refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

خوردگی در صنعت


۰ ۵۳۰ ۰ ۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۰۱:۴۴
 يكي ازمباحث بسيارمهم علمي ، فني و اقتصادي كه كمترازيكصدسال است توجه عده اي از دانشمندان و محققان را به خود جلب نموده و مطالعات بسيار زيادي برروي آن انجام گرفته و مي‍گيرد موضوع خوردگي (corrosion) بويژه خوردگي فلزات مي باشد . تكنولوژي جديد با كاربرد مواد و مصالح صنعتي گوناگون از جمله فلزات و آلياژها ، پلاستيكها ، سراميكها ، مواد مركب و متراكم ، چوب و غيره همراه بوده بويژه مستلزم بررسي و توليد آلياژها و ديگر موادي است كه در برابر خوردگي مقاومت لازم و قابل پيش بيني را داشته باشند ، همچنين احتياج به تدوين مقررات و روشهايي دارد كه با اعمال و اجرا آنها بتواند ميزانها و سرعتهاي خوردگي را بطور قابل ملاحظه اي كاهش داد .وقوع طبيعي واكنشهاي مربوط به پديده خوردگي را ميتوان به زمانهاي خيلي دور استناد نمود . ولي برخوردهاي علمي و اصولي با اين پديده به مطالعات و تحقيقات بسيار ارزشمند دانشمند معروف ايتاليايي بنام ميشل فاراده (M.Faraday) نسبت داده مي شود. (1840 - 1830)
اوهمچنين گزارش كرد كه روئين شدن آهن ناشي از تشكيل فيلم برروي آن است و براي اولين بار اعلام مي دارد كه انحلال فلزات ماهيت الكترو شيميايي دارند .
در سال 1847 ريچارد آدي (R.Adie) نشان داد كه خوردگي ناشي از اثر اكسيژن برروي آهن و در معرض سيالي در حال حركت سبب ايجاد جريان الكتريكي مي‍گردد .
بر پايه اين اطلاعات و دانشها ، پروفسور ويتني (MR.Whitney) در سال 1903 نتايج مطالعات خود را به صورت مقاله اي كلاسيك و تحت عنوان ((ماهيت الكترو شيميايي خوردگي)) چاپ و منتشر ساخت كه اصول علمي پديده خوردگي را تشكيل مي دهد .
اين دانشمند نتيجه مي گيرد كه خوردگي آهن يك واكنش كاملا الكتروشيميايي بوده و اينكه ميزان و سرعت خوردگي تابعي از نيروي محركه الكتريكي و مقاومت مواد مي باشد .
در سال 1906 در انجمن آمريكايي براي آزمايش مواد (ASTM) [1] كميته اي جهت هماهنگي و اجراي آزمايشهاي مخصوص خوردگي تشكيل گرديد كه همزمان با شروع اين اقدامات سازمانهاي ديگري نيز فعاليتهاي خود در زمينه بررسي مسائل خوردگي و چگونگي تدوين راههاي جلوگيري يا كنترل آن را آغاز نمودند . 
[1]- ASTM = American Society for Testing and Materials
 


فایل پیوست ۱
نام فایل: 7494 1393798367 1
حجم: 182,84 کیلوبایت
قیمت: رایگان، تعداد دانلود: ۳
رمز: iran-spe.com
راهنمای دانلود
کلیه فایل ها با فرمت rar فشرده شده اند. برای باز کردن این فایل ها در ویندوز به win rar و در اندروید به Easy unrar نیاز دارید. هر چند ممکن است سایر فایل منیجر ها نیز این قابلیت را داشته باشند. رمز بازگشایی فایل ها در صورت نیاز iran-spe.com است.

هومن نجفی
عضو فعال

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

11451
0