refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

جریان پایدار وشبه پایدار


۰ ۲۲۴ ۰ ۱۴۰۲/۰۶/۱۷ ۱۱:۲۹

تعریف جریان پایدار وشبه پایدار:

 

جریان پایدار در صنعت نفتبه وضعیتی اشاره دارد که در آن تولید نفت یا گاز به سطحی رسیده است که به مدت طولانی و بدون نیاز به مداخلات مکرر و یا تغییرات قابل توجه تا حد زیادی حفظ می‌شود.

جریان شبه پایدار در صنعت نفت به وضعیتی اشاره دارد که میزان تولید نفت یا گاز در یک بازه زمانی مشخص، به نسبت ثابت است، اما به دلیل متغیرهایی مثل فشار مخزن یا ویژگی‌های ژئولوژیکی، کمی تغییر ممکن است.

 

روابط ریاضی:

روابط موجود بین شرایط پایدار و شبه پایدار در صنعت نفت و بهره برداری ممکن است شامل معادلات مخزنی، نوعی از مدل‌های تخصصی مخزنی یا روابط تجربی باشند که بر اساس داده‌های میدان‌های نفتی مختلف تعریف می‌شوند.

 

معایب جریان شبه پایدار:

برخی از معایب جریان شبه پایدار در صنعت نفت و بهره برداری ممکن است شامل کاهش بازدهی تولید، افزایش هزینه‌های بهره‌برداری و نیاز به مداخلات مکرر برای حفظ تولید می‌شود. همچنین، ممکن است مشکلاتی مانند تغییرات فشار مخزن یا تغییرات در مشخصات فیزیکی مخزن در این شرایط به وجود آید.

 

راهکار های تشخیص این جزیان ها:

1. فشار جریان: در جریان پایدار یا شبه پایدار، فشار جریان ثابت است و تغییرات قابل اندازه‌گیری ندارد. این بدین معنی است که فشار محفظه یا خروجی گاز، نفت و آب در طول زمان ثابت است.

2. میزان جریان: در جریان پایدار، مقدار گاز، نفت و آبی که از چاه استخراج می‌شود، ثابت است. هر تغییر ناگهانی در میزان جریان ممکن است به عنوان نشانه‌ای از وجود مشکل در سیستم بهره‌برداری نفت مورد توجه قرار گیرد.

3. تغییر نامحسوس فشار: در جریان پایدار و شبه پایدار، تغییرات نامحسوس کوچکی در فشار به دلیل نوسان‌ها و تغییرات قابل اندازه‌گیری ناپذیر مواد مختلف وجود دارد. یک فشار پایدار کوچک قادر است به نشان دادن این نوع جریان کمک کند.

4. ثبات دما: در جریان پایدار و شبه پایدار، دما تقریبا ثابت است و تغییرات دمای قابل توجه ندارد. تغییرات دما ممکن است نشان‌دهنده وجود مشکلات در سیستم یا تغییرات در خواص مواد باشد.

 

 


hosein najari
عضو عادی
دانشجو

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

87518
0