refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

چرا به گچساران بام نفتی ایران می‌گویند ؟


۰ ۸۷۵ ۱ ۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ۰۳:۲۵
 آیدا طاهری – سالهاست به دلیل نبود مراکز اشتغالزایی و بیکاری ۱۸۰۰۰ نفری جوانان این شهر ، بیشتر گزارشها و خبرهایی که از شهر گچساران منتشر می‌شود با این جمله که ” گچساران بام نفتی ایران ” یا “گچساران شهری با تولید روزانه ۶۷۰هزار بشکه نفت ” و یا ” گچساران روزانه با ۷۷۰ هزار بشکه نفت ” با آمارهای متفاوت و بدون ذکر منبع به چاپ می‌رسد.هر مقاله‌ای که به چاپ می‌رسد و هرکس نقدی بر وضعیت فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و … شهر دارد به این می‌پردازد که “بام نفتی ایران محروم است” ، “بیکاری در بام نفتی ایران” ، “غبار محرومیت در گچساران” و این تیترها اینروزها زیاد در نطق‌ها ، همایشها و جلسات به چشم می‌خورد.

چند سالی است در دست نوشته‌های گچساران ، ” بام نفتی ” به گچساران لقب داده شده !!

با خود سوال کردم راستی چرا به گچساران بام نفتی می‌گویند!
می‌دانم که گچساران نفت دارد ..
می‌دانم در شهرم شرکتی به نام شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران وجود دارد ..
سالهاست و از دوران کودکی به خاطر دارم که از محل فلکه قدس قدیم و فلکه امام خمینی (ره) اتوبوسهایی می آمدند و کارکنان این شرکت را به محل کار خود می‌بردند ..

اما اخیراً این سوال برایم پیش آمده ، چرا به شهر من ، بام نفتی ایران می‌گویند؟


 برای تهیه گزارشم باید به سراغ مردم شهرم می‌رفتم ، تصمیم گرفتم از آنها سوال کنم آیا آنها می‌دانند چرا به شهرستان گچساران ، بام نفتی ایران می‌گویند؟!

از خانه بیرون می‌آیم ، سوار بر تاکسی می‌شوم ، کمی جلوتر دو خانم دیگر هم سوار تاکسی می‌شوند ؛ با خودم کلی کلنجار می‌روم ، بپرسم؟؟ و به یکی از مسافرین می‌گویم : ببخشید من مشغول تهیه گزارشی هستم ، به نظر شما چرا به گچساران بام نفتی ایران می‌گویند؟ خانمی که از سرخیابان محله لبنان سوار تاکسی شده بود نگاه عجیبی به من می اندازد و می‌گوید: خوش بحال شما که اینقدر بیکارید که از بیکاری برای چه چیزهایی وقت می‌گذارید!!میگویم ببخشید اگر ناراحت شدید ولی اینبار او دوست دارد درد دل کند ، نایلکسی که در دستش بود را نشانم داد و گفت : اینها همه سبزی خورشتی هستند که من پاک و آماده کرده ام برای خانمهای اداره‌ای و یا آنهایی که وضعشان از ما بهتر است و گفت ما از درآمدی که از این راه عایدمان می‌شود زندگی را می‌گذرانیم و خدا را هم شکر می‌کنیم ؛

حالا دیگر تاکسی به کنار زیرگذر رسیده ، باید پیاده شوم.به سراغ یکی از مغازه هایی که از او خرید می‌کنیم می روم ، از او می‌پرسم به نظر شما چرا به گچساران بام نفتی ایران می‌گویند؟
محمد.ف می گوید : من فکر می کنم به خاطر این باشد که شهر ما بیشترین تولید کننده نفت ایران را در اختیار دارد ..

از پاسخش قانع نشدم ، فکر نکنم بیشترین تولید نفت تنها دلیلی باشد که به گچساران بام نفتی ایران می گویند..

دوباره سوار تاکسی می شوم تا به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروم ، در راه سوالم را از راننده تاکسی می پرسم ؛ مرد میانسال می گوید: نفت از قدیم در کوههای این مناطق بوده است که همین دلیل یعنی وجود کوهها باعث شده است به گچساران بام نفتی بگویند ..

