refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

اقتصاد در نفت


۰ ۹۷۶ ۲ ۱۳۹۲/۰۶/۰۶ ۱۱:۴۷
بسیاری از عرصه های علمی و صنعتی را میتوان مثال زدکه تنها متخصصان و کارشناسان با آن درگیرند. اما صنعت نفت طیف وسیعی را به خود مشغول کرده است؛ از مهندسان آن و کارشناسان مدیریت و اقتصاد گرفته تا مردم کوچه و بازار که هر روز آخرین قیمت نفت خام را از اخبار می شنوند و آثارش را بر زندگی روزه مره خود لمس می کنند. نمود چنین وضعیتی در کشورمان ، که نفت اصلی ترین منبع در آمد و از تعیین کننده ترین عوامل اقتصاد آن است ، دو چندان می شود.
به قول دکتر وطنی یک دانشجو و مهندس نفت باید با اقتصاد نفت نیز آشنایی داشته باشد ، یک دانشجو یا مهندس نباید تنها یه بخش علمی و صنعتی توجه کند و ...
بنابراین من میخواهم در این پست ، کلیاتی از اقتصاد را مطرح کنم تا دانشجوها و مهندسان نفت ما با کلیات اقتصاد نفت آشنایی داشته باشند.
خوشحال می شوم ، پیشنهادها و انتقادات خودتان را مطرح کنید.
با تشکر 
 

 

 

kasa
عضو فعال

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

kasa
kasa
عضو فعال
انواع قراردادهای خرید و فروش نفت
بحث معاملات نفتی بحثی به شدت تخصصی است و کارشناسان خاص خود را دارد. نفت مانند دیگر کالاها معامله نمی شود ، زیرا مسائلی غیر فنی و اقتصادی نظیر سیاست نقش بسیار چشمگیری در آن دارد.
در اینجا می توان ، مروری اجمالی بر برخی از قرارداد های معروف انداخت:
معاملات اختیاری (optional)
این معاملات نوعی از معامله هستند که جهت جلوگیری از خطر زیان و ضرر معامله صورت میگیرند. در این معامله برحسب شرایطی که هنگام عقد قرارداد تنظیم می شود ، به معامله گر اجازه داده می شود که در انجام یا فسخ معامله برحسب درک شرایط آتی خود تصمیم بگیرد. در واقع به معامله گر اختیار و اجازه داده می شود تا مهلت معینی برای انجام یا فسخ قرارداد تصمیم بگیرد.
تحویل در مبدأ (Free On Board ) فوب
در این نوع قرارداد فروشنده تا تحویل نفت به نفتکش مسئولیت دارد و هیچ وظیفه ای در قبال حمل و نقل و بیمه و مسائل جانبی ندارد.
قیمت ، بیمه و هزینه حمل (Cost , Insurance and Freight)
در این روش فروشنده موظف است که نفت را در مقصد تحویل خریدار بدهد. البته طبق توافق قبلی خریدار بعد از تحویل نفت ، هزینه حمل و نقل و بیمه و گمرک و ... را به فروشنده می پردازد.
قیمت و هزینه حمل
این روش همانند روش قبل است با این تفاوت که بیمه برعهده ی خریدار است و نه فروشنده.
معاوضه (Swap )
در این روش ، فروشنده برای تحویل نفت خود به خریدار ، آن را به یک واسطه می دهد. کشور رابط نفت را از فروشنده دریافت و آن را تحویل خریدار می دهدو بابت این حمل و نقل حق ترانزیت دریافت می کند. نمونه بارز این نوع معامله ، سوآپ نفت دریای خزر است. کشورهای حاشیه دریای خزر به علت راه نداشتن به آب های آزاد از کشورهایی واسطه مئل ایران استفاده می کنند.
ایران نفت را از فروشنده در شمال تحویل می گیرد و از ان به در پالایشگاه های شمالی کشور استفاده می کند.در جنوب نیز معادل نفت دریافتی را تحویل خریدار می دهد. و بابت این حمل و نقل حق ترانزیت نیز دریافت میکند.
بیع متقابل
این روش تقریبا مشابه معاملات کالا به کالاست. به عنوان مثال خریدار تکنولوژی و دانش فنی خود را به فروشنده انتقال می دهد و بجای آن نفت دریافت می کند. 
۱۳۹۲/۰۶/۰۶ ۱۶:۳۵

a.abdolmaleki
a.abdolmaleki
عضو عادی


 
۱۳۹۳/۱۲/۱۸ ۱۲:۳۷

7943
0