refinaryrig
تنها ۳ روز و ۸ ساعت و ۵۹ دقیقه تا پایان تخفیفات نوروزی
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

اهمیت راندن لوله های جداری در صنعت حفاری


۰ ۸۲۰ ۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ ۰۴:۱۸
پوشاندن چاه بوسیله لوله های جداری یک بخش اساسی از عملیات حفاری و تکمیل چاه های نفت است و عبارت از این است که تعدادی لوله فولادی به یکدیگر متصل و بصورت یک رشته ممتد در چاه نصب شود.  در طول عملیات حفاری یک چاه راندن لوله های جداری بعلل مختلف لازم می شود. 
استفاده از لوله های جداری بستگی به مشخصات، ویژگیها، عمق، منطقه و تولید پیش بینی شده چاه دارد لوله جداری در محل خود با پمپ کردن دوغاب به پشت آن سیمانکاری می شود.  وظایف عمومی لوله های جداری بقرار زیر است:

  1. ایجاد مسیری ثابت با قطر مشخص و دقیق که اجازه می دهد که از طریق آن عملیات بعدی حفاری، تکمیل و بهره برداری چاه امکان یابد.
  2. طبقات زمین پوشانده و از هم مجزا می شوند و در نتیجه ارتباط بین آنها قطع می شود و اجازه می دهد از یک لایه مشخص تولید شود.
  3. امکان استفاده از وسایل کنترل چاه و سرچاه و شیرهای تولید را فراهم می کند.

فشارهای تحت الارضی و نیروهای وارد بر لوله های جداری

لوله های جداری در چاه تحت تأثیر سه نیروی اصلی قرار دارند:

  1. فشار فروریختگی (یا لهیدگی) (Collapse Loading)
  2. فشار پوکش (Burst Loading)
  3. نیروی کششی (Tensile Loading)

 

  1. نیروی فروریختگی

سطح خارجی هر رشته جداری در چاه تحت تأثر فشار ستون گل حفاری (که معادل فشار طبقات زمین است) قرار می گیرد.  سیال درون رشته جداری نیز باعث اعمال فشار بداخل لوله جداری می شود.  در صورتی که فشار خارج لوله از فشار داخل آن تجاوز نماید نیرویی به خارج لوله جداری وارد می شود که چون میل به فشردن لوله به داخل را دارد نیروی فروریختگی (Collapse Load) نامیده می شود.

  1. نیروی پوکش

درهرژرفا، اگرفشاروارد بر داخل هر لوله از فشار خارجی تجاوز کند نیروی پوکش به رشته جداری وارد می شود که میل به انبساط و ترکاندن رشته جداری دارد.

  1. نیروی کششی (Tensile Loading)

لوله های جداری بدنبال هم بسته می شوند و بداخل چاه فرستاده می شوند و هر شاخه لوله وزن تمام لوله های زیر خود را تحمل می کند.  لذا بالاترین شاخه لوله جداری همواره بیشترین نیروی کششی را تحمل می کند.  درمواردی که رشته لوله جداری گیرکند و کشیده شود نیرویی علاوه بر وزن لوله برآن وارد می شود.
هر لوله جداری درچاه تحت تأثیر نیروی شناوری گل قرار می گیرد و باعث می شود که قسمت پایین هر رشته جداری درحالت تراکم قرار گیرد.
لوله جداری سطی همواره وزن تمام رشته های جداری داخل چاه را تحمل می کند.  لذا همواره تحت نیروی تراکمی حاصل از وزن آنها می باشد.
 

فایل پیوست ۱
نام فایل: اهمیت لوله های جداری در صنعت حفاری.rar
حجم: 25,28 کیلوبایت
قیمت: رایگان، تعداد دانلود: ۴۸
رمز: iran-spe.com


 
راهنمای دانلود
کلیه فایل ها با فرمت rar فشرده شده اند. برای باز کردن این فایل ها در ویندوز به win rar و در اندروید به Easy unrar نیاز دارید. هر چند ممکن است سایر فایل منیجر ها نیز این قابلیت را داشته باشند. رمز بازگشایی فایل ها در صورت نیاز iran-spe.com است.

محسن میهن دوست
مدیران
mohsen.mihandoust

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

53843
0