refinaryrig
تنها ۴ روز و ۸ ساعت و ۲۹ دقیقه تا پایان تخفیفات نوروزی
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

شرایط شغلی در شرکت نفت


۰ ۸۹۱ ۱ ۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ۱۱:۲۶
انسان در زندگی انتخاب‌های متعددی را پیش رو دارد اما انتخاب‌های مهم و سرنوشت‌ساز زیاد نیستند. از جمله این انتخاب‌ها می‌توان به انتخاب رشته تحصیلی، محل زندگی، انتخاب شغل و... اشاره کرد. در برخی از این موارد، انتخاب تا حدود زیادی بر عهده شخص می‌باشد ولی انتخاب شغل تابع پارامترهای متعددی است. در کشورهای جهان سوم ایجاد اشتغال یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌مردان می‌باشد و جوانان ساکن در این کشورها می‌بایست در انتخاب شغل بسیار هوشمندانه عمل نمایند. یک جوان در کشور ما معمولاً بزرگ‌ترین آرزویش ورود به دانشگاه است ولی خیلی‌ها وقتی وارد دانشگاه شدند، متوجه می‌شوند رشته‌ای را که انتخاب کرده‌اند مورد علاقه آنان نیست و ممکن است از این بابت هزینه‌های جبران‌ناپذیری پرداخت نمایند. بعد از پایان تحصیلات، هدف شاغل شدن و تأمین مایحتاج خانواده است ولی بارها پیش می‌آید که شخص بعد از وارد شدن به یک رشته کاری یا استخدام در یک سازمان دولتی یا خصوصی متوجه می‌شود که نمی‌تواند با محیط کار کنار بیاید و به جای «عشق‌ورزیدن» به کار می‌بایست آن را «تحمل» کند و هزینه این انتخاب اشتباه به مراتب سنگین‌تر از انتخاب اشتباه رشته تحصیلی است، زیرا او مجبور است بهترین دوران زندگی خود را با یک ذهنیت منفی و رنج، در محیطی بگذراند که هیچ علاقه‌ای به آن ندارد. به همین جهت تصمیم‌گیری با چشم باز در رابطه با شغل و مشاوره با افراد آگاه در این زمینه اهمیت خاصی می‌یابد.
 
اگر قرار باشد روی صحبت ما فقط با فارغ‌التحصیلان مهندسی شیمی‌ و زیرشاخه‌های آن باشد، باید عرض کنم در چشم‌انداز آینده ایران، بهترین بازار کار را فارغ‌التحصیلان این رشته دارند. بالاترین دل‌مشغولی یک محصل مهندسی شیمی‌ این است که آینده شغلی او چه خواهد بود؟ کدام شرکت از زیرمجموعه‌های وزارت نفت را انتخاب کند؟
 
بهتر است که برای اشتغال در وزارت نفت اصلاً عجله نکنید، چرا که اگر راه را اشتباه بروید تغییر محل خدمت در این وزارت‌خانه، کار بسیار دشواری است. شما باید در وهله اول روحیه خودتان را به طور کامل واکاوی و شناسایی نمایید و سپس موقعیت و وضعیت خانوادگی خود را بشناسید. هروقت به صورت واقعی به این شناخت رسیدید، می‌توانید یک انتخاب صحیح داشته باشید. به عنوان مثال باید مواردی از قبیل وضعیت اقتصادی، میزان وابستگی به خانواده، میزان علاقه‌مندی به کار در اجتماع و محیط شهری، میزان علاقه‌مندی به کار در محیط‌های صنعتی و بیابانی، میزان علاقه‌مندی برخورد با ارباب‌رجوع و... را مشخص کنید.
 
در وزارت نفت سه نوع زمان‌بندی شغلی داریم:
 
الف) اداری: از ساعت ۷ الی ۱۶ روزهای شنبه تا چهارشنبه می‌باشد.
 
