refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

آشنایی با یک پالایشگاه پیچیده


۰ ۳۸۸ ۰ ۱۳۹۱/۰۲/۱۰ ۰۲:۳۲
واحد تقطیر در فشار جو
نخستین مرحله پالایش نفت خام،تقطیر در فشار جو است که برشهای اصلی نفت خام را از یکدیگر جدا می کند. برای این منظور نفت خام در کوره تا حدود 360 درجه سانتی گراد گرم شده،سپس به برج تقطیر در جو وارد میشود.

فرآورده های این برج عبارتند از :
•محصولات بالای برج شامل: گاز،گاز مایع، بنزین خام و نفتا (بطور مخلوط)
•محصولات جانبی برج شامل: نفتای ممزوج، نفت سفید، نفت گاز
•محصولات ته مانده برج که خوراک واحد تقطیر در خلا محسوب میشود.
از این محصولات فقط نفت سفید مطابق مشخصات لازم به عنوان فرآورده نهائی است. از میان محصولات بالای برج که در برج های دیگر تفکیک میشوند، نفتای سنگین برای ارتقاء درجه آرام سوزی به واحد تبدیل کاتالیستی ارسال شده و محصول بدست آمده از این مرحله با بنزین دستگاه تقطیر(نفتای سبک) مخلوط میشود تا محصول نهائی بنزین مطابق استاندارد شرکت ملی نفت تهیه شود.ظرفیت طراحی شده این دستگاه 80 هزار بشکه در روز بوده که با اجرای طرح افزایش ظرفیت به 110 هزار بشکه ارتقاء یافته است.

واحد تقطیر در خلاء
در این برج به علت وجود خلاء نسبی، مواد سنگین زودتر به نقطه جوش می رسند و عمل تفکیک آسان تر انجام میگیرد.محصولاتی که در این مرحله بدست می آیند عبارتند از: نفت گاز سنگین، نفت گاز سنگین موم دار، روغن های پایه،مواد موم دار اضافی و ته مانده برج.از اختلاط نفت گاز سنگین با نفت گاز سبک واحد تقطیر در جو محصول نهائی نفت گاز تهیه میشود.اختلاط نفت گاز سبک و سنگین موم دار خوراک واحد آیزوماکس (هیدرو کراکینگ) را تشکیل میدهد.بخشی از محصول ته مانده برج تقطیر در خلاء به عنوان خوراک واحد آسفالت به آن واحد ارسال میگردد.ظرفیت طراحی این دستگاه معادل 37440 بشکه در روز است که با انجام تغییرات در آینده نزدیک، این میزان تا 50400 بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

behzad
در انتظار تایید مجدد

به اشتراک بگذارید

743
0