refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

جریان طبیعی


۰ ۱۹۰ ۰ ۱۴۰۲/۰۶/۲۴ ۰۳:۲۶

تعریف جریان طبیعی:

جریان طبیعی در صنعت نفت به جریان سیالات هیدروکربنی درون مخازن نفت اطلاق می‌شود که به صورت طبیعی و بدون نیاز به تزریق فشار اضافی اتفاق می‌افتد. در این نوع جریان، فشار مخزن کافی است تا سیالات هیدروکربنی به سطح زمین جابجا شوند.

 

روابط ریاضی:

 

1. قانون دارسی: این قانون برای توصیف جریان سیالات هیدروکربنی در مخازن نفت استفاده می‌شود. بر اساس این قانون، دبی جریان سیال در یک مخزن مستقل از فشار وابسته به شدت تولید و خصوصیات مخزن است.

2. قانون بکتمن: این قانون برای توصیف رفتار جریان سیالات هیدروکربنی در مخازن نفت با توجه به تغییر فشار استفاده می‌شود. بر اساس این قانون، دبی جریان سیال در یک مخزن وابسته به فشار و شدت تولید است.

3. قانون جریان دوفازی: این قانون برای توصیف جریان همزمان سیالات هیدروکربنی و آب در مخازن نفت استفاده می‌شود. بر اساس این قانون، دبی جریان هر یک از سیالات وابسته به فشار و شدت تولید آنها است.

 

انواع جریان‌های طبیعی :

1. جریان تک‌فازی: در این نوع جریان، فقط یک سیال هیدروکربنی در مخزن حضور دارد و جریان صرفاً به وسیله فشار مخزن اتفاق می‌افتد. 

2. جریان دوفازی: در این نوع جریان، همزمان سیال هیدروکربنی و آب در مخزن حضور دارند و جریان به وسیله فشار مخزن و تفاوت چگالی این دو سیال اتفاق می‌افتد.

3. جریان چندفازی: در این نوع جریان، بیش از دو سیال هیدروکربنی و آب در مخزن حضور دارند و جریان به وسیله فشار مخزن و تفاوت چگالی این سیالات اتفاق می‌افتد.


hosein najari
عضو عادی
دانشجو

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

87827
0