refinaryrig
تنها ۴ روز و ۴ ساعت و ۵۴ دقیقه تا پایان تخفیفات نوروزی
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

طرح پرسش توسط یکی از دوستان


۰ ۴۲۸ ۰ ۱۳۹۳/۰۶/۰۷ ۰۱:۰۴
با سلام خدمت دوستان عزیز.دوستان بهتره سوالات رو در انجمن مطرح کنند و پیام خصوصی نداشته باشند که با این کار سایر دوستان اطلاعاتشون رو در اختیار بقیه قرار می دهند و یک جور هم فکری صورت میگیره.
سوال دوست خوبمون که پرسیده شد:

سلام آقای داراب پور
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد اکتشاف نفت هستم. در خصوص مقاله پایان نامه ام به مشکلی خوردم که نیاز به یه نفر که در زمینه حفاری کار میکنه دارم.
داور مقاله سوالاتی رو پرسیده که افراد در زمینه حفاری بهتر میتونن راهنمایی کنن. ممنون میشم اگه اطلاعاتی دارید و امکان داره راهنمایی کنید:

  1. چرا در وزن گل ثابت هنگام گردش گل هرزروی رخ می‌‌دهد ولی با توقف گردش گل متوقف می شود؟
  2. چرا با وزن گل ثابت در هنگام راندن لوله‌ها به چاه هرزروی رخ می‌دهد؟
  3. آیا فشار مخزن پارس جنوبی از فشار آب  ناشی می‌شود یا از فشار سازندهای فوقانی؟
  4. تخمین فشار منفذی قبل از حفاری در کدام یک از شرکتهای ایرانی استفاده می‌شود؟

ممنون
 

پاسخ
سلام خدمت دوست عزیز.در مورد سوال ۱در هنگام گردش گل به دلیل روشن بودن پمپ ها و وجود GPM و فشار ناشی از GPM  بر روی دیواره و سازند مقداری هرزروی  در سیستم وجود دارد.ولی در هنگام توقف چنین فشاری بر دیواره چاه وجود ندارد و عملا هرزروی نداریم.
در مورد سوال ۲ جواب بسیار واضح است.در هنگام لوله پایین وزن رشته حفاری به درون چاه وارد میشود و موجب می شود که سازند های سست دچار هرزروی گردند.در واقع در اینجا فشار رشته حفاری به درون چاه موجب هرزروی گل می شود.
در مورد سوال ۳ آنچه که بنده در این میدان تجربه کردم فشار سازند ها بوده و به دلیل عمق زیاد این لایه ها دارای فشار میباشند و هیچگومنه سفره آب زیرزمینی فعالی در این  میدان های گازی نیست

در مورد سوال ۴ اگر منظور شما فشار مخزن ،معمولا داده های فشار منفذ رو به وسیله مغزه گیری و همچنین چاه آزمایی بعد حفاری انجام می دهند.ولی اینکه قبل از حفاری به چه صورت است ممکنه به وسیله داده های لرزه نگاری که توسط  آن می توان تخلخل و عمق هر لایه را بررسی کرد و به وجود فشار منفذی پی برد مانند گروه خامی که پر فشار است(نیاز به اطلاعات بیشتر است)
بر اساس دیتاهای لرزه ای تخلل و  عمق را تخمین  می زنند

دوستان اگر اطلاعات بیشتری جهت ارایه کردن دارند به این پست اضافه کنند

احمد داراب پور
عضو فعال
کارشناس ارشد نمودارگیری از مخازن

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

14092
0