refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

واحد های پروسسینگ در پالایشگاه (واحدهای 127 و 128)


۰ ۱۵۴۰ ۰ ۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۶:۵۷
واحد127          (UNIT 127)
 
:Polishing  Water  Unit(توليد آب بدون املاح )
هدف از طراحي واحد توليد آب سختي زدائي شده  ، فراهم نمودن آب بدون املاح جهت مصرف ديگهاي بخار و همچنين تميز كردن توربينهاي گازي واحدهاي 120 و 106 است، چرا كه آب مصرفي در واحدهاي فوق بايد حداقل خوردگي را داشته باشد.
براي نيل به اين هدف در بستر زيرزميني كاتيوني و آنيوني از نوع Mixed Bed درنظر گرفته شده است كه در حالت عادي دو بستر در حالت سري بايكديگر قرار دارند ولي در مواقع نياز مي توان در بستر سختي زدا  را در حالت موازي با يكديگر قرار داد و نيز در زمان احياء (Regeneration) يك بستر، بستر ديگر به تنهائي در سرويس قرار ميگيرد.جهت كنترل سختي  آب خروجي دو عدد آنالايزر در خروجي بسته ها نصب شده است كه هدايت الكتريكي آب خروجي را نشان مي دهد و اگر هدايت الكتريكي از حد تعيين شده بيشتر شود ، نشان دهندة عدم جداسازي كامل آنيونها وكاتيونها توسط بستر واشباع شدن آن است و اين بدين معنا است كه بستر فوق بايد احياء شود.
احياي هر بستر به وسيله شستشوي رزينها با اسيد سولفوريك %96، و باز %40 و آب صورت مي گيرد كه مخازن آنها و پمپهاي مربوطه در كنار بسترها قرار دارند و عمل احياء طي دستور العملي از پيش تعيين شده انجام مي شود.
آب ورودي به واحد 127 از واحد شيرين سازي تأمين مي شود و در ابتداي ورود به واحد كلرزدائي شده و سپس به سمت بسترهاي رزيني هدايت مي شود كه هر كدام از بسترهاي سختي زدا با شد m3/hr   95 آب بدون اصلاح توليد مي كنند. از تجهيزات جانبي اين واحد علاوه بر مخازن و پمپهاي ارسال اسيد وباز جهت احياء بسترهاي رزيني و تانك ذخيره آب بدون املاح به مخزن خنثي سازي بايد اشاره كرد كه حجم اين مخزن m3120 و جنس آن از بتون و زيرزميني است.
وروديهاي به اين مخزن عبارتنداز:
اسيد و باز كه پس از احياء بستر به مخزن هدايت مي شوند و همچنين آب شستشوي رزينها ، عمل خنثي سازي نيز به وسيله اسيد و باز و كنترل PH صورت مي پذيرد و سپس مايعات خنثي شده به وسيله پمپ عمودي و شناور به سمت واحد 129 ارسال مي شود.
 
 

 

واحد128          (UNIT 128)
(توليد آب آشاميدني و آب سرويس ):Potable  Water  Unit
هدف از طراحي واحد آب آشاميدني ، تأمين آب شرب مصرفي و نيز آب سرويس پالايشگاه مي باشد. آب مصرفي اين واحد از واحد شيرين سازي تأمين مي شود و در اين واحد مواد شيميايي كلريد كلسيم CaCl2  ، بيكربنات سديم  (NaHCO)3  كه قبلاً به صورت محلول درآمده و درتانكهاي يك ليتري ذخيره شده است به وسيله پمپ هاي رفت و برگشتي تنظيمي به آب اضافه مي شود تا مقدار كلسيم و سديم به حد استاندارد برسد.
اين آب سپس به تانك ذخيره به ظرفيت m3 110 هدايت مي شود ، تا از آنجا به وسيله پمپ ها به سمت مصرف كننده فرستاده شود. لازم به ذكر است كه به آبي كه جهت شرب به شبكه آب آشاميدني منتقل مي.شود مقداري هيپوكلرات اضافه ميگردد تا ميزان كلر نيز به حد لازم برسد.
همچنين يك مبدل حرارتي از نوع Plate.Type نيز در مسير آب قرار گرفته است تا دماي آب ذخيره شده در تانك را در حدود  33 درجه سانتيگراد نگه دارد.سيال سردساز مبدل حرارتي ، آب سردي است كه از واحد 132 تأمين مي شود.

liveoil
در انتظار تایید مجدد

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

7517
0