refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

دلیل متفاوت بودن رنگهای نفت خام چیست؟


۰ ۶۱۱۱ ۶ ۱۳۹۳/۰۹/۲۱ ۰۸:۱۶
سلام دوستان. لطفا راهنمایی کنید که چرا نفت های خام به رنگهای متفاوتی دیده می شود. و اصولا دلیل این رنگها و تفاوت انها در چیست ( نارنجی . قهوه ای روشن . سبز . قهوه ای تیره) .

kordi_meisam
عضو عادی

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

Ahmad Momeni
Ahmad Momeni
مدیران
ک


 سلام. اساسا تفاوت بین نفت های خام با رنگ های مختلف در مقدار گاز محلول موجود در آنهاست. در واقع از کمیتی به نام ضریب حجمی نفت سازند (Bo) استفاده می شود که بصورت نسبت حجم نفت موجود در مخزن(سنگ مخزن) به حجم نفت در تانک ذخیره(در سطح) تعریف می شود. هر چه میزان این کمیت افزایش یابد میزان حجم نفت مخزن بیشتر خواهد بود و این موضوع به این معناست که مقدار گاز محلول موجود در نفت خام بالاست و رنگ نفت خام نیز روشن تر خواهد بود.
بطور کلی رنگ نفت خام از سیاه(تیره) تا سبز متغیر است. همچنین با افزایش ضریب حجمی نفت سازند نفت خام سبکتر و مقدار گاز محلول افزایش می یابد.
۱۳۹۳/۰۹/۲۱ ۰۸:۵۹

kordi_meisam
kordi_meisam
عضو عادی
مرسی بابت راهنماییتون . فقط من متوجه نمیشم چطور وجود گاز محلول باعث ایجاد رنگهای متفاوت میشه. یعنی چطور میشه که با تغییر درصد گاز محلول رنگ ان هم تغییر میکنه
۱۳۹۳/۰۹/۲۱ ۱۰:۱۶

Ahmad Momeni
Ahmad Momeni
مدیران
ک

خواهش می کنم.
 فکر میکنم دلیل این امر اختلاف در میزان گذردی نور در بین اجزای مختلف نفت خام است. گاز های محلول به عنوان اجزای سبک و فرار شناخته می شوند ؛ اما نفت های سیاه حاوی اجزای سنگین تری هستند و این اجزا نور را به سختی از خود عبور می دهند و در نتیجه تیره تر به نظر می رسند. اما نفت های سبک با API بالا حاوی ترکیب های سبک تر  و فرار تری هستند که در مقابل نور تابیده شده مقداری خاصیت گذردهی دارند و در نتیجه شفاف تر به نظر می رسند.

 
۱۳۹۳/۰۹/۲۱ ۱۰:۵۶

A.Azadi
A.Azadi
عضو عادی
با اجازه ي دوست عزيز، من توضيحات ايشون رو گسترش بدم:
نفت خام ميتواند رنگ هاي زرد،سبز،قهوه اي روشن و تيره،سياه داشته باشد
نوع نفت ها با مواد تشكيل دهنده آن تغيير ميكند
بطور مثال نفت هاي پارافيني معمولا داراي رنگ روشن تا قهوه اي در نور عبوري و سبز در نور انعكاسي اند
نفت هاي آسفالتيك قهوه اي تا سياه هستند كه بهمين دليل به نفت سياه معروفند
بطور كلي هيدروكربن در اثر تابش فرابنفش از خود خاصيت فلورسانسي نشان ميدهد كه رنگ فلورسانس ساطع شده با نوع نفت تغيير ميكند
منبع: كتاب زمين شناسي نفت دكتر رضايي
ممنون....

Sent from my iPad using Tapatalk
۱۳۹۳/۰۹/۲۸ ۱۲:۰۲

shahinlayeghpour
shahinlayeghpour
عضو فعال
هرچه سیال ما سنگین تر باشد یعنی ویسکوز تر رنگ آن تیره تر و هر چه ویسکوزیته ی سیال ما کمتر باشد سیال ما رنگش روشن تر و نزدیک به رنگ آب می باشد.
همانطور که می دانید واحد ویسکوزیته جرم به طول در زمان می باشد در نتیجه اگر جرم تغییر کند(ترکیبات نفت) ویسکوزیته تغییر می کند و بدنبال آن رنگ.
۱۳۹۳/۱۰/۱۶ ۱۳:۲۷

حسن بیدخوری
حسن بیدخوری
عضو غیر فعال
علت رنگ نفت های خام معلوم نیست ولی در ارتباط با سری ترکیبات آروماتیک می باشد.
۱۳۹۳/۱۰/۲۰ ۱۸:۰۱

15669
0