refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

واحد های پروسسینگ در پالایشگاه (واحدهای 114 و 120)


۰ ۲۱۷۸ ۰ ۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۳:۵۳
واحد114 (UNIT 114)



(تصفيه LPG از مركاپتانها):LPG Tretment ( Sulfrex Unit )

اين واحد بنام واحد تصفيه LPG از مركاپتانها (مركاپتانهاي سبك) نامگذاري شده است. نكته آنكه از اين واحد براي هر فاز (2و3) يك واحد يا بعبارت ديگر (از آنجا كه هر فاز شامل دو Trainعملياتي است) براي هر دو Trainيك واحد در نظر گرفته شده است. هدف اصلي از طراحي و ايجاد اين واحد حذف و زدودن تركيبات مركاپتاني در برش محصول LPG از برج Debutaniser مي باشد. در نهايت LPGشيرين و تصفيه شده از طريق عبور از يك مخلوط كننده استاتيكي به گاز تصفيه شده و صادراتي كه به واحد106 مي رسد،اضافه ميگردد.

در اين واحد از كاتاليستي بنام مراكس يا Mercaptane.Oxidation استفاده مي شود كه توسط (NaOH).Caustic.Soda براي جذب مركاپتانهاي موجود در LPG استفاده شده است.

عمليات: گاز بوتان پس از خروج ازDebutaniser و خنك شدن در Butane coolers از هر دو ترين و تحت كنترل FI0006بادما و فشاري معادل 28درجه سانتي گراد و Barg11 وارد واحد 114 شده و در ابتدا وارد يك مبدل حرارتي مي شود كه بنام Lean.Caustic./.LPG.Exchanger بوده و طي تبادل، دماي LPG از 28درجه سانتيگراد به 40 درجه سانتيگراد افزايش يافته ليكن دماي Caustic پس از تبادل از 50 درجه سانتيگراد به 40درجه سانتيگراد كاهش مي يابد. اين دو ماده پس از تبادل با يكديگر وارد (LPG.Extractor) مي شوند در حاليكه Caustic از بالاي برج و LPG از پايين برج جريان دارند، كاستيك غني شده (Rich) از كف برج و بوتان تقريباً تصفيه شده ولي saturate از بالاي برج خارج شده و جهت عمليات بعدي هر يك جداگانه راه خود را طي مي كنند. فرمول شيميايي كه در برج 114-C-101 دراثر تبادل كاستيك و LPG صورت مي پذيرد شامل:

RSH+NaOH NaSR+H2O مي باشد. اما بوتان خارج شده از اين برج پس از عبور از Static.Mixer وارد Caustic.Settler.Drum يا ظرفي كه جهت جداسازي و ته نشين سازي آب همراه بوتان بكار مي رود، مي گردد. بطوريكه آب جمع شده در پايين اين ظرف به دو منظور استفاده مي شود.

1.مقداري از آن پس از ورود به پمپ هاي Water.Cirulating بصورت Reflux به بوتان ورودي به اين ظرف (قبل از Static Mixer )اضافه مي گردد تا دما و فشار داخل ظرف را در حدود 40درجه سانتيگراد و Barg 8 نگه داشته و در ضمن از نوسان PH آب جلوگيري كند.

2.مقداري از آن تحت كنترل سطح LDV0016 به واحد 129 (Spent.Water) و خنثي سازي فرستاده مي شود.

اما بوتان خروجي از ظرف 114-D-101 با دماي 40درجه سانتيگراد و فشار
8
Barg بطوريكه در اين دما و فشار بصورت مايع باشد از ظرف مذكور خارج شده و در ادامه وارد (LPG.Sand.Filter) يا همان فيلتر شني مي گردد، تا هر گونه ذرات ريز معلق مايع و علي الخصوص آب را از دست داده و در نهايت خود از كف برج فيلتر، و توسط پمپ هاي (Butane Pumps) با كمتر از ppm 15 مركاپتان به واحد 106 ارسال مي شود.

