refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

تغییرات API در مخازن گازی میعان معکس


۰ ۹۹۳ ۲ ۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۰۷:۰۹
سلام. میدانیم که API مخازن میعان معکوس در فشار بالای حباب ثابت است ولی وقتی فشار می افتد API تغییر می کند. لطفا راهنمایی کنید که API در زیر فشار حباب کجاها روند کاهشی و کجاها روند افزایشی دارد

kordi_meisam
عضو عادی

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

حسن بیدخوری
حسن بیدخوری
عضو غیر فعال


سلام ببینید API اصولاً برای نفت تانک ذخیره تعریف میشه، ضمناً در فشارهای بالای نقطه ی (شبنم) API ثابت است چون سیالی که از مخزن به سطح زمین میرسه ترکیبش ثابت است و در نتیجه نفت درون تانک ذخیره هم ترکیب و API اش ثابت است، اما با کاهش فشار به زیر فشار نقطه شبنم بالایی نسبت گاز به نفت تولیدی افزایش می یابد چون در اثر کاهش فشار مایعات ارزشمند از گاز خارج شده و در اطراف چاه تجمع می کنند در نتیجه سیال تولید شده و نیز نفت تانک ذخیره هم سبک تر شده فلذا API آن افزایش می یابد، و همینطور با کاهش فشار افزایش API ادامه می یابد تا زمانی که روند بر عکس شود، و با کاهش فشار مایعات مجدداً وارد گاز تولیدی شده و نهایتاً  API نفت تانک ذخیره کاهش پیدا می کند ولی هیچگاه تمام مایعی که در اطراف چاه تشکیل شده مجدداً به گاز تبدیل نمی شود که به مقدار نفت باقیمانده liquid dropout گفته می شود،لذا API به مقدار اولیه نمی رسد.
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۱:۴۸

shahinlayeghpour
shahinlayeghpour
عضو فعال
با توجه به چیزی که گفته شد من هم با اجازه ی حسن کامل تر کنمش این می شود که:
مخرن گازی از نوع میعانی(retrograde gas یا gas codensate) همان طور که از اسمش مشخص است رفتار معکوس نشان میدهند.
در درس ترمودینامیک 1 وقتی فاز گازی داشته باشیم با افزایش فشار گاز تغییر فاز می دهد و به مایع تبدیل می شود و در اثر افزایش فشار بیشتر به جامد تبدیل می شود ولی وقتی گاز داریم اگر فشار را کاهش دهیم تغییر فاز می دهند (که نباید تغییر فاز دهند) گازهای میعانی اینطور عمل می کنند و تا زمانی که فشار بالای فشار حباب می باشد تغییر فاز نمی دهند و API آن ثابت می ماند ولی با کاهش فشار به قسمتی از آن به مایع تبدیل می شود و API آن هم به طبع تغییر می کند.
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ۱۵:۰۴

16086
0