refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

واحد های پروسسینگ در پالایشگاه (واحدهای 102 و 103)


۰ ۲۸۲۱ ۰ ۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۱:۵۳
واحد102          (UNIT 102)

MEG Regeneration (احياي MEG و فرستادن به سكو ):

در جريان انتقال سيالات فرستاده شده از چاههاي موجود در دريا توسط خطوط"32  اينچ بعلت چند فاز بودن جريان احتمال تشكيل Hydrate ومسدود شدن مسير مي باشد براي جلوگيري از بوجود آمدن Hydrate از محلول 70% وزني MEG و آب جهت تزريق در لوله هاي انتقال استفاده مي شود. پس از تزريق اين محلول به خط لوله، بعلت وجود آب همراه محصول دريافتي از چاهها غلظت MEG كاهش مي يابد . اين محلول كه علاوه بر آب حاوي مقداري مايعات هيدروكربني و تركيبات سولفورمي باشدبه Rich.MEG معروف مي باشد.
محلول Rich منواتيلن گليكول درواحد 103 (واحد تثبيت مايعات گازي) از ميعانات گازي جدا شده و به سمت واحد 102 فرستاده مي شود، و قبل از  آن كه واردي Package احياي MEG شود وارد Preflash.Drum مي شود كه درواقع يك جداكننده سه فازي مي باشد. سپس از يك Electro.Static.Coaliser فيلتر گذشته و به جريان ديگري كه از نمكزدا خارج مي شود مي پيوندند.
انتظار مي رود خوراكي كه براي واحد 102 مي  آيد در سالهاي اوليه محلولي با غلظت 38% MEG ميباشد . وظيفه واحد 102 احياي MEG Rich و تبديل آن به MEG Lean با غلظت 70 درصد مي باشد.در اين واحد همچنين دو مخزن ذخيره سازي براي MEG Rich و دو مخزن جهت ذخيره سازي MEG Lean مي باشد كه حجم تقريبي آنها m3 1000 مي باشد. همچنين براي جلوگيري ا زخوردگي در خطوط لوله انتقال گاز محلول 50% آمين MDEA براي كنترل PH استفاده مي شود.
چون گليكول در هنگام اكسيد شدن يا تجزيه شدن (دراثر حرارت بيش از حد) همراه با آب خاصيت اسيدي پيدا مي كند بايد PH آن را بگونه اي كنترل كرده تا محلول MEG تزريقي در خط "32 اينچ باعث خوردگي نشود. مخزن ذخيره MDEA حدود 28000 m3 حجم دارد كه محلول MDEA توسط يك پمپ رفت و برگشتي با Stroke قابل تنظيم به ورودي پمپ هاي تزريق MEG وارد شده و به اين ترتيب PH را براي كنترل مي نمايد. براي تزريق Lean MEG به Off Shore از سه پمپ رفت و برگشتي استفاده مي شود. (درحالت نرمال 2 عدد از پمپها هر كدام جهت تزريق در يك لوله  "32 اينچ و يك پمپ بصورت آماده يا Stand By ميباشد).
جهت تقويت فشار ورودي اين پمپها دو عدد بوستر پمپ درنظر گرفته شده است كه معمولاً يكي از آنها در سرويس مي باشد. بين بوستر پمپها و پمپ هاي تزريق MEG دو فيلتر قرار دارد كه معمولاً يكي از آنها مورد استفاده قرار مي گيرد. براي احياي MEG Rich، 4 پكيج وجود دارد كه بطور معمول 3 تا درحال كار و يكي در حالت آماده ميباشد. MEG Rich ورودي بين چهار پكيج ها تقسيم مي گردد، اما در شرايط غير عادي كه فشار ورودي بالا مي باشد بوسيله PV هايي كه روي ورودي قرار دارد، مقدار اضافي Rich گليكول به Flash.Drum فرستاده شده و تحت كنترل به تانكهاي  Rich گليكول فرستاده مي شود. سپس توسط پمپ هاي P-105A/B  به سمت پكيج ها فرستاده مي شود.
پكيج هاي احياي گليكول:
Rich.MEG ابتدا به Flash.Drum وارد مي شود كه فشار آن بوسيله نيتروژن در حدود Bar
4
كنترل ميشود. دراين درام (Drum) يك قسمت جهت جدا كردن مايعات هيدروكربني و فرستادن  آن بسمت تانك Off.Spec. استفاده مي شود. MEG موجود در تانك مورد بحث تحت فشار N2 بسمت Reboiler از طريق دو عدد فيلتر كارتريجي فرستاده شده و در آنجا توسط گرماي حاصل از بخار كم فشار تا حدود 127 درجه سانتيگراد گرم مي شود. گليكول Lean خروجي از Reboiler پس از عبور از يك مبدل حرارتي كه براي پيش گرم كردن گليكول Rich مي باشد توسط پمپ بسمت تانكهاي ذخيره سازي فرستاده ميشود.
آب موجود در Rich گليكول براثر گرماي حاصل از بخار تبخير شده و پس از عبور از كولرهاي هوائي مجدداً بصورت مايع حاوي مواد اسيدي درآمده و توسط يك پمپ بخشي از آن بعنوان مايع برگشتي اعظم آن بسمت واحد 109 (Sour Water Stripper) فرستاده مي شود.لازم به ذكر است كه Lean گليكول توليدي قبل از ورود به تانكهاي ذخيره بايد توسط كولرهاي هوائي نيز خشك شود.

