refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

صنایع پائین دستی- پتروشیمی


۰ ۱۱۸۱ ۰ ۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۰۲:۰۹
مقدمه

صنایع نفت به دو حوزه بالا دستی و پایین دستی تقسیم می‌شوند. صنایع بالادستی نفت شامل اکتشاف, استخراج و بهره برداری نفت خام می‌شود.صنایعی که از محصولات پتروشیمی و یا تولیداتپالایشگاه های نفت به عنوان مواد اولیه استفاده مینماید ،صنایع پایین دستی پتروشیمیشناخته مي شوند.

پتروشیمی از دو کلمه پترو (petroleum =نفت) و شیمی(chemistry) تشکیل شده و به معنای شیمی نفت است. به عبارت دیگر پتروشیمی در مورد تبدیل فراورده‌های نفتی به محصولات پر مصرف بحث می‌کند. بر حسب تعریف ، صنایع پتروشیمی به صنایعی اطلاق میشود کهدر آنهاهیدروکربنهای موجود درنفت خامیاگاز طبیعیبه محصولات شیمیایی تبدیلمی‌گردند.

 امروزه پتروشیمی ، صنعتی بسیار گسترده و با فن شناسی پیچیده و فراورده های متنوع می‌باشد و در حال حاضر ، شماره محصولات پتروشیمی به هزارها می‌رسد.
از جمله این محصولات که همگی از مواد اولیه هيدروکربنی و طی یک رشته عملیات فیزیک- شیمیایی بدست می‌آیند، می‌توان انواع کودهای شیمیایی ، برخی از اسیدها ، بازها و نمک ها ، منومرها و پلیمرها ، ترکیبات آروماتیک و مواد واسطه و بسیاری از صنایع شیمیایی دیگر را نام برد. اهمیت محصولات پتروشیمی کاملا روشن است. فقط کافی است توجه شود که تولید محصولات کشاورزی ، تولید پارچه وپوشاک ، ساخت مسکن ، تولید مواد شوینده و پاک کننده و تولید داروهای مختلف بدون استفاده از محصولات پتروشیمی ، هرگز کفاف نیازهای رو به افزایش جمعیت جهان را نخواهد داد و مطمئنا بدون آنها زندگی بشر در ابعاد گوناگون ، به‌کلی مختل خواهد شد ازجمله مزيت‌هاي توسعه صنايع پايين دستي پتروشيمي را  مي توان فعاليت كمتر، سرمايه‌گذاري كمتر، ارزش افزوده بالاتر ، اشتغالزايي بيشتر ، تنوع بيشتر محصولات و مخاطرات كمتر نسبت به صنايع بالادستي پتروشيمي ، برشمرد. صنایع پتروشیمی از
جمله صنایع مادر تلقی می‌شود و توسعه اقتصادی کشور را در زمینه‌های مختلف صنعتی وکشاورزی فراهم می‌آوردوبا توجه به اینکه گسترش این صنایع و کاهش واردات و افزایشصدور محصولات پتروشیمی مورد تاکید دولت است، اهمیت این رشته آشکار می‌شود.

 مي توان صنايع پائين دستي پتروشيمي رابه چند دسته زير تقسيم بندي نمود:

صنايع لاستيك-صنايع پلاستيك-صنايع رنگ و رزين-صنايع توليد الياف مصنوعي-صنايع چسب-صنايع توليد مواد نساجي ورنگهاي نساجي-صنايع توليد روغنهاي صنعتي وموتور-صنايع توليدسموم سنتز وفرمولاسيون-صنعت توليد پودرهاي قالبگيري-صنعت شوينده هاي بهداشتي
در چرخه توليد نفت خام و گاز طبيعي‌ تا تبديل آن به كالا‌هاي مصرفي توليد شده، ‌فرآيند‌هاي شيميايي‌ و پتروشيميايي‌‌ متعددي‌ بر روي‌ ‌‌اين مواد ‌‌صورت مي‌پذيرد. ‌‌هر اندازه‌ تكنولوژي‌ توليد و فرآوري‌ پيچيده‌تر بوده و ماده‌ توليدي‌‌ به مرحله‌‌ نهايي بازار مصرفي‌‌ نزديكتر باشد،‌ ارزش‌ افزودة‌ بيشتري را به دنبال‌ دارد. از اين رو ‌‌مي‌توان محصولات‌‌ پتروشيمي‌‌ را به دو دسته‌ تقسيم‌ نمود:

1- دستة اول،‌ مواد پايين‌‌دستي‌ هستند‌ كه به بازار‌ نزديكتر هستند و ارزش‌ افزوده‌ بالايي را همراه‌‌ دارند.‌ ‌نمونه اين مواد, پليمر‌‌هاي مهندسي است كه به دليل‌‌ شكل خاص توليد و كاربرد ويژه، ‌گران‌قيمت‌تر بوده و ‌داراي ارزش افزوده بالا‌تر ‌نسبت به ديگر‌ مواد پليمري‌‌ مي‌باشند.
2- دسته ديگر‌ محصولات‌ پتروشيمي، ‌مواد پايه‌اي‌ هستند كه‌ ‌مواد حد واسط ‌و خوراك‌ واحد‌هاي پايين‌دستي را ‌تشكيل‌ مي‌دهند.


امروزه, كشورهاي مختلف جهان براساس موقعيت و امكانات خود, از جمله دستيابي به دانش فني, مواد اوليه و منابع نفت و گاز ارزان, در زمينه‌هاي خاصي از پتروشيمي از جمله توليد مواد پايه و يا پايين‌دستي سرمايه‌گذاري مي‌كنند. در اين حوزه از صنعت نيز همانند حوزه‌هاي ديگر صنعت, كشورهاي پيشرفته به‌دليل توانمندي‌هاي مديريتي و تكنولوژيك, توليد مواد پايين‌دستي با ارزش افزوده بالا را براي خود انتخاب نموده و توليد مواد پايه با ارزش افزود‌ه كمتر را به كشورهاي در حال توسعه واگذار نموده‌اند.

ازجمله مشكلات صنعت پتروشيمي مي توان موارد ذيل رابرشمرد:


  • فقدان برنامه‌ریزی و استراتژی مدون برای صنایع پایین‌دستی پتروشیمی
  • عدم اجرای تعهدات دستگاههاي ذيربط( شرکت ملی صنایع پتروشیمی) نسبت به سرمایه‌گذاران
  • فعالیت مراکز و شرکت‌های دولتی و نیمه ‌دولتی متعدد در زمینه صنایع پایین ‌دستی پتروشیمی و انجام برخی اقدامات موازی یا ناهماهنگ توسط آنها
  • ضعف­های تکنولوژيک صنايع پايين­دستی پتروشيمی
  • عدم وجود مراكزي دركشور كه فعاليتشان در جهت كسب تكنولوژي خارجي و يا خلق تكنولوژي در حوزة پايين­دستی پتروشيمی باشد.
  •  

  • همچنين اقدامات ذيل جهت توسعه اين صنعت پيشنهاد مي گردد:


    • اولویت بخشی به فعالیت‌های پایین‌دستی در کنار فعالیت‌های بالادستی،
    • بهبود کیفیت و بهینه‌ساز
    • حذف رانت موجود در توزیع فرآورده‌های پتروشیمی در کشور
    •  عدم تبعیض در اعطای خوراک کارخانجات
    • تعهد در تحویل به موقع خوراک (برای جلوگیری از اختلالات در فرآیند تولید سرمایه‌گذاران)   
    • عدم اعطای مجوز تولید مازاد به تقاضا به واحدهاي جديد
    • تنظیم برنامه فروش مجتمع‌ها با توجه به نیازهای فصلی بازار
    • تسهیل در صدور مجوز تولید برای محصولاتی که بازار با کمبود بودجه مواجه است،
    • شناسايي خوشه‌هاي صنعتي و توانايي هر استان كشور براي احداث واحدهاي صنايع پايين دستي
    • استفاده از تكنولوژي‌‌هاي‌ روز ‌‌و مناسب‌ ‌و سرمايه‌گذاري‌ در جهت‌ ‌توليد مواد پايين‌دستي پتروشيمي


    • منبع:اداره آموزش پتروشیمی بندر امام-صديقه خوشه چين بهار

       

       

       

احمد داراب پور
عضو فعال
کارشناس ارشد نمودارگیری از مخازن

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

7358
0