refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

تحریم صادرات نفت ما=رکورد زنی صادرات نفت عراق


۰ ۳۶۵ ۰ ۱۳۹۰/۱۲/۱۶ ۰۴:۵۶
مقام های صنعت نفت عراق از افزایش تولید نفت این کشور به بیش از سه میلیون بشکه برای نخستین بار از سال 1979 میلادی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام های عراقی روز گذشته (دوشنبه 15 اسفند) اعلام کردند که تولید نفت خام عراق برای نخستین بار در بیش از سه دهه گذشته از مرز سه میلیون بشکه فراتر رفته است و ظرفیت صادرات نفت این کشور با راه اندازی کامل نخستین پایانه نفتی شناور در خلیج فارس افزایش می یابد.

حسین الشهرستانی، معاون نخست وزیر عراق، در یک کنفرانس در بغداد گفت: هم اکنون که برای شما سخنرانی می کنم، تولید نفت خام عراق به بیش از سه میلیون بشکه در روز رسیده است.

وی افزود: بارگیری نفت خام از نخستین پایانه نفتی شناور عراق در خلیج فارس ظرف سه روز آینده راه اندازی می شود.

9 سال پس از سقوط رژیم صدام حسین، دولت عراق در نظر دارد پس از رهایی از سال ها جنگ و تحریم، ظرفیت تولید و صادرات نفت خود را افزایش دهد.

مدیران نفتی فعال در پروژه های توسعه میدان های نفتی عراق پیش بینی می کنند میانگین تولید نفت خام عراق از رقم روزانه دو میلیون و 700 هزار بشکه در سال 2011 به روزانه سه میلیون بشکه در سال جاری میلادی می رسد.

آمارهای اعلام شده از سوی الشهرستانی در صورتی که ثابت بماند، از افزایش عمده تولید نفت عراق حکایت دارد، در همین حال عبدالکریم لعیبی، وزیر نفت عراق می گوید تولید نفت این کشور به بالاترین سطح از سال 1979 میلادی رسیده است.

بر پایه تازه ترین گزارش دبیرخانه اوپک، میانگین تولید نفت خام عراق در ماه گذشته میلادی به دو میلیون و 680 هزار بشکه در روز رسیده است.

تولید روزانه نفت خام عراق اغلب به دلیل نبود زیرساخت های لازم برای صادرات و بارگیری نفت خام به وسیله نفتکش ها، با نوسان همراه بوده است.

نخستین پایانه نفتی شناور عراق در خلیج فارس، ماه گذشته میلادی با حضور نوری المالکی، نخست وزیر عراق گشایش یافت اما همچنان به دلیل وجود مشکلات فنی این پایانه به طور کامل راه اندازی نشده است و مقام های عراقی شرایط نامساعد جوی را دلیل تاخیر در بهره برداری از این پروژه می دانند.

این پایانه نفتی شناور می تواند روزانه 300 هزار بشکه به ظرفیت صادرات نفت عراق بیفزاید.

بنا بر اعلام سازمان دولتی بازاریابی نفت عراق، این کشور در ماه فوریه تنها دو میلیون و 14 هزار بشکه در روز نفت روانه بازارهای جهانی کرده است، در حال که این رقم در ماه ژانویه دو میلیون و 106 هزار بشکه در روز بود.

عراق در نظر دارد ظرف سه سال آینده تولید نفت خام خود را به دو برابر سطح کنونی افزایش دهد و همچنین در طولانی مدت این رقم را به 12 میلیون بشکه در روز برساند، اگر چه پیش بینی می شود این هدف تولید دور از دسترس باشد اما می توان انتظار داشت عراق ظرف چند سال آینده به یکی از عرضه کنندگان عمده نفت در بازارهای جهانی تبدیل شود.

عراق تاکنون دو دور مناقصه نفتی و یک دور مناقصه گازی برگزار و در این مناقصه ها حق امتیاز توسعه و برداشت از 12 میدان نفتی و سه میدان گازی را به شرکت های بین المللی نفتی واگذار کرده است.

همچنین چهارمین دور مناقصه های نفتی عراق برای 12 بلوک اکتشافی جدید قرار است سال آینده میلادی برگزار شود و انتظار می رود با امضا و اجرای این قراردادها 29 تریلیون فوت مکعب گاز و 10 میلیارد بشکه نفت به ذخایر نفتی عراق افزوده شود.

پروژه های نفت شمال عراق

لعیبی همچنین در کنفرانس روز گذشته به خبرنگاران گفت: بغداد پیشنهادهای شرکت های بی پی انگلیس و شلمبرگر آمریکا برای توسعه میدان نفتی کرکوک در شمال عراق را بررسی می کند.

فعالیت های اکتشاف نفت در شمال عراق به دلیل وجود اختلاف ها میان دولت مرکزی بغداد و منطقه کردستان عراق بر سر قراردادهای نفتی بسیار کند بوده است.

وزر نفت عراق اعلام کرد: دولت مرکزی بغداد از اوایل سال جاری میلادی تنها روزانه 65 هزار بشکه نفت از منطقه کردستان عراق دریافت کرده است که این مقدار در مقایسه با رقم روزانه 175 هزار بشکه پیش بینی شده فاصله زیادی دارد.

مقام های دولت مرکزی بر این باورند که کردستان عراق بخشی از نفت خام تولید شده در این منطقه را به صورت غیر قانونی صادر کرده است.

behzad
در انتظار تایید مجدد

به اشتراک بگذارید

386
0