refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

آشنایی با ابزار Full Bore DST


۰ ۶۹۴۷ ۱ ۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۲:۱۸

سلام دوستان در ابتدای کار یک توضیحی کلی راجبه این سرویس به زبان ساده میدم.این سرویس که یک سرویس بسیار مهم جهت چاه آزمایی به حساب میاد در اکثر دانشگاه های کشور به صورت اشاره به آن پرداخته میشه و معمولا تمرکز روی این سرویس حداقل در مقطع کارشناسی نیست.این سرویس به زبان ساده یک سرویس تکمیل موقت چاهه که بوسیله ابزاری که به آن اشاره میشه درون چاه قرار داده میشه جهت ایجاد یک FLOW  در چاه جهت انجام چاه آزمایی.پس کار    DST شد تکمیل موقت چاه جهت ایجاد یک جریان پر فشار در چاه.لازم به ذکر است که این سرویس با نام FULL BORE معروف است
آشنایی با ابزار Full Bore DST
   هدف از حفر يك چاه اكتشافی دريك منطقه، شناخت منابع زيرزمينی نفت و گاز، مقدار فشار و حجم مخزن در آن منطقه و در نهايت تصميم گيری در مورد توسعه و بكاربردن تأسيسات مورد نياز برای استخراج آن می باشد.
   با توجه به مطالب بالا ضرورت و اهميت ابزار مورد استفاده برای گرفتن اطلاعات مورد نياز و تصميم گيری براساس اين اطلاعات مورد توجه قرار می گيرد.
   يكی از ابزار پيشرفته ای كه در اين بخش مورد استفاده قرار می گیرد، ابزارFull-Bore DST می باشد. ابزار مورد استفاده در اين اداره از شركت ژئوسرويس فرانسه خريداری شده و از ابزار به روز و جديد در زمينه صنعت نفت و گاز می باشد. قابليت اين ابزار يكسان بودن قطر رشته آزمايش در تمام طول آن (معادل 21/4 اينچ) که برای راندن ابزار پيمايش چاه و نمونه گيری مناسب می باشد و نيز ثبت تغييرات فشار و دمای ته چاه که توسط  گيج های الكترونيكی صورت می گیرد.
   با استفاده از اين ابزار می توان سيال درون مخزن را به سطح زمين منتقل كرده و آزمايش های مورد نياز مانند سنج آبی، فشار و سرچاهی را با استفاده از ابزار ديگری مانند دستگاه تفكيك كننده (Separator) انجام داد.
 
كلمه DST مخفف سه كلمه Drill Stem Testing بوده و معنای تحت الفظی آن آزمايش ساق مته است. علت آن هم آنست كه معمولاً برای راندن ابزار DST از لوله‌های حفاری استفاده می شود كه اين بيشتر در مورد DST نوع مكانيكی صادق است، ولی درمورد DST كه منجر به آزمايش بهره ‌دهی می ‌شود و نياز است كه ساعتها از طريق لوله‌ها چاه جريان داشته باشد و مواد هيدروكربوری عبور كند، ديگر لوله‌های حفاری مناسب نیستند و برای جلوگيری از لوله‌های مغزی (Tubing) استفاده می شود.
كی و چرا DST انجام می ‌شود؟
معمولاً DST برای ارزيابی يك لايه ناشناخته در مورد پتانسيل هيدروكربوری آن انجام شده و اطلاعات زير از آن بدست می ‌آيد:

  1. نوع سيال موجود در مخزن
  2. فشار بسته و درحال جريان ته چاه
  3. دمای ته چاه
  4. ظرفيت توليد سازند
  5. نفوذپذيری موثر سازند
  6. مقدار تخريب طوق چاه
  7. مقدار تخليه مخزن
  8. وجود حالات خاص در مخزن
  9. شعاع تاثير مخزن

درمواردی نيز از DST برای آزمايش خشك (Dry Test) استفاده می‌شود و بوسيله آن امكان وجود نشت در اطراف كفشك سيمانكاری و يا لبه لوله آستری (Liner Lap) شناسایی می‌شود.
اجزاء اصلی در هر DST :

  1. توپك (Packer)
  2. شيربازوبسته كردن ته چاهی (Tester Valve)
  3. تاج چاه (Flow Head)
  4. فورانگيزها(B.O.P)

حال كه تا حدودی با DST و قسمتهای اصلی آن آشنا شديم بهتره اگه سوای در مورد این سرویس دارن بپرسند
 

احمد داراب پور
عضو فعال
کارشناس ارشد نمودارگیری از مخازن

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

محمد محبوبی
محمد محبوبی
عضو عادی
با سلام
دوستان نیازبه شماتیک full bore dst دارم.در صورت امکان  ارسال بفرمایید.
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۱۰:۳۷

11889
0