refinaryrig
تنها ۴ روز و ۴ ساعت و ۲۹ دقیقه تا پایان تخفیفات نوروزی
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

کاربرد گیلسونایت بعنوان گل حفاری


۰ ۸۶۲ ۲ ۱۳۹۵/۰۱/۲۵ ۰۴:۵۹
سلام بر همه
دوستان عزیز، میشه در مورد کاربرد گیلسونایت بعنوان گل حفاری توضیحی بدهید و ایا ایران از گیلسونایت استفاده میکنه؟
با تشکر
 

Bitumen
عضو عادی

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

همایون قاسمی
همایون قاسمی
مدیر و موسس
کارشناس ارشد مهندسی نفت
گیلسونایت در گل های حفاری

  • قابلیت کار در محیط های با دمای بسیار بالا (نقطه نرمی بالا بین 175 تا 235 درجه سانتی گراد)
  • جلوگیری از آسیب دیدن قطعات دریل های حفاری
  • جلوگیری از چسبناک شدن گل های حفاری با پایه روغن
  • صیقلی کردن سطوح چاه های حفاری و زدودن اضافه گل ها و لجن های حفاری
  • جلوگیری از گلوله شدن یا توده شدن ترکیبات خاکی سنگی

  • گیلسونایت چیست ؟

    قیرمعدنی یا گیلسونایت هیدروکربن خالصی است با دمای ذوب بین 160 تا 220 درجه سانتیگراد که در معادن قیرطبیعی یافت میشود و در واقع نفت خام سخت شده است . به دلیل داشتن پایه مشترک نفتی ، به آسانی با قیر حاصل از نفت خام (قیر پالایشی ) قابل مقایسه است . در ترکیب ، مولکول های گیلسونایت و قیر بسیار به یکدیگر نزدیک شده و با قرار گرفتن در بین یکدیگر ، ترکیبی میسازند که از یک سو سختی و دوام گیلسونایت را داراست و با این وجود انعطاف قیر را نیز حفظ می کند .
    گیلسونایت در معادن زیرزمینی به صورت ماده ای سیاه و سخت با سطحی براق یافت میگردد. با توجه به شکنندگی این ماده ، کاربرد آن اغلب بصورت پودر است که رنگ قهوه ای تیره تا سیاه دارد. عمده ماده متشکله از قیر بوده که به همین دلیلی گیلسونایت ، قیرطبیعی و یا نزد صاحب نظران و کارشناسان این رشته MD  نامیده میشود.
    از زمان کشف در دهه 1860 عمدتا با کاربرددر پوشش جلا ، عایق های الکتریکی و عایق های رطوبت استفاده گردیده است . امروزه این ماده در بیش از 160 کاربرد استفاده میشود. نخستین کاربرد امروزی این ماده در ارتقاء کیفیت قیر رنگ سیاه، جوهر و پودر چاپگرها ، گل و سیمان حفاری  چاه های نفت ، بهینه سازی آسفالت ، افزودنی ماسه ریخته گری ، آسفالت سازی و گسترده ای از محصولات شیمیایی است .
    وجود بالای ترکیبات نیتروژن دار در گیلسونایت قابلیت چسبندگی بالایی به آن میبخشد و در عین حال مقاوت در برابر اکسیداسیون را افزایش میدهد . کمبود ترکیبات سولفور در ماده نیز ، بویناکی محصولات حاصله را کاهش می دهد.
    بررسی ها نشان میدهد افزودن 5 تا 15 درصد MD  به قیر موجب افزایش قابل توجه سختی و مقاومت در برابر تغییر شکل بدون تاثیر قابل ملاحظه ای برگرانروی و کشسانی می گردد.

    به صورت عملی در ایران٬ دوستان صنعتی باید نظر بدن...
    ۱۳۹۵/۰۱/۲۶ ۱۱:۳۳

مهرداد عاطفی
مهرداد عاطفی
عضو عادی
ممنون عزیزم از متن مفیدت
 
۱۳۹۶/۰۵/۲۰ ۱۷:۱۰

23612
0