refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

واحد های پروسسینگ در پالایشگاه (واحدهای 123 و 124)


۰ ۳۲۳۳ ۰ ۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۴:۱۸
واحد123          (UNIT 123)
 
:Instrument  &  Service  Air(توليدهواي ابزار دقيق و هواي سرويس )
هدف از طراحي واحد توليد هوا ، فراهم كردن هواي مورد نياز سيستم هاي ابزار دقيق و نيز هواي سرويس براي كليه قسمتهاي پالايشگاه و همچنين تأمين هواي مورد نياز واحد نيتروژن مي باشد. هواي فشرده توسط سه عدد كمپرسور سه مرحله اي كه شدت جريان هر يك  m3/hr 6900  است توليد مي شود كه در حالت نرمال دو كمپرسور در سرويس و كمپرسور سوم درحالت آماده به سرويس قراردارد.
هواي محيط قبل از ورود به مرحلة اول از فيلترهاي اوليه گذشته و تميز مي شود، سپس در مرحلة اول اين هوا تا فشار Barg 2/1 فشرده مي شود. از آنجا كه فشرده شدن هوا باعث بالارفتن دما مي شود و همچنين به خاطر جدا كردن رطوبت هوا، هواي خروجي از مرحلة اول با عبور از كولرهاي هوائي خنك شده و سپس رطوبت  آن كه به صورت مايع درآمده و در مخزن رطوبت گيرجدا مي شود، پس از آن هوا وارد مرحله دوم كمپرسور شده و تا فشار Barg 2/3 فشرده شده و مجدداً همانند مرحلة اول از كولرهاي هوائي و مخزن رطوبت گير عبور كرده وارد مرحلة سوم مي شود. هواي خروجي از مرحله سوم كه فشاري در حدود 9Bargو دمائي در حدود 55 درجه سانتيگراد دارد به سمت واحد نيتروژن وخشك كن ها هدايت مي شود.
واحد توليد هوا قادر به توليد دو نوع هوا متناسب با مصرف كننده ها مي باشد:
1.هواي مرطوب(0C  55 ( P = 9 Barg , T = خروجي از مرحلة سوم براي مصرف واحد نيتروژن.
2.هواي خشك(0C   65 ( P = 8 Barg , T =  خروجي از خشك كن ها براي تأمين هواي ابزار دقيق و هواي سرويس.
سه عدد خشك كن (Dryer) كه شدت جريان هر كدام 3550 است وظيفه توليد هواي خشك و تميز را بعهده دارند. هواي خروجي از كمپرسورها ابتدا  وارد فيلترهاي اوليه قسمت خشك كن ها شده پس از آن وارد بسته هاي خشك كن (Absorber.Vessel) مي شود به ازاء هر Dryer دو بستر خشك كن وجود دارد كه هميشه يك بسته در حالت سرويس و ديگري در حالت احيا (Regeneration)قرار دارد.
اساس كار خشك كن جذب رطوبت توسط Dessicantدر فشار بالا و احياء بسته با دفع رطوبت در فشار پائين به اتمسفر مي باشد. زمان احياء و در سرويس قرار گرفتن   خشك كن ها بدين ورت است كه هر بسته  به مدت 5 دقيقه در سرويس قرار مي گيرد و در اين حالت بستر دوم در شرايط احياء وتخليه به اتمسفر و فشارگيري قرار دارد، پس از 5 دقيقه شرايط بسترها برعكس شده و اين عمل تا زمانيكه خشك كن در سرويس قرار گيرد، ادامه مي يابد. برنامه تعويض بسته ها نيز توسط PLC كنترل و انجام  مي پذيرد ، هواي خشك خروجي از بسترها وارد فيلتر ثانويه شده و پس از آن به مخزن هاي ذخيره هوا هدايت مي شود ظرفيت مخازن ذخيره طوري در نظر گرفته شده است كه در صورت بروز مشكل درواحد بتواند به مدت 15 دقيقه فقط هواي ابزار دقيق پالايشگاه را تأمين كند. خروجي از مخازن ذخيره به دو شاخه هواي ابزار دقيق و هواي سرويس تقسيم مي شود و در شرايط از كار افتادن كمپرسورها شير سمت هواي سرويس بسته شده و هواي موجود در مخازن صرفاً جهت تأمين هواي ابزار دقيق مصرف مي شود.

