refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

چاه پیمایی


۰ ۲۱۸۵ ۱ ۱۳۹۲/۰۲/۲۵ ۰۶:۴۹
سلام یه درخواست فوری دارم می خواستم روش های چاه پیمایی هسته ای که تو ایران هست را درموردش اطلاعات پیدا کنم که از چه روش هایی استفاده مبیشه از کجااطلاعات پیدا میشه کرد

atefeh.fathi
عضو عادی

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

دنیا پناهپوری
دنیا پناهپوری
عضو عادی
کارشناسی ارشد مهندسی نفت
▪ چاه نگاری هسته ای

در چارچوب چاه نگاری هسته ای می توان از اندازه گیری های زیر نام برد:
الف) نگار اندازه گیری پرتو زایی گامای طبیعی (چاه نگاری GR (پرتوی گاما))
بعضی مواد و سازند ها دارای پرتوزایی طبیعی هستند.
کانی ها و سنگ های پرتوزا عبارتند از:
۱) کانی ها و سنگ های پتاسیم دار
۲) کانی ها و سنگ ها اورانیم دار
۳) کانی ها وسنگ های توریوم دار

ـ اندازه گیری پرتوزایی گاما:

پرتوزایی گاما طبیعی به کمک دستگاه هایی مانند «شمارشگر گایگر مولر» و «اطاق یونیزاسیون» اندازه گیری می شود، اما شمارشگر «سوسوزن»، به دلیل بازده بیشتر،ابعاد کوچکتر و قدرت جداسازی قائم بهتر، بر دو دستگاه دیگر برتری دارد. پاسخ حاصل از هر دستگاه تابعی از غلظت وزنی کانی پرتوزا در سازند و نیز چگالی آن است.

ـ کاربردها :

اندازه گیری پرتوزایی گامای طبیعی به طور عمده در موارد زیر انجام می شود:
الف) تعیین لیتولوژی یا جنس سنگ (شناخت رس ها، نمک های تبخیر ی، کانی های سنگین و پرتوزا)
ب) ارزیابی درصد رس موجود در مخزن
ج) همبستگی چاه ها
د) کنترل عمق حفاری و دستگاه های آزمایش کننده سیال و نیز استفاده از آن بجای sp زمانی که این اندازه گیری قابل اجرا نیست(چاه های سیمانی شده ودارای لوله جداری)
و) ارزیابی تقریبی تراوایی
ب) نگار طیف سنجی پرتوزایی گامای طبیعی
میزان انرژی پرتوی گامای هر کانی ی پرتوزا با عناصر دیگر متفاوت است. در واقع انرژی پرتوی گامای ساطع شده از عناصر مختلف، طیف متغیری دارد. در این صورت مقدار انرژی پرتوی گاما می تواند مشخص کننده کانی ای باشند که این پرتو را ایجاد می کند. بنابراین اگر فناوری چاه نگاری توانایی آن را داشته باشد که طیف انرژی پرتوی گاما را مشخص کند، می تواند عنصری که این پرتو از آن ساطع شده است را نیز مشخص کند.
در نگاری که پیش از این توضیح داده شد (چاه نگاری پرتوزایی گامای طبیعی)، پرتوزایی کلی گامای طبیعی حاصل از سازند اندازه گیری و ثبت می شود. این نوع چاه نگاری تنها مشخص می کند که سازند دربردارنده چه اندازه از کانی های سنگین و پرتوزا هست. اما توانایی تشخیص جنس کانی ها ی پرتوزا را ندارد. در حالی که نگار «طیف سنجی پرتوزایی گامای طبیعی»، دقیقاً طیف انرژی پرتوی گاما و در نتیجه جنس کانی ای که این طیف پرتوی گاما را تولید کرده است نیز مشخص می کند. همانطور که توضیح داده شد، پرتوزایی (گامای طبیعی) وابسته به سه عنصر پرتوزای پتاسیم و توریوم و اورانیوم و یا عناصر پرتوزای حاصل از آن ها است.
ـ کاربردها
۱) تعیین لیتولوژی.
۲) تعیین محیط (دریایی، رودخانه ای، دلتایی و... ) رسوب گذاری
۳) بررسی های ژئوشیمیایی
۴) همبستگی چاه ها(تعیین ارتباط میان سازند های مختلف در چاه های مختلف)
ج) چگاه نگاری نوترون
در این روش سازند را از طریق یک چشمه ساطع کننده نوترون بمباران می کنند. زمانی که سازند با نوترون های سریع بمباران می شود چندین نوع برهم کنش بین نوترون ها و هسته اتمی مواد می تواند رخ دهد. در اثر برهم کنش های مختلف ۳ مرحله افت انرژی حاصل می شود، در نتیجه هر نوع برهم کنش، می تواند موضوع یک روش اندازه گیری در بررسی های چاه نگاری باشد.
۱ در مرحله اول افت انرژی ، انرژی نوترون به بین ۱/۰تا ۱۰۰ الکترون ولت افت می کند که به این نوترون ها ، نوترون های اپی ترمیک گویند.
۲ در مرحله بعدی افت انرژی، انرژی نوترون به بین ۱/۰ تا ۰۲۵/۰ الکترون ولت افت می کند که به آن ها نوترون های ترمیک گویند.
۳ در مرحله آخر نوترون ها گیر افتاده و اصطلاحا به دام می افتند و در این مرحله پرتوی گاما ساطع می شود). انواع روش های چاه نگاری نوترون عبارتند از:
ـ چاه نگاری نوترون – گاما:
چنان که توضیح داده شد در مرحله سوم افت انرژی نوترون، نوترون ها به دام می افتند و پرتوی گاما ساطع می شود. در این روش، مقدار پرتوهای گامای حاصل از به دام افتادن نوترون ها توسط سازند را اندازه می گیرند. از آن جایی که هیدروژن بیشترین مقطع گیر اندازی نوترون را دارد، هر چه تعداد نوترون بیشتری به دام بیافتد، نشان دهنده ی آن است که سازند دارای هیدروژن بیشتری و بالطبع دارای آب یا نفت است.
۱۳۹۲/۰۲/۲۷ ۲۲:۴۵

6335
0