refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

واحد های پروسسینگ در پالایشگاه (واحدهای 121 و 122)


۰ ۳۱۱۳ ۰ ۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۴:۰۷

واحد121          (UNIT 121)
 
:Steam  Generation  &  Distribution(توزيع و توليد بخار )
هدف واحد توليد و توزيع بخار ،  تأمين بخار مورد نياز كليه مصرف كننده هاي پالايشگاه است كه اين امر به وسيلة چهار عدد بويلر (ديگ بخار) برآورده مي شود كه در حالت نرمال سه بويلر در سرويس ويك بويلر آماده سرويس مي باشد . همچنين واحد 121 وظيفه دريافت بخارات مايع شده از قسمتهاي مختلف پالايشگاه و سرد و آماده كردن بخارات جهت استفاده مجدد بعنوان آب مصرفي ديگهاي بخار را نيز به عهده دارد.ظرفيت اسمي هر بويلر توليدTon/h  170 تن بر ساعت بخار است و بويلرهاي  A و B با دو نوع سوخت گاز و مايع كار مي كنند و بويلرهاي  C و D فقط با سوخت گاز كار ميكنند . بخار توليدي بويلرها با فشار Bar 44 و دما 0C 385 به هدر (Header) اصلي وارد مي شود.
حال به طور مختصر به تشريح عمليات توليد و توزيع بخار در واحد 121 مي پردازيم:
آب مورد نياز ديگهاي بخار از واحد 127 دريافت ميشود . جهت جلوگيري از خوردگي تجهيزات دروني بويلرها در دماهاي بالا اين آب بايد داراي حداقل سختي باشد كه ميزان سختي آب در خروجي از واحد 127 كنترل مي شود . همچنين مايعات تميز بازيافت شده از بخارات برگشتي از واحدها نيز بعنوان (B.F.W) Boiler.Feed.Water مصرف مي شود (البته پس از مخازن هوازدائي (Deaertors.
مخازن هوازدائي به منظور گرفتن اكسيژن محلول در آب طراحي شده اند كه اين عمل به وسيله ارسال بخار فشار پائين به درون آب و همچنين تزريق محلول اكسيژن زدا (Oxygen Excavenger) به آب انجام مي شود . همچنين به منظور جلوگيري از خوردگي، محلول آمين نيز به آب افزوده مي شود.آب مورد نياز ديگهاي بخار (B.F.W) پس از عبور از مخازن هوا زدا به وسيله پمپ هاي فشار بالا با فشاري در حدود  Barg7  به هر يك از بويلرها فرستاده مي شود.
درابتدا آب وارد قسمت Economizer شده تا پس از تبادل حرارت با گازهاي داغ خروجي از بويلرها مقداري گرم شده و صرفه جوئي انرژي صورت پذيرد، پس از آن آب وارد قسمت Steam Drum ميشود و پس از آن از طريق تيوبهاي پائين برنده (Down.Commer) به مخزن آب (Mud.Drum)وارد مي شود، همچنين تيوبهاي بالا برنده (Riser)نيز بين مخازن آب و بخار تعبيه شده اند تا آب وبخار از طريق آنها درتماس با حرارت مشعلها كه چهار عدد براي هر بويلر مي باشند،گرم و بخار شده ومجدداً به سمت Steam Drum جريان يابد. در مخزن بخار Steam Drum بخارات توليدي از قسمت بالاي مخزن خارج شده و وارد قسمت فوق گرم كننده (Super Heater) مي شود. چون در اين قسمت ممكن است دماي بخارات بالاتر از0C 385 برود لذا براي كنترل دما و همچنين بازدهي بيشتر مقداري آب توسط Attemprator به بخارات تزريق مي شود.
بخار فوق گرم( (HP.Steam با فشار Barg 44 و دماي 0C385 به سمت مصرف.كننده ها  ارسال ميشود.
عمده مصارف بخار و فشار و دماي بخارات مصرفي به شرح زير مي باشد:
الف) بخار فوق گرم با فشار بالا HP Super Heater Steam
اين بخار كه داراي فشار Barg 44 و دماي 0C 385 مي باشد براي گرداندن توربين بخاري واحد 120 و همچنين جهت توليد بخار با فشار پائين و بخار اشباع در واحد 121 (ايستگاه تقليل فشار) به اين واحد ها ارسال مي شود.
ب) بخاراشباع فشار بالا HP Saturated Steam
اين بخار كه در ايستگاه تقليل فشار واحد 121 با تزريق آب به بخار فوق گرم توليد ميشود ، داراي دماي 274درجه سانتيگراد و فشار Barg 42 مي باشد و در واحدهاي 103،104،105،108 و 146 مورد مصرف قرار مي گيرد.
ج) بخار فشار پائين LP Saturated Steam
عمده توليد كننده اين بخار، توربين بخاري واحد 120 مي باشد و همچنين در ايستگاه تقليل فشار واحد 121 نيز بخار فشار پائين بادماي  185 درجه سانتي گراد، فشار  Barg 5/4 توليد مي شود و واحدهاي 100، 101، 102، 109، 114، 141، 144، 146 مصرف كننده هاي بخار فشار پائين مي باشند.
همچنين بخارات مايع شده برگشتي (Condensate) از واحدهاي مختلف پالايشگاه پس از عبور از كولرهاي هوايي و به طور كامل مايع شدن، در صورت آلوده نبودن بعنوان Cold.Condensate در قسمتهاي مورد نياز جهت رقيق كردن مواد شيميايي و همچنين به عنوان آب مورد نياز ديگهاي بخار مجدداً مورد استفاده قرار مي گيرند و در صورت آلوده بودن به مخزن آبهاي آلوده و از آنجا به واحد 129 و در نهايت به دريا منتقل  مي شود.
بخارات مايع شده برگشتي را مي توان به چهار دسته تقسيم كرد :
الف)بخارات مايع شده برگشتي از واحد 101  Amine Condensate
ب)بخارات مايع شده فشار بالا از واحدهاي 103،104،105  HP Flash
ج) ميعانات آلوده به هيدروكربنها از واحد 100  Suspected  LP Codensate
كه اين مايعات پس از سرد شدن در كولرهاي هوائي وارد قسمت هيدروكربن زدائي مي شوند. در اين قسمت مايعات از مخازن حاوي كربن فعال كه جاذب هيدروكربن ميباشد ، عبور كرده و ضمن از دست دادن هيدروكربنها، جهت استفاده مجدد به تانكهاي ذخيره آب ارسال مي شوند.
 

