refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

offshore drilling and completion


۰ ۹۶۷ ۱ ۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۰۵:۵۵
سلام
دوستان من ی سوال در مورد حفاری و تکمیل چاه در دریا دارم و خوشحال میشم اگه کمکم کنید.
میخوام بدونم خواص گل و سیمان در دریا با خشکی فرق داره ؟ چون من تو هر کتاب  drilling mud and cementing خوندم, اشاره ای به خشکی یا دریا نشده بود. 
مرسی از کمکتون. 

nedallica
عضو عادی

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

Mohammad Kordi
Mohammad Kordi
عضو فعال
Petroleum Engineer

سلام دوست عزیز
خواص گل که بستگی به سازند هایی داره که ما با اونا روبرو میشیم.ویژگی هر سازند در عمق های متفاوت باعث میشه که ما خواص گل رو تعیین کنیم.
سیمان هم که دارای کلاس های متفاوتیه که هر کدوم از این کلاس های سیمان برای عمق ها و دماهای مشخص معین شده اند.پیشنهاد من اینه که یه مطالعه در رابطه با کلاس های سیمان داشته باشی چون خیلی چیزا دستگیرت میشه.
اما اما اما . . .
یه نکته مهم :
شرایط جوی منطقه(منظورم مناطق سردسیر یا گرمسیر یا دارای شرجی) تاثیر بسیار مهمی در عملیات فوق حساس سیمانکاری داره.
واضح تر بگم،من یه گزارش عملیات سیمانکاری رو مطالعه کردم که این سیمانکاری بر روی دکل 63 فتح که در موقعیت 700 متر تا قله سبلان فاصله داشت در سال 87 انجام شده بود.(همونطور که میدونید زمستان های سبلان گرم ترین دمای اونجا 40 درجه زیر صفر یعنی یه اتفاق وحشتناک)این عملیات سیمانکاری در دمای 58 درجه زیر صفر و با موفقیت انجام شده بود.شاید برای شما سوال باشه که چرا سیمان قبل از اینکه به چاه برسه یخ نزده بود!درسته؟
در این شرایط برای جلوگیری از یخ زدن سیمان میان مقداری ترکیبات به سیمان اضافه میکنن ولی با وجود این ترکیبات بارها پیش اومده که دوغاب سیمان دچار یخ زدگی شده بخاطر همین موضوع  و تکنولوژی فوق العاده خاصی که در این نوع عملیات سیمانکاری وجود داره از مهندسان خبره و با تجربه سیمانکاری استفاده میکنن و حتی متخصصان مربوطه و با تجربه رو که صاحب سبک این تکنولوژی هستن از کشورهایی مثل نیوزلند میارن.
خلاصه بگم براتون که شرایط جوی در تهیه سیمان و گل تاثیر مهمی دارن.

 
۱۳۹۲/۱۰/۲۸ ۲۳:۱۱

9740
0