refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

اطلاعاتی درباره سازند گچساران


۰ ۴۸۲۴ ۰ ۱۳۹۲/۱۱/۰۶ ۰۶:۰۸
سازند گچساران

این سازند در مناطق نفت خیز جنوب دارای 7 بخش است
و به طور عمده از جنس مارن خاکستری – انیدریت – نمک – سنگهای اهکی نازک لایه و مارن قرمز تشکیل شده اند . این سازند در نواحی فارس شامل سه بخش چهل – چمبه و مول میباشد . بخش چهل که بخش زیرین سازند به شمار میرود از لایه های انیدریت تشکیل شده است . بخش چمپه از اهک های ژیپس دار و بخش مول از مارن قرمز و خاکستری همراه با لایه های انیدریت تشکیل شده است و در قسمت فوقانی سازند قرار دارد

در سازند گچساران منطقه خوزستان 7 بخش شناسایی شده است . بخش 7 در بالای سازند بوده و بخش 1 که بنام سنگ پوش در قسمت های زیرین سازند قرار دارد به عنوان سنگ پوش مخزن نفتی اسماری مطرح میباشد . لیتولوژی بخش های این سازند به قرار زیر است

بخش 7 :
این بخش از انیدریت – مارن خاکستری و سنگهای اهکی تشکیل شده است
و ضخامت ان در مناطق نفت خیز متفاوت است و به طور مثال در میادین نفتی اهواز در حدود 95 متر و در میدان بی بی حکیمه در حدود 130 متر است .
این بخش دارای 5 زون است و زون 1 در بالاترین قسمت قرار دارد و زون 5 در قسمت تحتانی این بخش قرار دارد .
در برخی از میادین نفتی از جمله در میادین نفتی از جمله میدان مارون لوله جداری دوم میبایست در اخرین لایه انیدریتی زون 5 از بخش 7 سازند گچساران قرار داده شود .

بخش 6 :

این بخش دارای لایه های مارن قرمز – انیدریت – مارن خاکستری و چندین لایه نازک از سنگ اهک میباشد و ضخامت ان متفاوت است و در بعضی میادین درای لایه هایی از نمک است .
در عملیات حفاری لوله جداری دوم در اولین لایه انیدریتی واقع در قسمت فوقانی بخش 6 قرار میگیرد .
به طوریکه برای توقف حفاری به منظور راندن لایه جداری میبایست در حدود 5-8 تا 10 متر از حد فوقانی بخش 6 را حفاری نمود .از این لایه ها انیدریتی به بعد محل فشار بالای اب نمک سازند گچساران اغاز میشود و تا پوش سنگ ادامه مییابد .

بخش 5 :

از لایه های ضخیم مارن خاکستری – انیدریت و سنگ اهک تشکیل شده است .در برخی از میادین نفتی لایه های نمک در این بخش وجود دارد . ضخامت این بخش در مناطق نفت خیز متفاوت گزارش شده است .

بخش 4:

به طور عمده دارای لایه های ضخیم نمکی است اما لایه های انیدریت و مارن خاکستری نیز در ان یافت میشود .
تغییر ضخامت این بخش بسیار زیاد است .

بخش 3:

دراین لایه های متناوب از مارن خاکستری و نمک است و گاهی لایه های نازک از سنگ اهک دیده میشود .

بخش 2 :

این بخش بطور عمده تناوبی از انیدریت و مارن خاکستری همراه با لایه های نمک است و در تحتانی ترین قسمت
این واحد یه لایه ضخیم از جنس نمک اصلی وجود دارد که مستقیما به پوش سنگ متصل است .
ضخامت این بخش در مناطق نفت خیز متفاوت گزارش شده است .

بخش 1 :

این بخش بنام سنگ پوش معروف است و سنگ پوشش اولین مخزن نفتی اسماری در مناطق نفت خیز است
بطور عمده از انیدریت و مارن خاکستری تشکیل شده است و ضخامت ان لایه های نازکی از جنس سنگ اهک و شیل بیتومیته در این توالی رسوبی یافت میشود.
این بخش در نواحی مختلف نفت خیز دارای ضخامت های متفاوت میباشد .
به طوریکه در این بخش در میدان اهواز در حدود 40 متر و در میدان بی بی حکیمه در حدود 22 متر است و در میدان گچساران در حدود 60 متر است .در عملیات حفاری لوله جداری سوم در این ناحیه قرار داده میشود .

منبع : iran-spe.com

 

دنیا پناهپوری
عضو عادی
کارشناسی ارشد مهندسی نفت

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

10693
0