واحد122          (UNIT 122)

:Fuel  Gas  System(توليد سوخت گاز )
هدف واحد گاز سوخت ،  تأمين سوخت گازي مورد نياز واحدهاي مصرف كننده اين نوع سوخت ميباشد. گاز توليدي اين واحد كه بعنوان سوخت مصرف مي شود از نظر دماو فشار به دو گروه تقسيم ميشود:
الف) گاز سوخت فشار بالا HP.Fuel.Gas.كه اين گاز داراي فشار Barg 23 و دماي  21 درجه سانتيگراد مي باشد و درواحدهاي زير مصرف مي شود:
توربينهاي گازي واحدهاي 106 و 120، بعنوان Stripping.Gas در واحد 104، گاز جاروب كننده دودكش مشعلها (Sweeping Gas For Flare stacks) ، سوخت گاز براي واحد 108 (قسمت زباله سوز و پيش گرم كن)  و گاز اتمايزينگ براي واحد Burn Pit
ب) گاز سوخت فشار پائين LP Fuel Gas
اين گاز داراي فشاري معادل Barg 5/7 و دماي 12 درجه سانتي گراد مي باشد و در بويلرها و همچنين به عنوان گاز جاروب كنندة شبكه فلز مورد استفاده قرار مي گيرد.گاز ورودي به واحد 122 درحالت نرمال از خط لوله ورودي به واحد صادرات گاز (106) گرفته مي شود و در شرايط راه اندازي اوليه از شبكه سراسري و در صورت در سرويس نبودن واحدهاي 114 و 105  از واحدهاي 104 و 101 بعنوان گاز ورودي قسمت فشار پائين تأمين مي شود .
همانگونه كه ذكر شد در شرايط عادي گاز از ورودي واحد 106 با فشار Barg 62 و دماي 0C 38-35 وارد واحد 122 مي شود كه شامل دو قسمت (%50*2) مي باشد كه به صورت موازي با هم كار مي كنند و هر كدام گاز مورد نياز خود را از يك فاز مي گيرند. گازورودي از شير فشارشكن گذشته و با فشار Barg 23 ودمائي در حدود  18-24 درجه سانتي گراد وارد مخازن فشار بالا مي شود تا مايعات همراه گاز گرفته شده و به واحد 109 ارسال شود. گاز خروجي از درام هاي فشار بالا، به سمت مصرف كننده ارسال شده و يك شاخه آن به منظور توليد گاز سوخت فشار پائين پس از عبور از شير فشار شكن در رساندن فشار به Barg 5/7 و همچنين پس از عبور از مبدل حرارتي جهت جلوگيري از يخ زدگي وارد درام هاي فشار پائين مي شود.در اين درام ها قطرات مايع همراه گاز جدا شده و گاز با فشار پائين Barg 5/7 به سمت مصرف كننده ها ارسال مي شود.

liveoil
در انتظار تایید مجدد

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

7506
0