refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

واحد های پروسسینگ در پالایشگاه (واحدهای 125 و 126)


۰ ۱۵۶۰ ۰ ۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۴:۵۷
واحد125 (UNIT 125)

(آبگيري از دريا و برگشت آب به دريا):Sea Water Intake & Out Fall

هدف واحد آبگيري از دريا و برگشت آب به دريا ، تأمين آب مورد نياز پالايشگاه است كه يا به طور مستقيم جهت سردسازي به مصرف مي رسد و يا در واحد شيرين سازي (واحد 126) املاح آن گرفته شده و به واحدهاي ديگر ارسال مي شود. آب دريا از طريق چهار خط لوله "56 اينچ از فاصلة 800 متري دريا به حوضچه اي به ظرفيتm3 25000 وبه عمق 10 متر فرستاده مي شود كه عمق حوضچه 7 متر پائين تر از سطح درياست.

همچنين در فاصله 800 متري و درون دريا نيز حوضچه هاي بتوني با شبكه هاي فلزي مشبك به ابعاد 15Cm*20Cm تعبيه شده است تا از ورود موجودات دريايي به حوضچه اصلي جلوگيري شود. آب دريا در ابتداي حوضچه اصلي از دو نوع فيلتر اوليه و ثانويه ميگذرد كه فيلترهاي اوليه از نوع ميله اي (Bar.Screen) و فيلترهاي نوع دوم از نوع چرخشي (Traveling Bar Screen)مي باشند و به ترتيب اين دو نوع فيلتر قادر به گرفتن ذرات به قطر 5 سانتي متر و 1 ميلي متر مي باشد . در سرويس قرارگرفتن فيلترها به دو صورت امكان پذير است:

بازمان بندي مشخص كه به PLC داده مي شود.

با تغيير سطح آب در دو طرف فيلترها كه به وسيله سطح سنج هاي آلتراسونيك كه در دو طرف فيلترها نصب شده اند به PLC منتقل مي شود.

آب درون حوضچه به وسيله سه عدد پمپ سانتريفوژ عمودي هر كدام به ظرفيت 1800 و فشار Barg5/11 از طريق خط "24 اينچ از نوع (Glass Ring Force) GRP به پالايشگاه منتقل مي شود كه در حالت نرمال دو پمپ در سرويس و يك پمپ درحالت آماده سرويس قرار دارند. روي خط "24 اينچ دو مخزن ضربه گير وجود دارد كه باعث ارسال يكنواخت آب و جلوگيري از نوسانات فشار درون خط ميشود.تأسيسات جانبي در واحد آبگير قسمت توليد هيپوكلرات سديم است كه با الكتروليز كردن آب دريا محلول كلر ساخته و آنرا به حوضچه هاي اوليه درون دريا به وسيله 4 خط لوله "4 اينچ و همچنين به Suction وپمپ هاي ارسال آب تزريق مي كند تا با جلوگيري از ورود موجودات باعث حفظ تجهيزات و خط لوله شود.

دو كمپرسور هوا از نوع رفت و برگشتي و دو مرحله اي وظيفه تأمين هواي سرويس، هواي ابزار دقيق مصرفي در واحد را برعهده دارند.آب سرويس واحد از چاه تأمين شده و درون تانك هوائي ذخيره ميگردد و از آنجا به قسمتهاي مختلف واحد فرستاده مي شود.

برق مورد نياز واحد از پالايشگاه تأمين مي شود همچنين يك عدد ديزل ژنراتور به ظرفيت MW 800 در مواقع اضطراري برق روشنايي و UPS را تأمين مي كند.




واحد126 (UNIT 126)

)واحد شيرين سازي آب دريا) :Desalination Unit

در واحد شيرين سازي آب دريا ، آب دريا به روش تبخير در شرايط خلاء و دماي پائين ، شيرين و نمكزايي شده و سپس به واحدهاي پائين دست ارسال مي شود. خلاء لازم به وسيله Hoggy Ejector در ابتداي راه اندازي واحد و سپس به وسيله Hydro Ejector و Main Ejector در شرايط كاري واحد بوجود مي آيد.

سه واحد شيرين ساز با شدت جريان Ton/Day 1300 اين عمل راانجام مي دهند.

آب دريا در ابتداي ورود به واحد شيرين سازي به وسيله تزريق محلول بيوسولفات سديم كلرزدائي ميشود و سپس به دو شاخه تقسيم شده، يك شاخه آن پس از تبادل حرارت با آب شيرين شده خروجي در مبدل حرارتي گرم شده و به همراه شاخه ديگر وارد Condenser شده و بخارات حاصله از مرحله دوم را مايع كرده، سپس به مرحله اول و دوم شيرين سازي رفته، با اسپري شدن روي تيو بهاي حاوي بخار باعث مايع شدن بخارات و همچنين تبخير شدن خود آب دريا مي شود. مابقي آب دريا توسط پمپ هاي Brine به واحد 129 و در نهايت دريا باز گردانده مي شود.

بخار كم فشار با عبور از Ejector اصلي با مكش بخارات درون Cell باعث ايجاد خلاء در آن مي شود اين بخارات سپس وارد تيوبهاي مرحله اول شده و در اثر اسپري شدن آب دريا به روي آنها مايع شده و از طريق يك لوله به قسمت جمع كننده آب شيرين منتقل مي شود. مابقي بخارات مايع نشده با عبور از تيوبهاي مرحله دوم و تكرار عمل اسپري شدن آب دريا سرد و مايع شده و از جمع كننده آب شيرين به وسيله پمپ آب شيرين به تانكهاي ذخيره و يا واحدهاي پائين دست منتقل مي شود.

تجهيزات جانبي اين واحد عبارتند از:

پمپ هاي Anti-scale و Anti-Foam جهت تزريق اين مواد شيميايي به آب ورودي تا از تشكيل رسوب درون تجهيزات واحد جلوگيري نمايند.

تجهيزات لازم جهت اسيد شوئي با اسيد كلريدريك هنگامي كه رسوب در قسمتهاي دروني واحد بيشتر از حد تشكيل شده باشد.

پمپ هاي تزريق Bioside و Corrosion.Inhibitor به ورودي تانكهاي آب آتش نشاني جهت جلوگيري از به وجود آمدن موجودات آبزي و همچنين جلوگيري از خوردگي .



تجهيزات مصرف كننده ها ي عمده آب توليد شده در اين واحد بشرح زير مي باشند:

1. واحد سختي زدائي آب (واحد 127) Polishing Water Package

2. واحد آب آتش فشاني (واحد 130) Fire Water

3. واحد آب سرد كننده (واحد 132) Cooling Water

4. واحد آب آشاميدني (واحد 128) Potable Water

5. واحد تثبيت مايعات نفتي واحد Burn Pit

liveoil
در انتظار تایید مجدد

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

7510
0