refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

واحد های پروسسینگ در پالایشگاه (واحدهای 129 و 130)


۰ ۱۹۱۰ ۰ ۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۷:۰۹
واحد129          (UNIT 129)
(تصفيه فاضلاب)Waste  Effluents  Disposal
هدف واحد تصفيه پس آبهاي صنعتي و بهداشتي ، تصفيه پس آبهاي صنعتي و بهداشتي پالايشگاه و نيز خنثي سازي مواد شيميايي مصرف شده در واحدها قبل از ورود به چرخة طبيعت به منظور حفظ محيط زيست مي باشد. اين واحد شامل سه قسمت تصفيه فاضلابهاي بهداشتي، خنثي سازي مواد شيميايي و تصفيه آبهاي روغني مي باشد.
1.واحد تصفيه فاضلابهاي بهداشتي:
ظرفيت اين واحد بر اساس شدت جرياني در حدود m3/hr 50 در نظرگرفته شده است.
بر اين اساس مخزني زيرزميني به ظرفيت  m3 61  احداث شده است كه فاضلاب هاي پالايشگاه به آن وارد شده و از آنجا به وسيله دو عدد پمپ به مخزن هوا دهي سطحي (Surface.Aerator) فرستاده ميشود. هوادهي سطحي به وسيله يك Mixer انجام ميگيرد و باكتريهاي فعال هوازي كه قبلاً به مخزن اضافه شده اند، باعث تجزيه مواد آلي مي شود.
پس از مخزن هوادهي سطحي مايعات و ذرات معلق به مخزن شفاف كننده آب Clarifier فرستاده ميشود. دراين مخزن كه به شكل نيمه مخروط مي باشد آب شفاف از بالا سرريز شده و پس از كلرزني تا حدود  ppm2  در مخزني ديگر به عنوان آب كشاورزي مورد مصرف قرار ميگيرد و لجن هاي ته مخزن شفاف كننده نيز تلغيظ و سپس وارد بسترهاي خشك كننده  مي شود تا پس از خشك شدن به عنوان كود مورد استفاده قرار گيرد.
2.خنثي سازي مواد شيميايي:
آب هاي اسيدي حاصل از اسيد شوئي واحدهاي مختلف از قبيل  واحد 126، توربين ها، مبدل هاي حرارتي واحد 101، كمپرسورهاي واحد هاي 106، 107، 102، 105 و ساير آبهاي شيميايي دورريز وارد مخزن مواد شيميايي (Chemical Sewer Sump) مي شود تا به وسيله دو عدد پمپ به مخزن خنثي سازي ارسال شود و همچنين محلول %20 سود (Spent Caustic) و آب حاصل از شستشويي LPG از واحد 114 نيز به مخزن خنثي سازي فرستاده مي شود.آنالايزر كنترل PH كه روي مخزن خنثي ساز قرار دارد با ارسال سيگنال (On-Off) به پمپ هاي اسيد وباز كه متصل به مخازن اسيد وكاستيك تازه ميباشند Stroke پمپها را به گونه اي تنظيم مي كند كه در خروجي ازمخزن خنثي سازي PH 6 تا 9 را داشته باشيم.
3.واحد آبهاي روغني:
آبهاي آلوده به مايعات نفتي كه مي تواند شامل شستشوي محوطه ها و يا دراثر نشت مايعات نفتي باشد به مخزن آبهاي روغني (Inlet Oily Sump) به ظرفيتm3 43 متر مكعب وارد شده و از آنجا به وسيله دو پمپ به جداكننده هاي روغن ( API Separator) كه سه عدد و هر كدام به ظرفيت m340 متر مكعب ميباشند ، فرستاده مي شود.در مسير ورود به جداكننده ها محلول Demulsifier به آبهاي روغني تزريق ميشود كه باعث جداسازي بهتر روغن و آب از يكديگر مي شود.
درجداكننده ها روغن كه در سطح آب جمع شده به وسيله تيغه هايي كه به وسيله موتور حركت ميكنند از آب جدا شده و به مخزن روغن هدايت مي شود تا سپس به تانك Off.Spec و يا Burn.Pit فرستاده شود.
آب خروجي از API نيز وارد دو مخزن شناورساز (Induced Gas Floator) شده تا با استفاده از تزريق مواد شناور ساز و هم زدن به وسيله توربين هايي ذرات نفت باقيمانده در سطح آب جمع شده و بهInlet.Oily.Sump بازگردانده شودو آب عاري از روغن به Observation.Basin وسپس به دريا فرستاده ميشود.لازم به ذكر است كه مخازن بتوني روباز نيز جهت جمع آوري و هدايت آب باران و آب هاي مصرفي جهت آتش نشاني به دريا در اين واحد در نظر گرفته شده اند.

