refinaryrig
تنها ۳ روز و ۱۴ ساعت و ۳۴ دقیقه تا پایان تخفیفات نوروزی
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

آشنایی با نفت


۰ ۸۳۹ ۳ ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۰۱:۵۰
سلام.خسته نباشید.ترم 1ی هستم.سوالام زیاد تخصصی نیست.
شایع ترین نوع چاه حفر شده در گسل های نرمال و معکوس چیست؟و علت حفر این نوع چاه؟
سازند چیست؟
دلایل حفر چاه های انحرافی؟
drilling string چیست؟
چرا گل حفاری باید سنگین باشد و چه ارتباطی باید با مته داشته باشد؟
چرا از بنتونیت استفاده میشود؟

 

hrebtekar
عضو عادی

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

Ahmad Momeni
Ahmad Momeni
مدیران
ک

سلام
1- لطفا منظور دقیق خودتونو از این سوال بفرمایید. چراکه تا جاییکه بنده اطلاع دارم گسل ها در برخی مخازن به عنوان مرز مخزن(Boundry) هستند و به عنوان قسمت ناتراوا شناخته می شوند. بنابراین فکر می کنم روی گسل چاه حفر نمی شود . اما نواحی زیر گسل ها به عنوان نفت گیر مورد بررسی قرار می گیرند.(Fault Trap)
2-سازند مجموعه ای از چند لایه ی رسوبی که دارای سن (زمان) و رخساره ی سنگی مشخص باشند و همچنین قابلیت رهگیری داشته باشند.(گسترش جانبی) یعنی بتوان همان لیتولوژی و سن را در نواحی دورتر مشاهده کرد. بنابراین هر لایه ی رسوبی که دارای ویژگی های بالا باشد نمی تواند سازند باشد؛ چرا که ممکن است که فقط خاص همان منطقه باشد و نتوان نمونه ی آنرا در نواحی دیگر مشاهده کرد.
3-حفر چاه های انحرافی دلایل بسیار زیادی میتونه داشته باشه ؛ بطور مثال اینکه روی مخزن و در سطح زمین منطقه ی مسکونی باشه و ما برای حفاری و رسیدن به مخزن باید از منطقه ای دورتر و خارج منطقه مسکونی حفاری و شروع کنیم تا به مخزم مورد نظر برسیم. یا ممکنه مخزن در فلات فاره باشد و چون هزینه ی حفاری Offshore بیشتر از Onshore(خشکی) است از خشکی حفاری آغاز و به صورت انحرافی به مخزن می رسیم و دلایل فراوان دیگر.
4-رشته ی حفاری از میله ی شش پر(Kelly) و هرزگرد(Swivel) شروع (از تجهیزات سطح زمین) و تا انتهای لوله های حفاری(Drill Pipe) ادامه دارد و در حقیقت مسیر لازم برای عبور گل و رسیدن به مته و همچنین اتصال لازم برای انتقال نیروی چرخشی میز دوار یا تاپ درایو را به مته فراهم می کند.
5-سنگینی گل حفاری با توجه به فشار سازندی که در آن حفاری می کنیم محاسبه می شود تا از ورود سیالات درون سازند به چاه جلوگیری شود ؛ همچنینی فشار خروج گل از انتهای مته تا حدودی نیروی لازم برای چرخش مته و حفاری رو فراهم می کنه.
6-بنتونیت ماده ای است که پس از افزودن آن به گل موجب لغزانندگی بیشتر گل شده و همچنین به خنک کردن مته کمک می کند؛ به علاوه باعث تمیز کردن ته چاه و مته می شود.

امیدوارم پاسخ ها درست باشند و اگر ایرادی وجود داره که بنده از اون مطلع نیستم لطفا دوستان دیگر اصلاح نمایند. متشکرم.
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۴:۴۱

hrebtekar
hrebtekar
عضو عادی
واقعا ممنونم پاسخاتون خیلی کامل بودن.یه سوال دیگه هم داشتم
metacean چیست؟
offset wells چیست؟
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۷:۰۴

Ahmad Momeni
Ahmad Momeni
مدیران
ک

سلام.
کلمه ی اول را تاکنون نشنیده ام و نظری در مورد آن ندارم.
در مورد کلمه ی دوم هم دیکشنری به صورت چاهی که در نزدیکی چاه دیگر حفر می شود!!!، ترجمه کرده است.
دوستان تکمیل نمایند.

 
۱۳۹۳/۰۹/۱۴ ۰۹:۵۶

15560
0