refinaryrig
تنها ۴ روز و ۲ ساعت و ۴۹ دقیقه تا پایان تخفیفات نوروزی
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

حلقه های گلی ایجاد شده در حفاری سازند های شیلی


۰ ۸۸۲ ۰ ۱۳۹۹/۰۹/۲۸ ۰۳:۰۲

حفاری در سازند های شیلی با دردسرهای زیادی عموما روبروست. چسبناک شدن کنده های حفاری در حفاری سازندهای شیلی می تواند باعث تجمع کنده های نرم در دالیز(آنالوس) و تشکیل حلقه ای از گل در اطراف رشته حفاری شود.این حلقه مانع جریان سیال حفاری و کنده های حفاری می شود. برای جلوگیری از این مشکل باید با استفاده از بازدارنده های مناسب مانع از ایجاد کنده های چسبناک شد و با تمیزکاری مناسب از تجمع کنده ها جلوگیری کرد. 

این مشکل فقط در گل های پایه آبی رخ میدهد. نشانه های این مشکل افزایش فشار پمپ به علت مسدود شدن مسیرهای خروج گل، کاهش دبی کنده ها(در الک شیل)، افزایش گشتاور به علت اثر مقاله با سرعت حلقه گل، کاهش سرعت حفاری و مسدود شدن مسیر جریان گل و گرفتن سرند لرزان هستند. 

اقدامات پیشگیرانه می توانند استفاده از گل های بازدارنده (KCl/ پلیمر، KCl/ گلیکول و PAC/ آهک)، پرهیز از سرعت بیش از حد حفاری، اطمینان از تمیزکاری مناسب چاه، جلوگیری از انباشت کنده ها، جریان پیل غلیظ و تمیز کردن چاه در صورت امکان و اضافه کردن شوینده حفاری باشند. 

شروین زواره ای


Shervin Zavarei
عضو عادی
مدیرعامل زرین نفت، نخبه و مخترع



به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

72543
0