واحد130          (UNIT 130)
 
:Fire  Water  Unit(سيستم آب آشاميدني )
هدف از طراحي واحد آتش نشاني ، تأمين آب آتش نشاني موردنياز در كليه واحدها به وسيله شبكه آب آتش نشاني در فشار و دبي معين مي باشد.تانك آب آتش نشاني به ظرفيت m312000 و از نوع سقف ثابت ميباشد كه قادر است به مدت 6 ساعت در حالت ماكزيمم مصرف آب مورد نياز را تأمين كند. آب ورودي به تانك مستقيماً از واحد شيرين سازي آب (126) گرفته مي شود و همچنين در ورودي تانك مواد ضد باكتري (Bioside) جهت جلوگيري از رشد جلبكها به آب تزريق مي شود.
شبكه آب آتش نشاني به صورت زيرزميني تمامي قسمتهاي پالايشگاه را پوشش  ميدهد. اين شبكه بايد دائماً تحت فشاري در حدود Bar13 باشدكه اين فشار به وسيله دو عدد پمپ جوكي (Jokey.Pump) تأمين مي شود كه يكي از پمپها همواره درسرويس و ديگري به صورت آماده (Stand By) مي باشد.
پمپهاي اصلي واحد 130 عبارتند از:
1.پمپ الكتريكي
2.دو پمپ ديزلي در مواقع عادي جوكي پمپ ها فشار شبكه را تأمين مي كنند و در صورت استفاده از آب به منظور اطفاء حريق و كاهش فشارخط تا حدود Bar 8 ، پمپهاي اصلي به ترتيب فوق استارت شده و آب موردنياز را تأمين ميكنند.
كليه پمپهاي الكتريكي واحد 130 علاوه بر استفاده از برق اصلي به شبكه برق اضطراري نيز متصل ميباشند و سوخت پمپهاي ديزلي نيز از تانك ذخيره ونيز واحد 131 تأمين مي شود. جنس خطوط شبكه آتش نشاني از نوع GRP بوده كه مقاومت بيشتري در برابر خوردگي دارند و مي توانند فشاري درحدود Bar 15 راتحمل كنند.
جهت توزيع آب از شيرهاي پروانه اي ودروازه اي در مكانهاي مشخص استفاده شده است. تجهيزات آتش نشاني كه بر حسب نياز در واحد هاي مختلف روي شبكه آب آتش نشاني قرار گرفته اند عبارتند از:
1. Hydrants          2.Monitors          3.Deluge systems
 
Deluge systems :
سيستم Fire ring ها كه به صورت اتوماتيك عمل مي كنند و آب را به برج و يا درام مي رسانند به اين طريق عمل مي كنند كه در آنها به موازي لاين آب يك لاين هوا نيز نصب كرده اند و در روي آن حباب هاي مخصوصي بنام Fusible Plugs   وجود دارد كه به محض آنكه حرارت به آنها برسد شكسته شده و فشار هواي داخل لاين متصل به سيستم Deluge را آزاد كرده و اين سيستم عمل كرده و شير آب را باز ميكند و آب دقيقا به همان محل از Deluge Spray Tube به برج پاشيده مي شود و در ضمن اين عمل يك سيگنال به اتاق كنترل مي فرستد مبني بر اينكه كدام سيستم عمل كرده است.
كليه آتش سوزيها به استثنا انفجارات در مراحل اوليه كوچك و محدود مي باشند و با گذشت زمان گسترش پيدا كرده و با آتش سوزي هاي مهيب , صدمات و زيانهاي شديد مالي و جاني منتهي مي گردد كانون بروز آتش سوزي در همه جا هست و محل و زمان مشخص براي بروز اينگونه آتش سوزي ها وجودندارد . لذا بايد از آشكار سازها Detector كمك گرفت در دزير به معرفي چند نمونه از آنها كه در سايت وجود دارند مي پردازيم :
همانطور كه مي دانيم آشكار سازها وسايلي هستند كه در بين دستگاههاي صنعتي نصب شده و بر حسب نوع آن وقوع آتش سوزي را اعلام مي دارند و همه آنها به اتاق كنترل متصل مي باشند وانواع آنها عبارتند از :
Gas Detector  : اين آشكار ساز حساس به بوي گاز طبيعي ويا ساير گاز هايي كه در آن دستگاه جريان تنظيم مي شوند .
Smoke Detector : اين آشكار سازها بوسيله دود يا گازهاي احتراق فعال مي شوند .
Flameble Detector : اين نوع آشكار سازها نسبت به اشعه مادون قرمز و يا ماورا بنفش حساسيت دارند كه امواج اشعه نوري باعث ايجاد اختلال در حركت آنها شده و تعادل آنها را به هم زده و در نتيجه مدار مربوطه قطع شده و آشكارساز فعال مي شود.
Heat Detector  :اين آشكارساز ها داراي دو محفظه مي باشند كه به حرارت حساس بوده و بر اثر جذب حرارت در محفظه اول ايجاد و باعث برقرارشدن مدار گشته و آشكارساز فعال ميشود.
 

 

liveoil
در انتظار تایید مجدد

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

7518
0