refinaryrig
تنها ۳ روز و ۱۵ ساعت و ۲۹ دقیقه تا پایان تخفیفات نوروزی
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

نرم‌افزارهای رشته مهندسی نفت


۰ ۵۵۰۸ ۲ ۱۳۹۵/۰۵/۰۳ ۰۲:۵۷
~~شبیه‌ساز مخزن ECLIPSE

~~شبیه‌ساز مخزن ECLIPSE نرم‌افزاری جامع و کامل جهت انجام عملیات شبیه‌سازی انواع مخازن با هر درجه پیچیدگی ساختمانی، زمین‌شناختی، و یا نوع سیال است. کاربردهای ECLIPSE با توجه به قابلیت های گسترده و فراوان آن نسبت به سایر نرم‌افزارهای شبیه‌ساز مشابه بسیار زیاد است به طوری که می‌توان گفت به یک استاندارد جهانی تبدیل گردیده است.این نرم افزار در نسخه های گوکاگون وجود دارد که در زیر توضیح تعدادی از آنها آمده است:
نرم افزار ECLIPSE 100 نرم‌افزار شبیه‌ساز نفت سیاه (Black Oil) مخزن است که در آن فرض بر این است که سیال مخزن از نفت، گاز محلول و آب تشکیل شده است و نفت مخزن و گاز محلول به هر نسبت با هم امتزاج پذیرند.
نرم افزار ECLIPSE 300 علاوه بر داشتن ویژگی‌ها و توانمندی‌های ECLIPSE 100 می‌تواند از معادلات حالت و یا نسبت‌های تعادلی وابسته به فشار نیز در حل مسائل بهره گیرد

~~نرم افزار STREAMSIM

~~نرم‌افزار StreamSim را میتوان جدیدترین نسل نرم افزارهای شبیه سازی مخزن دانست که از شیوه ای نوین برای حل مسائل استفاده می کند که موجب افزایش بسیار زیادی در سرعت شبیه سازی شده و بعلاوه اطلاعات مهندسی جدیدی را در اختیار مهندسان قرار می دهد. اکثر روشهای شبیه سازی به کار رفته در نرم افزارهای امروزی دارای قدمتی بیش از 50 سال هستند. اما روش به کار رفته در این نرم افزار دارای قدمتی در حدود 10 سال است و هنوز هم در حال توسعه می باشد. این نرم افزار بر پایه روش شبیه سازی خطوط جریان و توسط گروه StreamSim توسعه یافته است که دارای بسته های متنوعی می باشد

~~نرم افزار PIPESIM

~ یکی از پر استفاده‌ترین نرم‌افزارهای مورد استفاده مهندسان بهره‌برداری برای بررسی عملکرد تولیدی چاه و تلاش در جهت بهینه نمودن تولید است. معادلات گوناگون چند فازی، مدل‌های مختلف تکمیل چاه، استفاده از مدل‌های نفت سیاه و ترکیبی و امکان شبيه‌سازی روشهای فرازآوری مصنوعی (فرازآوری با گاز، استفاده از پمپ‌های درون چاهي و ...) PIPESIM را به یکی از قوی‌ترین ابزارهای این رشته تبدیل نموده است.

مزیت های این نرم افزار را می توان این گونه شمرد:
انجام یک تجزیه و تحلیل جامع نگرانه در هر نقطه ای از سیستم هیدرولیک با استفاده از چندین متغیر
طراحی نوین و تجزیه و تحلیل عمودی، افقی و چند جانبه ای چاه
طراحی بالابر گاز و ESP سیستم با نرم افزار های پشتیبانی شده توسط بالابر مصنوعی و تخصصی شلومبرگز

~~نرم افزار PETREL~~ترل (PETREL) که توسط شرکت شلمبرژر به دنیای صنعت نفت معرفی شده است در تمامی رشته‌های اکتشاف، بهره‌برداری، مخزن، و حفاری وارد شده است. در ورژن جدید این نرم افزار امکانات جانبی جهت سهولت کار مهیا شده است. همچنین برای بالا بردن کار و دسترسی سریع به داده‌ها، ویژگی کار به صورت آنلاین در آن پیشبینی شده است که کاربر قادر است داده‌های خود را در سروری مرکزی وارد کرده، و بقیه کاربران مرتبط بر اساس طبقه بندی محدودیت دسترسی، آنرا بررسی کرده، تغییرات لازمه را اعمال، سپس بروز شدهٔ آنرا ذخیره نماید.از ویژگی‌های این نرم افزار معرفی فرمت جدید برای داده‌های لرزه نگاری است. با توجه به بالا بودن محاسبات process داده‌های لرزه نگاری، معمولاً برای اینکار ابرکامپیوترهایی در نظر گرفته شده است. اما این فرمت جدید، مقدار درگیری ram و CPU کامپیوتر را کمتر در نتیجه کاربر قادر به استفاده از این نرم افزار حتی در کامپیوترهای شخصی است

