refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

طراحی و ساخت سامانه عبوردهی سیال از غشاء توسط عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی


۰ ۴۸۸ ۰ ۱۳۹۳/۰۳/۰۱ ۰۶:۴۱
دکتر علی نعمت اله زاده، استاديار دانشکده فنی ـ مهندسی  دانشگاه  محقق اردبیلی اردبیل موفق به  طراحی و ساخت سامانه عبوردهی سيال از غشاء شد.
دکتر نعمت زاده در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه محقق اردبيلی در خصوص اختراع خود چنين اظهار داشت: امروزه تکنولوژی غشايی به واسطه کم بودن اثر مخرب آن بر محيط زيست و نيز کم بودن هزينه‌های نگهداری و بهره‌برداری، در مقياس بسيار وسيع در صنايع تصفيه آب و فاضلاب به کارگرفته می‌شودکه نتيجه آن حذف اغلب آلودگی های محلول، معلق و بيولوژيکی در آب و فاضلاب می‌باشد.علی نعمت اله زاده افزود: اساس اين فرايند بر پايه نفوذ يا تراوش آب از غشاء می باشد که در آن غشاء فقط قابليت عبور دادن آب خالص را از يک سمت به سمت ديگر دارند و در نتيجه باکتری ها، نمک های محلول و مواد آلی و معدنی موجود در آب به دليل عدم توانايی در عبور از غشای فوق، از آب خالص جدا می شوند. اين سيستم تنها تکنولوژيی است که قابليت جداسازی انواع مواد خارجی محلول و معلق را دارد، که نتيجه آن حصول آبی با کيفيت مناسب جهت شرب و مصارف صنعتی می‌باشد.عضو هيأت علمی دانشگاه محقق اردبيلی تصريح کرد: اين تکنولوژی جداسازی در دنيا بسيار حائز اهميت بوده و در ابعاد صنعتی مورد استفاده قرار می گيرد. فوايد بی شمار استفاده از غشاء، دنيای علم را بر آن داشته است که فعاليت های بسياری در مقياس آزمايشگاهی جهت بهبود عملکرد و توسعه  گستره کاربردی آن صورت گيرد. امروزه در کشورهای توسعه يافته توانسته اند که اين سيستم را برای توليد الکتريسته پاک از آب شيرين و آب شور دريا بکار ببرند.وی گفت: در کشور ما نيز سيستم های جداسازی درصنايع گوناگون وارد شده و به طور وسيع درحال بهره برداری می باشد. تصفيه فاضلاب شهری و سيستم های جداسازی در صنايع نفت، گاز و پتروشيمی، صنايع رنگ و رزين، صنايع شيميايی، کارخانجات رنگرزی و نساجی، کارخانجات ذوب آهن و فولاد، کارخانجات توليد آلياژهای فلزی از جمله اين صنايع هستند. به عنوان مثال در پتروشيمی اروند، برای توليد گاز کلر و کاستيک از سيستم نوين غشاء استفاده شده که در صنعت پتروشيمی، اين روش به توليد "صنعت پاک" معروف است و هيچگونه آلودگی زيست محيطی در پی نخواهد داشت. دکتر نعمت زاده ادامه داد: به غير از قيمت بالای نمونه های خارجی از جمله معايب اين نمونه ها جنس مخزن آنست که مانع از بکارگيری سيستم در فشارهای بالا می شود. همچنين جنس قطعات مختلف سيستم نيز استفاده از حلال های گوناگون در مخزن را محدود می کند. بنابراين باتوجه به نياز مبرم به دستگاه تحقيقاتی عبوردهی سيال از غشاء، اين دستگاه که در آزمايشگاه تحقيقاتی مهندسی شيمی دانشگاه محقق اردبيلی و با همکاری دانشگاه صنعتی سهند تبريز طراحی و ساخته شده است دارای اين ويژگی است که معايب موجود در نمونه های مشابه را نداشته و به جای استفاده از پمپ (که باعث گرم شدن سيال، آلوده شدن سيال به اکسيد آهن داخل لوله های رابط و مصرف زياد انرژی می شود) و يا کپسول گاز بی اثر (که هزينه بر است)، فقط از هوای فشرده که توسط کمپرسور تأمين می شود سيال مورد نظر را به کمک سيستم کنترل فشار از سطح غشاء عبور می دهد. با اين سيستم به طور همزمان می توان چهار نمونه غشاء را به طور مستقل از هم مورد آزمايش قرار داد. اين گروه تحقيقاتی هم اکنون درحال طراحی سيستمی برای کنترل همزمان دما، فشار وفلاکس سايل عبوری از غشاء می باشد

 

 

 


فایل پیوست ۱
نام فایل: 4797 1400767836 1
حجم: 13,49 کیلوبایت
قیمت: رایگان، تعداد دانلود:
رمز: iran-spe.com
راهنمای دانلود
کلیه فایل ها با فرمت rar فشرده شده اند. برای باز کردن این فایل ها در ویندوز به win rar و در اندروید به Easy unrar نیاز دارید. هر چند ممکن است سایر فایل منیجر ها نیز این قابلیت را داشته باشند. رمز بازگشایی فایل ها در صورت نیاز iran-spe.com است.

taha70
عضو فعال

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

12531
0