نكته مهم آنكه اين بوتان در خروجي از پمپ ها و قبل از ارسال به واحد 106 يك شاخه ديگر دارد كه از آن در حالت Turn Down Ratio واحد استفاده مي شود. بدين صورت كه هر گاه فشار بوتان ورودي به واحد 114 (بوتاني كه از واحد 105 و پس از خروج از Butane.coolerمي آيد) كم شود بطوريكه FI0006 كمتر از 30% مقدار Flow را نشان دهد، در اين حالت به واحد 106 ارسال بوتان و با بسته شدن كنترل ولو (Control Valve)اصلي روي همان لاين، قطع شده ولاين مربوط به حالتTurn Down Ratio باز مي شود تا بدين ترتيب واحد دائماً در حال كار باشد.

عمليات تصفية كاستيك غني شده (Rich Caustic):

كاستيك غني شده پس از تماس با بوتان و جذب مركاپتانها در برج 114-C-101 جهت احياء(Regenerate) از كف برج خارج شده و در اثر عبور از يك مبدل حرارتي كه در آن از بخار LP استفاده مي شود دما مقداري افزايش مي يابد. در اين حالت و قبل از ورود به برج Oxidizer دو ماده ديگر ( 1.هوا 2.كاتاليست Sulfrex ) جداگانه به آن اضافه مي شوند. پس از اضافه شدن موارد فوق، Rich.Caustic و هوا و كاتاليسيت وارد Oxidizerشده تا واكنش مقابل صورت پذيرد:

2NaSR + H2O + ½ O2 RSSR + 2NaOH + Air

چنانچه مشخص شده است محصولات اصلي واكنش كاستيك تميز (Lean)، ماده اي بنام RSSR (داي.سولفايد يا D.S.O) و هوا مي باشند اين سه ماده از طريق خروجي، Oxidizer وارد 114-D-103 (Disulfides Separator) مي گردند تا جداسازي اصلي در اين فاز در اين ظرف صورت گيرد. بطوريكه هوا از بالاي اين ظرف به اتمسفر و به Safe Location ، كاستيك تميز از كف ظرف به سمت پمپ هاي (Lean Caustic Circulation Pumps) و D.S.O (داي سولفايد) كه ماده سبز رنگ، سمي و بسيار بدبو مي باشد پس از كنترل سطح LIC0036 وارد يك فيلتر شني (Sand.Filter) شده تا ذرات معلق و مايع همراه خود كه شامل ذرات كاستيك مي باشند را از دست داده و خود نيز سپس به واحد 146 يا مخزن ذخيره D.S.O ارسال گردد.

مشخصات محصول خروجي از واحد 114 به قرار زير مي باشد:

مركاپتان : ppm 15 وزني

ساير تركيبات گوگردي نظير D.S.O: ppm200

كل مقدار آب همراه : ppm1000 وزني

مقدار كاستيك همراه : حداكثر ppm 2 وزني

با انجام آزمايش shake test مي توان ميزان تزريق هوا به واكنش در oxidizer را تعيين نمود كه با گرفتن 400سي سي كاستيك از Disulfides Separator وبه همزدن آن تا تغيير رنگ كامل به رنگ آبي وزمان اين تغيير رنگ كه اگر:

اين زمان كمتر از 30ثانيه باشد مقدار هواي تزريقي اضافي است ويادماي ورودي و خروجي از oxidizer بين 40تا 50 نمي باشد.

اين زمان بين 30 تا 150 ثانيه باشد يعني واكنش به طور كامل در شرايط عالي انجام مي گيرد.

اگر بيش از 150 ثانيه باشد يا مقدار اكسيژن كم مي باشد يا دماي اكسيداسيون كمتر از 38 درجه سانتيگراد مي باشد.