 
 

واحد124          (UNIT 124)
 
(توليد نيتروژن)Nitrogen  Unit:
هدف از طراحي واحد توليد نيتروژن  تأمين نيتروژن مورد نياز كليه واحدهاي پالايشگاه مي باشد. واحد توليد نيتروژن با شدت جريان m3/h 1600  نيتروژن گازي و m3/h 300  نيتروژن مايع كار مي كند. در ابتداي واحد فيلترهائي جهت جداكردن ذرات موجود در هواي مرطوب ارسالي در نظر گرفته شده اند ، سپس سيستم خنك كننده كه يك سيكل بسته با سرماسازي گاز فرئون است،  قراردارد كه دماي هوا از  55 درجه سانتيگراد به  10 درجه سانتيگراد كاهش مي دهد. اين عمل باعث بالارفتن بازدهي درجذب رطوبت توسط جذب كننده ها مي شود. پس از اين مرحله وارد جداكننده و قسمت خالص سازي مي شود كه خود شامل دو جذب كننده  رطوبت  و  CO2  و همچنين Heater مي باشد.
جذب كننده ها حاوي دو نوع جاذب آلومينيوم فعال در پائين و غربال مولكولي در قسمت بالا مي باشد. مقدار CO2 و رطوبت در هواي  خروجي از اين مرحله بايد كمتر از ppm  1 باشد زيرا در غير اين صورت احتمال يخ زدگي وجود دارد.
پس از مرحله خالص سازي هوا به سمت Cold.Box هدايت مي شود. دراين قسمت هوا ابتدا از مبدل حرارتي عبور كرده و ضمن تبادل حرارت با محصولات خروجي دمايش به0C 155- درجه سانتيگراد ميرسد و در حاليكه بخشي از آن مايع شده است به پائين برج تقطير وارد مي شود. در برج تقطير بخشي از نيتروژن گازي به سمت بالاي برج حركت مي كند و در تبادل جرم با نيتروژن مايع برگشتي به صورت خالص از واحد خارج و پس از عبور از Cold.Box و مبدل حرارتي الكتريكي به سمت مصرف كننده ها فرستاده مي شود. مايع پائين برج تقطير كه داراي 32% اكسيژن است طي يك كاهش فشار از Barg 8 بهBarg4  مجدداً به قسمت بالاي برج تقطير (Vaporizer) وارد مي شود و دماي قسمت بالاي برج را به172- درجه سانتي گراد كاهش مي دهد تا بخشي از نيتروژن گازي به مايع تبديل شده ، كه اين نيتروژن مايع هم تأمين كننده مايع برگشتي برج خواهد بود و هم مي تواند به صورت محصول به مخازن ذخيره فرستاده شود.
مايع غني از اكسيژن كه باعث كاهش دماي قسمت بالاي برج تا  172-درجه سانتيگراد  شده از بالاي برج خارج و ضمن عبور از توربين سرماساز كه با سرعت 34000 دور بر دقيقه مي چرخد به عنوان عامل اصلي ايجاد سرما با دماي  174- درجه سانتيگراد از مبدل حرارتي خنك كننده (Cold Box) عبور نموده و سپس بعنوان عامل احياء بسترهاي جذب CO2 و رطوبت هوا به قسمت خالص سازي هدايت مي شود. نيتروژني كه به خط اصلي جهت مصرف وارد مي شود ، داراي فشار Barg 7/7 و دماي  57 درجه سانتيگراد مي باشد.
نيتروژن توليدي اين واحد با فشار Barg 7/7 و دماي  57 درجه سانتي گراد به مصارف زير مي رسد:
تخليه و Purgeكردن سيستمها و تجهيزات در هنگام راه اندازي واحدها.
-بعنوان گاز پوششي (Blanketting.Gas) درمخازن ذخيره مواد شيميايي و Sump درام ها جهت جلوگيري از تركيب اين مواد با هوا.
-بعنوان Buffer Gas براي Sealing كمپرسورهاي واحد105 و واحد 106.
Purge كردن آناليزرها و ديگر تجهيزات ابزار دقيق.
-جاروب كردن (Sweeping)دودكش مشعلها به عنوان پشتيبان در هنگام بروز مشكل در سيستم Fuel.Gas به منظور جلوگيري از برگشت آتش به سمت خط مشعل و تجهيزات.
-بعنوان Inert Gas جهت خنثي سازي تجهيزات قبل از تعميرات فوري واحدها.

liveoil
در انتظار تایید مجدد

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

7507
0