با خود می گویم آخر چگونه است اینهمه بنر و تبلیغات تاکنون در شهر نصب شده است و به نوعی تکیه کلام بسیاری از منتقدین همین سه کلام ” بام نفتی ایران ” است اما هیچکس نمی‌داند دلیل آن چیست !

قانع نشدم و باید دلیل آن را جستجو کنم ..

فکری به ذهنم رسید ، باید برای ادامه تحقیقاتم به اداره روابط عمومی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران بروم و از آنها به عنوان سخنگوی شرکت نفت بپرسم که چرا به گچساران بام نفتی ایران می‌گویند و آیا این بام نفتی حل کننده مشکلاتی از قبیل بیکاری و دیگر مشکلات اجتماعی- فرهنگی در شهرمان هست؟

بهمن سمغانی نژادیان ، رییس اداره روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در اینباره می‌گوید: خوشبختانه سوژه خوبی پیدا کرده اید.خوب است همه بدانند چرا نام بام نفتی را بر شهر گچساران گذاشته‌اند. سقلاطون
 
رییس اداره روابط عمومی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران گفت : بام نفتی ایران ، به دلیل تولید بیشتر نفت گچساران نسبت به شرکتهای نفتی دیگر نیست ، تنها دلیل آن ، وجود تاسیسات نفتی گچساران بر ارتفاع کوه سقلاطون می‌باشد.

از او می‌خواهم بیشتر توضیح دهد به طوری که کاملا روشن و شفاف باشد و در ادامه سمغانی نژادیان می‌گوید: واحد بهره‌برداری شماره یک گچساران به عنوان بام صنعت ایران است ، این واحد که در جنوب شرقی و در فاصله ۲۰ کیلومتری شهرستان گچساران ، در منطقه‌ای به نام سقلاطون واقع شده و در سال ۱۳۱۱ به بهره‌برداری رسیده است.وی با بیان اینکه سقلاطون حدوداً در ارتفاع ۳ هزار و ۲۲۱ پایی از سطح دریا قرار دارد گفت : تنها همین ارتفاع از سطح دریا باعث شده که شرکت ما ، لقب بام صنعت ایران را به خود بگیرد.

از او راجع به وظیفه تاسیسات بالای سقلاطون پرسیدم و اینکه آیا این بام ربطی به بیکاری در شهر ما دارد یا ؟

سمغانی افزود: این واحد روزانه چندین هزار بشکه نفت را از چاههای مجاور جمع آوری و تفکیک می‌کند و حاصل این تفکیک ، از تلمبه خانه گوره برای صادرات به پایانه خارک انتقال پیدا می‌کند و همچنین روزانه مقداری گاز نیز از طریق این واحد به ایستگاه تقویت فشار یک گچساران تحویل می‌شود و تامین خوراک پالایشگاه شیراز نیز در روز بر عهده همین واحد سقلاطون می‌باشد.از او تشکر می‌کنم و می‌روم ، سوار بر تاکسی ، از کنار بیمارستانی عبور می‌کنم که نفت در این شهر در دست احداث دارد ، بیمارستانهای ۹۶ و ۶۴ تختخوابی زیرگذر گچساران ، چندین سالن ورزشی ، پارکها و فضای سبز و … اینها خدماتی است که نفت به شهر من داده است وبه آنها پروژه های عام المنفعه می گویندو…

راستی اگر در شهر من این تاسیسات بر روی سقلاطون ساخته نشده بود ، تیترهای خبری اینروزها چگونه بود؟؟

 خبرنما

....................................................

باز هم گچساران

هر کجا نامی از گچساران است شور من می شکفد

سلام

مطلب جالبی بود که بهش بر خوردم . گفتم بذارم شما هم بخونید . حرف درستی زدن خانوم خبرنگار . واقعا خیلی از مردم هنوز نمیدونم چرا این لقب رو به گچساران دادن .

اینم یه عکس خوب از سقلاطون :




 

 

 

دنیا پناهپوری
عضو عادی
کارشناسی ارشد مهندسی نفت

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

matinali
matinali
عضو فعال
مرسی واقعا مطلب جالبی بود ، چون برای منم سوال شده بود ولی راستش اصلا فرصت نداشتم راجع بهش تحقیق کنم ....
۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ۱۵:۰۰

14289
0