واحد120 (UNIT 120)

:Electrical Generation & Distribution(توليد و توزيع برق )
هدف واحد توزيع برق ، تأمين برق مورد نياز كليه تجهيزات الكتريكي موجود در فاز 2 و 3 مي باشد كه اين مصرف كننده ها داراي ولتاژهاي مصرفي متغيري بين KV33 (ولتاژ اصلي) تا V 48 (سيستم هاي كنترلي) مي باشند.
چهار توربين گازي (1+3) و يك توربين بخاري جهت تأمين انرژي الكتريكي در نظر گرفته شده اند كه توان توليدي هر توربين گازي MW 30 و توان توليدي توربين بخاري MW19 مي باشد. توربينهاي گازي A وB با دو نوع سوخت گاز ومايع كار مي كنند و توربينهاي C و D فقط با سوخت گاز كار مي كنند.
اساس كار اين توربينهاي گازي بدينصورت است كه در ابتدا موتور راه انداز اوليه و پمپ روغنكاري كمكي كه از ژنراتور اضطراري برق مي گيرند شروع به كار كرده، باعث روغنكاري قسمتهاي مختلف توربين ميشوند ونيز محور اصلي رابه حركت در مي آورد كه كمپرسور هواي 17 مرحله اي نيز برروي اين محور سوار است و با شروع به كاركردن كمپرسور، هواي فشرده پس از فيلتر شدن، محفظه احتراق هدايت شده و در آنجا با سوخت مايع و با گاز مخلوط شده محترق مي گردد. اين گازهاي داغ به سمت پره هاي توربين هدايت شده و پس از به حركت درآوردن توربين سه مرحله اي انرژي خود را از دست داده و منبسط مي شوند و سپس از طريق دودكش به محيط بيرون هدايت مي شوند. لازم به ذكر است كه موتور راه انداز اوليه پس از اينكه توربين شروع به چرخش كرده و به دور 4000 رسيد ، از محور اصلي جدا مي شوند. همچنين با چرخش توربين و در نتيجه محور اصلي توسط گازهاي داغ، ژنراتور و گيربكس ( كاهنده دور از 5163 به 3000 ) و كمپرسور وپمپ اصلي روغن كاري به كارافتاده وعلاوه بر توليد برق توسط ژنراتور، هواي فشرده كه جهت احتراق لازم است به وسيله كمپرسور كه روي محور اصلي قرار دارد به درون سيستم مكيده شده و سيكل ذكر شده در بالا مجدداً تكرار مي شود.
اساس كار توربين بخاري بر پايه بخار داغ و يا سوپر هيت( P=44Barg & T=380 0C ) استوار است كه اين بخار توسط ديگهاي بخار فراهم مي شود و پس از گرداندن توربين با از دست دادن فشار و دما به عنوان بخار فشار پايين ( LP: P=5Barg & T=175 0C ) در ساير قسمتهاي مورد نياز پالايشگاه مصرف ميشود. پس از توليد برق KV 11 توسط ژنراتور،ترانسفورمر، آنرا با ولتاژ KV 33 رسانده و به Sub.Station اصلي فرستاده تا از آنجا به سمت مصرف كننده هاي مختلف انتقال يابد. كار تقسيم باروكنترل انرژي و همچنين روشن شدن ژنراتورهاي اضطراري در مواقع Shut Down و ميزان برق مصرفي مصرف كننده ها به عهده سيستم توزيع و كنترل برق PDCS :( Power Distribution & Control System) مي باشد كه يك سيستم كامپيوتري پيشرفته مي باشد.
برق مصرفي پالايشگاه توسط
8
مركز توزيع (Substation) تأمين مي شودكه عبارتند از:
مركز توزيع اصلي (S.S.1): تأمين برق مورد نياز ساير مراكز توزيع فرعي وواحدهاي 122 تا 128، 109 و Off Gas Compressors
مركز توزيع شماره 2 (S.S.2): تأمين برق Train هاي 1 و 2.
مركز توزيع شماره 3 (S.S.3) : تأمين برق Train هاي 3 و 4.
مركز توزيع شماره 4 (S.S.4) : تأمين برق واحدهاي 108و 129 و 140 و 142 و 144 و 146.
مركز توزيع شماره 5 (S.S.5): تأمين برق واحدهاي 103، 203، 106، 102.
مركز توزيع شماره 6 (S.S.6) : تأمين برق واحد 143
مركز توزيع شماره 7 (S.S.7): تأمين برق واحد آبگيري از دريا (واحد 125)
مركز توزيع شماره 8(S.S.8) : تأمين برق كارگاه (Work Shop)

liveoil
در انتظار تایید مجدد

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

7504
0