refinaryrig
تنها ۳ روز و ۶ ساعت و ۱۹ دقیقه تا پایان تخفیفات نوروزی
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

کاربرد و فلسفه وجود چوک قبل از گودال آتش یا فلر چیست؟


۱ ۱۴۳۵ ۳ ۱۳۹۸/۰۸/۱۸ ۱۰:۰۲

دوستان این چوکی که قبل از شیر آتش وجود داره (همانطور که در شکل مشخص شده)دقیقا چه کاربرد یا کاربردهایی داره؟ و برای چی در آنجا نصب شده؟

 


sina.oli
عضو فعال
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی نفت



به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

همایون قاسمی
همایون قاسمی
مدیر و موسس
کارشناس ارشد مهندسی نفت
سلام
چوک ها در دو نوع adjustable و fixed هستند. اولی مثل یک شیر فلکه و دومی فقط یک حالت تنگنا در مسیر جریان هست. وظیفه عمده شون کاهش دبی تولیدی هست. اما یک وظیفه مهم دیگه این هست که اگر نسبت فشار بعد از چوک به قبل از اون بیشتر از یک عدد خاص باشه تغییرات فشار در بالادست دست (یعنی افت فشار های قبل چوک) مستقل از پایین دست (بعد چوک) می شود. این عدد برای هر گاز فرق میکنه و عمدتا چیزی حدود ۰.۵۵ هست.
از گودال اتش یا فلیر معمولا در ابتدای فلو دادن چاه استفاده میشه یا موقعی که عملیاتی مثل اسید کاری و ... انجام شده . قراره سیالات مزاحم از چاه خارج و از ورودشون به سیستم ممانعت بعمل بیاد. در شکلی که اوردید یک دلیل دیگه هم وجود داره و اون خالی کردن sand trap هست. یعنی هر چند مدت یکبار ولو مربوط به تله سنگ باز میشه تا سنگ های تجمع یافته خارج بشن.
در اینجا نقش چوک بیشتر کاهندگی فشار هست و مزیت دوم تقریبا منتفی هست چون بعد از چوک ابزاری نیست که افت فشار ایجاد کنه و این افت فشار قرار باشه روی بالا دست تاثیر بذاره و مزیتی که نسبت به یک ولو معمولی داره اینه که میدونیم چه کسری از چوک باز هست (در واحد یک سی و دوم)
۱۳۹۸/۰۸/۱۹ ۱۲:۲۶

sina.oli
sina.oli
عضو فعال
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی نفت
در پاسخ به نظر همایون قاسمی:تشکر.از پاسختون.بسیار اموزنده بود
۱۳۹۸/۰۸/۲۴ ۲۳:۴۱

sarmast
sarmast
عضو عادی
با سلام
عملا از چوک در این مسیر استفاده نمی شود و با تراتل کردن ولو گودال سوخت کنترل دبی صورت می پذیرد
۱۳۹۸/۱۱/۱۲ ۲۳:۰۱

69156
0