~~نرم افزار PANSYSTEM

~~این نرم افزار که حدود 20 سال است در آزمایش چاههای نفتی کاربرد دارد، از روان ترین نرم افزار های این رشته است. به کمک نرم افزار PAN SYSTEM می توان آزمایش مخازن نفت و گاز را که عملکردی کلیدی در افزایش تولید دارد را به راحتی انجام داد. روش این نرم افزار جهت انجام آزمایش تجزیه و تحلیل دقیق ،شبیه سازی و ارائه گزارش است. این نرم افزار در برخی موارد هشدار های به جایی می دهد که عبارتند از:
نفوذ پذیری مخزن اصلی (که گاهی اوقات نزدیک چاه است.)
ساختار محزن در صورتی که در مرزها و دیگر موارد مشکلی وجود داشته باشد

~~نرم افزار OLGA

~~نرم‌افزار Olga كه ابتدا توسط شركت Statoil در سال 1983 توسعه يافت مي‌تواند جريان چندفازي را كه يك پديده ديناميك است مدل‌سازي كند. شبكه‌هاي خطوط لوله كه داراي تجهيزات فرآيندي مانند پمپ، كمپرسور، مبدل حرارتي، تفكيك‌كننده، شير، و ... است به راحتي به صورت ديناميك قابل شبيه‌سازي شدن هستند. خطوط لوله نفت، گاز، گاز ميعاني، همگرا يا واگرا به راحتي قابل مدل‌سازي هستند


 ~~نرم افزار Landmark
~~نرم افزار Landmark توسط شرکت هالیبرتون طراحی شده است که بطور گسترده ای در صنایع بالادستی نفت مورد استفاده قرار می گردد. برای یک مهندس حفاری بسیار مهم است، که امکان انجام تمام محاسبات از ابتدا تا آخرین مرحله طراحی  یک چاه را بتواند با استفاده از یک نرم افزار انجام دهد. در سال های اخیر فرآیند طراحی مسیر چاه با توجه به چالش های جدید، همچون افزایش طول حفاری و پیامد آن افزایش مشکلات حفاری، مهندسین را غالباً بسوی استفاده از برنامه حفاری جهتدار چاه ها سوق می دهد.امروزه عنصر مهم در طراحی چاه ها روند همکاری بین افراد مسئول در تمام سطوح تصمیم گیری است. نرم افزار لندمارک این امکان را با استفاده از یک پایگاه داده مشترک که برای پشتیبانی از سطوح مختلف از داده های مورد نیاز، برای استفاده در مهندسی حفاری، فراهم آورده است.


 

 

VSOE87
عضو فعال
مهندس نفت گرایش حفاری و استخراج از مخازن نفتی

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

arashsalimi218
arashsalimi218
عضو عادی
دانشجو
با سلام ببخشید نرم افزارهای مهندسی نفت رو کجا میشه آموزش دید؟ یعنی جایی باشه که دوره آموزشی بزاره و مدرک ارائه بده
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ ۱۴:۴۶

همایون قاسمی
همایون قاسمی
مدیر و موسس
کارشناس ارشد مهندسی نفت
در پاسخ به نظر آرش سلیمی (arashsalimi218):بهترین دوره ها اونایی هستن که عزیزان شاغل در صنعت که کار تخصصیشون همون نرم افزار هست تدریس کنن. البته این دوره ها بسیار گران تمام میشه. بلحاظ مدرکی باید بگم مدرک به تنهایی هیچ ارزشی نداره و صرفا گواهی شرکت شما در دوره است نه موفقیت شما در گذراندن دوره، هیچ موسسه ای هم در ایران اون مقبولیت لازم رو برای ارایه این گونه مدرک ها نداره.
در مجموع مدرک انجمن علمی یا چپتر spe دانشکده تون میتونه بهترین گزینه باشه.
۱۳۹۸/۰۱/۱۳ ۱۰:۲۹

24870
0