده اید
نشان دادن نیاز مبرم در به دست آوردن شغل مورد نظر
نشان دادن نیاز مبرم به پول
صحبت کردن در مورد حقوق و مزایا در جلسه اول
پرداختن به توضیح «پیرامون خودتان» به جای پرداختن به «چگونگی مفید بودنتان برای شرکت» هنگامی که از شما درباره «علت تمایل شما به همکاری با شرکت مورد نظر» سوال می شود
عدم قدردانی از مصاحبه گر برای فرصتی که به شما داده است
عدم ارسال نامه سپاسگزاری پس از مصاحبه.
 

همایون قاسمی
مدیر و موسس
کارشناس ارشد مهندسی نفت

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

6913
0