refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

درآمد شرکت های خصوصی فعال در زمینه استخراج نفت


۰ ۸۴۶ ۶ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ ۰۶:۵۱

با سلام ممنون میشم اگر جواب بدید,میخواستم بدونم شرکت های خصوصی که در کشور در زمینه استخراج نفت فعالیت میکنند,با توجه به اینکه نفت سرمایه آن کشور است,درآمد حاصله چه جوری محاسبه میشود؟متشکرم


Srmr
عضو عادی



به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

همایون قاسمی
همایون قاسمی
مدیر و موسس
کارشناس ارشد مهندسی نفت
سلام
طبق قانون کشورمان و همچنین بحث ملی بودن نفت، برداشت از مخازن نفتی کاملا دولتی است و ما در زمینه بهره برداری نمی توانیم شرکت خصوصی داشته باشیم. شرکت های خدماتی فعال در این حوزه هم بسته به نوع قرارداد هزینه سرویسی که ارایه می کنند را دریافت می کنند و سهمی از نفت برداشت شده ندارند مثل پمپ های درون چاهی. یکی از دلایل مخالفت نمایندگان با سبک قرارداد های جدید IPC که وزارت نفت مطرح کرد همین بود که با قانون اساسی تناقض دارد. در مقابل هم گفته می شد در ازای سرمایه گذاری درصدی از فروش اضافه برداشت به شرکت خارجی سرمایه گذار تعلق می گیرد نه درصدی از خود نفت تولیدی.

جالب است بدانید در کشوری مانند امریکا هر کس زیر زمین ملکی خودش نفت پیدا کند می تواند سرمایه گذاری کرده، چاه حفر کند و برای خود نفت بفروشد و مالیاتی نزدیک به ۸۰ - ۹۰ درصد آنرا به دولت بپردازد. البته به همین سادگی نیست. مثلا حکومت قوانینی وضع می کند که شما نمی توانید با هر شرایطی اقدام به تولید نفت کنید. مثلا اینکه PI بالایی تعریف میکنند و شما برای بالانگه داشتن این PI مجبورید حتما جاب های اسید کاری و هایدرولیک فرکچر موقع حفاری داشته باشید. یا مثلا سایر بحث های تولید صیانتی که همه اینها باعث می شود هزینه سرمایه گذاری اولیه شما بیشتر شود.
در هر صورت چنین موضوعی در مورد ایران دیده نشده و هیچ شرکتی خصوصی متولی برداشت نفت در حالی که در فروش آن سهم داشته باشد نیست.
۱۳۹۷/۰۶/۱۰ ۱۹:۲۵

Srmr
Srmr
عضو عادی
در پاسخ به نظر همایون قاسمی:از لطف شما نهایت تشکر رو دارم?
آیا این فقط در مورد ایران صدق میکنه ؟
اطلاع دارید که قوانین برداشت از مخازن نفتی در کشور هایی مثل مالزی و عراق برای شرکت های نفتی خصوصی به چه صورته؟
۱۳۹۷/۰۶/۱۱ ۰۴:۱۳

همایون قاسمی
همایون قاسمی
مدیر و موسس
کارشناس ارشد مهندسی نفت
در پاسخ به نظر سارا میرمحمدی (Srmr):خیر اطلاعی ندارم
خوشحال میشم دوستان دیگه کمک کنند.
۱۳۹۷/۰۶/۱۱ ۲۱:۵۷

Srmr
Srmr
عضو عادی
در پاسخ به نظر همایون قاسمی:باز هم متشکرم✌
۱۳۹۷/۰۶/۱۲ ۰۵:۴۷

سید مجتبی
سید مجتبی
عضو عادی
دانشجو
در کل کشور ها یا دولت برداشت میکنه یا شرکت های خصوصی با دولت مشارکت دارند که سهم خیلی بیشتری به دولت میرسه
اما شرکت های خصوصی از کنار این مشارکت درامد خوبی دارند چون حجم کار خیلی بالاست و اینو فراموش نکنی که کالا نفته پس نه نتها واسش هزینه میکنند بلکه فضا هم رقابتیه مثلا تو نروژ تقربیا کل کارها توسط شرکت های غیر دولتی انجام میشه
۱۳۹۷/۰۶/۱۳ ۱۴:۰۴

Srmr
Srmr
عضو عادی
در پاسخ به نظر سید مجتبی حسینی (سید مجتبی):از کمکتون خیلی متشکرم.?
۱۳۹۷/۰۶/۱۴ ۰۶:۲۵

61727
0