ب) اقـمـاری - اداری: بـه صـورت «۲۱ روز کـار و ۷ روز تـعـطیـل» یا «۱۴ روز کـار و ۱۴ روز تـعـطیـل» و یـا «۱۴ روز کار و ۷ روز تعطیل» است.
 
ج) اقماری - شیفتی: مانند مورد «ب» است با این تفاوت که یک هفته روز و یک هفته شب می‌بایست سرکار باشیم و به «کار شیفتی» مشهور است.

 
مواردی را در این رابطه به اختصار توضیح می‌دهیم:
 
مزیت زمان‌بندی اداری این است که در بین مردم کار می‌کنید. با افراد مختلف و از اقشار مختلف اجتماع در ارتباط هستید. هرچه انسان با افراد بیشتری سر و کار داشته باشد، می‌تواند صاحب موقعیت‌های بیشتری در جهت پیشرفت گردد. تنوع در کار در این مورد بیشتر است.
 
موارد اقماری - اداری و اقماری - شیفتی نسبتاً شبیه به هم هستند. از مزایای این موارد می‌توان حقوق ماهیانه بیشتر و ارتقاء شغلی بهتر را نام برد. معمولاً شرکت نفت فلات قاره، شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی، شرکت نفت شمال، شرکت ملی حفاری، شرکت نفت اروندان و... مشمول چنین خصوصیاتی می‌باشند. محل خدمت در شرکت نفت فلات قاره عموماً در دریا می‌باشد. از معایب این دو مورد می‌توان به دوری از خانواده، استـرس زیاد، تـکـراری بودن افـراد، روزمـرگی و... اشاره نـمود و این نـکته کـه در زمان‌بنـدی اقـمـاری - شیفتی، شب‌کاری سیستم بدن را از حالت طبیعی خارج می‌کند.

 
به لحاظ حقوقی هم هر کس که استخدام می‌شود، با توجه به مدرک تحصیلی و سابقه کاری یک پایه حقوقی برای او مشخص می‌گردد. هر منطقه و شرکت ضریب مخصوص به خود را دارد که ضریب مورد نظر حاصل اعمال بعضی موارد از جمله حق محرومیت، حق اولاد، حق کارگاهی، ایاب و ذهاب، سختی محیط کار، شب‌کاری، حق اقماری، حق جنوب و... می‌باشد. به عنوان مثال برای شرکت نفت مناطق مرکزی ضریب بین ۲٫۸ تا ۳٫۵ است. یعنی حقوق پایه در این عدد ضرب می‌شود. برای منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی، ضریب بین ۵ تا ۵٫۵ است. برای شرکت نفت فلات قاره ضریب حدوداً ۴٫۵ تا ۵ و برای شرکت‌های گازرسانی ضریب نزدیک به ۲ می‌باشد. همچنین این ضریب برای شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب بین ۲٫۵ تا ۳٫۵ و برای شرکت ملی حفاری بین ۴ تا ۵ است.

 
در پایان صادقانه خدمت شما عزیزان عرض می‌کنم همیشه وجدان کاری، صداقت در کار و پشتکار و تلاش در راستای نوآوری، درک متقابل دیگران و تفاهم با همکاران، اساس پیشرفت هر انسان در صنعت نفت کشورمان می‌باشد.

منبع :

http://ahmad-lak.blogfa.com/post-127.aspx

taha70
عضو فعال

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

mohammad_petro85
mohammad_petro85
عضو عادی
سلام دوستان. میخواستم بپرسم:1- حقوق دریافتی یه مهندس نفت (لیسانس) که به صورت قرارداد مدت موقت تو شرکت نفت فلات قاره (منطقه عملیاتی) استخدام میشه چقدره؟
2- آیا سابقه کار برای قراردادموقت تاثیر داره یا نه؟ مثلا کسی که 3 سال سابقه داشته باشه چقدر میگیره؟
۱۳۹۳/۰۷/۲۳ ۲۳:۴۷

13188
0