واحد103          (UNIT 103)
Condensate & Stabilisation(تثبيت و condensate و تنظیم RVP):
اين واحد بنام واحد تثبيت مايعات گازي نامگذاري گرديده است. هدف اصلي از ايجاد اين واحد توليد مايعات گازي تثبيت شده (از طريق جداسازي تركيبات هيدروكربني سبك) با داشتن RVP برابر با Psia 10 در تابستان و Psia 12 در زمستان، پس از تركيب و مخلوط شدن با مايعات C5+ ارسالي از واحد 105 ميباشد.اين واحد كه وظيفة آن جداسازي آب و گلايكول از مايعات گازي و تثبيت مايعات گازي است وخوراك خود را از واحد 100 كه همان Reception Facilities است، ميگيرد.
مايعات گازي همراه آب وگلايكول با دمايي حدود  15- 18 درجه سانتيگراد وارد واحد شده كه دراولين قسمت از دو عدد مبدل حرارتي عبوركرده، كه در اين قسمت به دليل تبادل حرارت با مايعات تثبيتي توليدي واحددماي آن افزايش يافته كه حدود50 درجه سانتيگرادخواهدرسيد. البته يك مبدل حرارتي نيز طراحي شده كه در مواقعي كه دماي خوراك ورودي پايين باشد از آن استفاده شود. مايعات گازي وگلايكول با دماي50درجه سانتيگراد وارد اولين مخزن بنام Preflash Drum مي شوند كه به دليل افت فشار به Bar 27  ، مقداري گاز نيز توليد ميشود كه توسط يك خط لوله به ساكشن درام Suction.Drum مرحله دوم كمپرسور Off.Gas انتقال داده مي شود و در همين سمت گلايكول نيز از مايعات گازي جدا شده كه پس از خروج از قسمت پايين مخزن و عبور از فيلتر به واحد 102  (MEG.Regeneration) جهت احياء و بازيافت ارسال مي گردد.
مايعات گازي با دماي  65 درجه سانتيگراد از مبدل حرارتي خارج شده و به مخزن بعدي بنام Desalter فرستاده مي شوند. دراين مخزن با استفاده ازFresh.Water  مخلوط شده بامايعات گازي و جريان برق 12KV مقدار نمك هاي درون مايعات گازي گرفته ميشودكه اين نمك ها در آب حل شده و توسط يك خط لوله به واحد 102 جهت جداسازي و بازيافت فرستاده مي شود . اما مايعات گازي (Condensate) سپس با فشــار  Bar 40 و دمــــاي  61درجه سانتيگراد از Desalter خارج شده و به برج (Condensate.Stabilizer). ريخته مي شود. در اين برج با استفاده از يك Reboiler كه با بخار فشار بالاي HP Steam كار مي كند مايعات گازي را جوشانده و عمليات تثبيت را توسط جداسازي تركيبات سبك از سنگين هيدروكربن انجام مي دهد كه طي اين مرحله مقداري گاز توليد شده (تركيبات سبك) و از بالاي برج با فشار Barg 9خارج گشته و به ساكشن درام مرحله اول كمپرسور Off Gas فرستاده مي شود. مايعات گازي پس از تثبيت با دماي  177 درجه سانتيگراد از پايين برج خارج شده و پس از تبادل حرارت با مايعات قسمت مياني برج ،دماي آن به0C 127 كاهش پيدا مي كند كه با اين دما نيز در قسمت Shell (پوسته) مبدل حرارتي ديگر  Preheaterوارد شده كه با مايعات گازي خام Raw Cond. تبادل حرارت مي كند و پس از كاهش دمايي (تا حدود 15 درجه سانتيگراد) با دماي  113درجه به سمت كولر هوايي فرستاده مي شودكه در اين قسمت دماي  آن به حدود  85 درجه سانتيگراد كاهش پيدا كرده و پس از آن نيز با مايعات خام ورودي به واحد درمبدل تبادل حرارت كرده و دماي آن به حدود  35درجه سانتي گراد  مي رسد.
در اين قسمت مايعات توليدي با دماي
 35 - 40
درجه سانتيگراد وارد مخزن ديگري بنام Condensate.Degassing Drumمي شوند كه پس از جمع آوري توسط دو عدد پمپ به واحد 143 جهت ذخيره سازي و صادرات فرستاده مي شود. اين مايعات بايد داراي مشخصه قابل قبول از قبيل  RVP  ، Psia 10در تابستان و Psia12 درزمستان بوده و در غير اينصورت به قسمت Off.Spec فرستاده شده و دوباره از آنجا به ورودي واحد 103 جهت عمليات دوباره تزريق مي شوند.گازهاي توليد شده در طول عمليات در واحد 103 كه از دو نقطة بالاي برج و مخزنPreflashبوده ، توسط يك عدد كمپرسور Off Gas فشار آن افزايش پيدا كرده كه عمليات آن به شرح زير است:
مرحله اول كمپرسور گاز با فشار Barg9 را از بالاي مخزن(Reflux.Drum) گرفته و فشار آن را به Barg 27 افزايش مي دهد كه اين گاز به ساكشن درام(Suction.drum) مرحله دوم كمپرسور فرستاده مي شود. در اين قسمت گازهاي رها شده ازمايعات در مخزن Preflash نيز با اين گاز مخلوط شده و به مرحله دوم كمپرسور فرستاده مي شود. دراين قسمت فشارگاز از Bar27 به حدود Bar 70 افزايش پيدا كرده كه توسط يك خط لوله به ورودي HP Separator در واحد 100 تزريق مي شود.
 

 

liveoil
در انتظار تایید مجدد

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

7490
0