refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

مختصری درباره رشته کارشناسی ارشد نانو شیمی مهندسی شیمی


۰ ۹۰۳ ۰ ۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ۱۰:۰۸
 معرفی رشته نانو شیمی1- ميزان پذيرشدانشجو در سال گذشته در رشته هاي مر تبط با علم و فناورينانو
  در سال گذشته جمعا 42 دانشجو در رشته هاي علوم و فناوري نانو در مقطع کارشناسي ارشد در دانشگاه هاي صنعتي امير کبير ، تربيت مدرس ، صنعتي سهند تبريز ، کاشان . پژوهشگاه مواد و انرژي پذيرفته شدند. همچنين امسال دانشگاه صنعتي شريف و دانشکده فني دانشگاه تهران در مقطع دکتري در رشته هاي نانو مواد ، نانو الکترونيک ، نانو بيو ، نانو مهندسي شيمي و نانو شيمي ، اقدام به پذيرش دانشجو نموده اند.
 دانشگاه امير کبير نيز با ظرفيت 11 نفر ، ارائه دهنده رشته مهندسي شيمي با گرايش نانو در مقطع کارشناسي ارشد بوده است. همچنين اين دانشگاه در گرايش نانو پليمر ، 8 دانشجو جذب نموده است.
  2- ويژگي مهم و منحصربه فرد علوم و فناوري نانو با رويکرد شيمي
  براي شروع بهتر است تعريفي عام از علم فناوري نانو داشته باشيم . اين فناوري پديده هزاره سوم مي باشد و ورود به اين عرصه اجتناب ناپذير است. در واقع اين زمينه را نمي توان به عنوان رشته جديدي معرفي کرد بلکه رويکردي جديد به کليه علوم و فنون موجود در مقياس نانو است.
 فناوري نانو ، علمي فرا رشته اي است و ما مي خواهيم از اين مقياس به کليه علوم و فنون از جمله علوم محض ، فني مهندسي ، پزشکي، غذايي و غيره نگاه کنيم. از آنجايي که مشکلات ، پيچيدگي و مسائل اخلاقي به دليل شبيه سازي انسان ، گياه و حيوان در اين محدوده به وجود خواهد آمد ، ضرورت همکاري علوم نظري از نظر مسائل حقوقي در اين فناوري ضروري مي نمايد.
 اگر از ديدگاه شيمي و مهندسي شيمي به فناوري نانو نگريسته شود، مي توان گفت رشته نانو شيمي تقريباً در تمامي علوم و فنون به کار مي رود.به  عبارت ديگر در زمينه هاي مختلفي از جمله سوخت ، پليمر ، رنگ ، ساخت و ساز ، پوشاک ، دارو ، غذا و به طور کلي هر آنچه که به شيمي و مهندسي شيمي مر بوط مي شود، مي توان از مزاياي اين فناوري بهره جست. به طور کلي توجه به کليه علوم و فناوري هاي موجود در مقياس نانو و کار و توليد در اين مقياس براي دستيابي به فراورده هاي با کيفيت و کميت بهتر به عبارتي ارزانتر ، محکمتر ، سبکتر و کارا تر مي باشد.
 3- گرايش هاي رشتهنانو شيمي
  يکي از مشخصه هاي علم شيمي و مهندسي شيمي ، شناخت علم مواد و مهندسي مواد است که در علوم محض ، مطالعه و پژوهش و در مهندسي، توليد انبوه مورد نظر است. از ديدگاه شيمي دانان ، گرايش هاي اين رشته مي تواند همان گرايش هاي شيمي آلي ، معدني ، تجزيه و شيمي فيزيک باشد که در مقياس نانو مطالعه و بررسي مي گردد تا نتايج يافته هاي جديد خود را براي انبوه سازي در مورد خاص به مهندسان مربوطه ارائه کنند. از ديدگاه مهندسان شيمي ، اين گرايش ها بسته به نوع نياز هاي جامعه و توانايي بر آوردن آن  نياز ها مي تواند به طور متفاوت دسته بندي شود. در کشور ما همان طور که اشاره شد ، پتانسيل هاي خوبي در زمينه مطالعه پليمر و رنگ و غيره وجود دارد.
 4-  سرفصل هاي دروس اينرشته
 سرفصل هاي درسي ، شامل دروس اصلي و انتخابي ( به ترتيب 20 و 12 واحد) جمعا 32 واحد آموزشي- پژوهشي است که با تصويب شوراي برنامه ريزي دانشگاه ارائه مي شود.
 
5- زمينه اشتغال فارغالتحصيلان
 دانشجويان فارغالتحصيل اين رشته مي توانند در صنايع و مراکز به خصوص در بخش هاي تحقيق و توسعه اي که فارغ التحصيلان رشته شيمي و مهندسي شيمي را مي پذيرند، مشغول به پژوهش شوند.

منبع:http://crystal530.blogfa.com/post-6.aspx' rel='nofollow' target='_blank

----- در آینده نزدیک  درباره چارت درسی و حوزه کاری رشته نانو شیمی مهندسی شیمی مطالب بیشتری ارائه خواهد شد.

taha70
عضو فعال

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

12575
0