refinaryrig
تنها ۴ روز و ۷ ساعت و ۴ دقیقه تا پایان تخفیفات نوروزی
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

ابعاد مخزن گازی


۰ ۷۴۳ ۶ ۱۳۹۸/۰۷/۱۷ ۰۲:۱۰

سلام.

نمونه ای ازابعاد یک مخزن (میدان)گازی می خواستم.

دوستان یه اطلاعاتی میخواستم تا درون میدان گازی رو بتونم تجسم کنم.مخصوصا لایه های زمین رو.

و اینکه ذخیره درجای یک میدان گازی وقتی بیان میشه اون حجم درفشار اتمسفر است یا فشار مخزن؟


Yagooboglu
عضو عادی

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

همایون قاسمی
همایون قاسمی
مدیر و موسس
کارشناس ارشد مهندسی نفت
سلام
برای مثال میدان خانگیران ۵۰ در ۷۰ کیلومتر هست. اما باید بدونید هیچ موقع هیدروکربن ها اعم از نفت و گاز در یک فضای بالک نیستند بلکه در خلل و فرج سنگ قرار میگیرند. از طرفی داخل ساختارهای زمین شناسی هستند یعنی ممکنه شکل هندسی خاصی نداشته باشه اما عمدتا در طاقدیس ها شکل می گیرند. بنابراین از نظر ارتفاع ستون سیال در نقاط مختلف یک میدان / مخزن یکسان نیست اما به شبیه ترین شکل هندسی مدل و محاسبه میشوند.
بسته به واحد میشه فهمید که حجم گفته شده در چه فشار و دمایی است. چیزی که عمدتا بیان میشه SCF هست که میشه Standard Cubic Foot یعنی فوت مکعب استاندارد. منظور از استاندارد دمای ۶۰ درجه فارنهایت و ۱۴.۷ پی اس آی یا ۱ اتمسفر. اگر واحد CF باشه میشه در دما وفشار مخزن. با یکسری فرمول و رابطه میتونیم این ها رو به هم تبدیل کنیم ولی برای مقایسه میدان ها عموما شرایط استاندارد در نظر گرفته میشه تا مقایسه ارزشمند باشه. بعلاوه ممکنه بجای فوت مکعب از متر مکعب هم استفاده بشه.
۱۳۹۸/۰۷/۱۷ ۱۰:۱۳

Yagooboglu
Yagooboglu
عضو عادی
در پاسخ به نظر همایون قاسمی:سلام.ممنون ازپاسخ دقیقی که دادین.همین میدان خانگیران که فرمودین دوتا مخزن داره.این مخزنها به چه شکل و اندازه ای هستند.حجم خود مخزن(حجم سنگ مخزن)وحجم تخلل سنگ مخزن چه قدره؟و اینکه روشهای افزایش فشار رو فقط نام ببرید تا بتونم یه سرچی بکنم.شرمنده سوالات من خیلی زیاده.
۱۳۹۸/۰۷/۱۷ ۱۹:۱۷

همایون قاسمی
همایون قاسمی
مدیر و موسس
کارشناس ارشد مهندسی نفت
در پاسخ به نظر رامین یعقوبی (Yagooboglu):این موارد معمولا در سایت شرکت های بانی اون میادین به صورت نادقیق وجود داره. مثلا در سایت شرکت نفت و گاز شرق ممکنه اطلاعاتی وجود داشته باشه.
چیزی به اسم افزایش فشار نداریم نگهداری فشار یا pressure maintenance داریم. تزریق اب و تزریق گاز از جمله روشهای نگهداری فشار در میادین نفتی هست.
۱۳۹۸/۰۷/۱۷ ۲۰:۲۹

Yagooboglu
Yagooboglu
عضو عادی
در پاسخ به نظر همایون قاسمی:سلام.
ممنون از پاسخ های خوبتون.می خواستم بدونم اگه راهکاری برای افزایش بهره وری مخازن گازی داشته باشیم با کی میتونیم اینو مطرح کنیم وکجا و کدوم شرکتها میتونن کمک کنن تا آزمایش کنیم؟
۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ۰۰:۱۸

همایون قاسمی
همایون قاسمی
مدیر و موسس
کارشناس ارشد مهندسی نفت
در پاسخ به نظر رامین یعقوبی (Yagooboglu):اول باید مطمئن بشید طرح شما اقتصادی هست یا نه، گاز مثل نفت ارزشمند نیست و با توجه به منابع زیادش به دنبال افزایش برداشتش نیستیم، تا جایی که خود گاز رو تزریق میکنیم تا تولید نفت افزایش پیدا کنه.
معمولا ماده یا ابزاری که بخواد باعث افزایش تولید گاز بشه خودش گرونتر از این حرفاست، یا حداقل تا وقتی تولید طبیعی هست انگیزه ای برای این کار نیست
۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ۰۸:۲۳

Yagooboglu
Yagooboglu
عضو عادی
در پاسخ به نظر همایون قاسمی:سلام
اگه منابعش زیاده پس قضیهی توتال و پارس جنوبی دقیقا چیه؟
۱۳۹۸/۰۷/۲۶ ۱۲:۴۳

68937
0