refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

الماس حفاری


۰ ۳۵۷۶ ۰ ۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۱:۰۶
***الماس***

الماس نام خود را از خاصیت سختی بالای ان و از کلمه یونانی(adamas)به معنی شکست ناپذیر گرفته است.هیچ چیز از نظر سختی نمی تواند با الماس رقابت کند.سختی الماس10و140بار از کرندوم با درجه سختی9وگوهرهای مربوط به این خانواده یعنی یاقوت قرمز و یاقوت کبودبیشتر می باشد.باوجود این سختی الماس در جهات مختلف کریستالی متفاوت است یک الماس را فقط میتوان با الماس دیگر یا پودر الماس برش داد.
درخشش بی مانند و قوی الماس راهی است برای شناسایی الماس بوسیله یک چشم یا تجزیه کانی های جانشین که امروزه این کانی ها به وفور در بازار دیده می شوند,الماس معمولا به واکنش های شیمیایی غیرحساس است.برای بدست اوردن تنها 5گرم الماس می باید به میزان 1000کیلوگرم استخراج معدن داشته باشیم که تنها 20درصد ان کیفیت لازم جواهری را دارند و مابقی در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند
و اما کاربرد الماس در حفاری...
نوع مته ای که باید برای عملیات حفاری انتخاب شود در درجه اول به نوع سنگی بستگی دارد که باید حفاری گردد به طور کلی شیل های نرم,سنگهای جوان رسوبی توسط سیستم های حفاری مجهز به مته های تیغه ای باشند بازدهی مناسبی دارند و مته هایی که دندان گونه هستند مناسبترین مته برای شیل های سخت,ماسه سنگ و اهک هستند و به دلیل سختی الماس نسبت به کانی های دیگر از ان برای شرایط سخت استفاده می کنند.
مته های الماس...
مته هایی که جنس انها از الماس است برای سنگ های سخت و کانی سنگ هایی با خاصیت خراش اندازی از نظر فنی و اقتصادی مناسبترین مته ها می باشند.از این نوع مته ها بیشتر برای تهییه مغزه یا نمونه برداری استفاده می شود و در این نوع مته قطر نمونه ها کمتر از 3اینچ است.برای ساختن مته های الماسی ابتدا مته ساده از فولاد ساخته می شود و پس از این مته را به ناودان نگهدارنده مغزه و یا وزنه اضافی حفاری متصل می کنند و بعد ذرات الماس به روی قالب مته جایگذاری می گردد و روی ان با پودری فلزی پوشانده می شود. مته های الماسی به اشکال مختلف ساخته می شود.مته های الماسی معمولا برای سنگ های سخت و سفت بکار برده می شود و در مقایسه با مته های تیغه ای و مخروطی حساسیت ان نسبت به گل حفاری نسبتا کمتر می باشد ولی اعتقاد بر ان است که گل حفاری هر چه رقیق تر باشد بازدهی مته بیشتر و از نظر اقتصادی باصرفه تر است همچنین هرچه قطر مته الماسی کوچکتر باشد بازدهی ان نیز نسبت به مته دارای قطر بیشتر زیادتر خواهد بود.
مته های الماسی بر اساس نوع الماس تشکیل دهنده به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می کنند. مته های مصنوعی خود به دو نوعPDCوTSPتقسیم می شوند
PDC:Polycrystalline diamond compact
TSP:Thermally stablepolycry stalline
***مته هایPDC
یکی از مهمترین پیشرفت های سال های اخیر تولیدPDCاست.هرPDCکه در تیغه مته استفاده می شود از نوع مخصوصی از الماس مصنوعی تشکیل شده است که به پشت بندی از کاربیدتنگستن متصل شده است بنابراین مته ها می توانند فولادی یا ماتریسی باشند,بدنه فولادی اسانتر است در مقابل بدنه ماتریسی و مقاومت سایشی بالاتری دارد.
***مته هایTSP
TSPجدیدترین الماس مصنوعی ساخته شده برای مته های الماسی است.TSPنسبت به PDCپایداری حرارتی بالاتری دارد از این نظر تقریبا هم تراز با الماس طبیعی است از نظر اندازه و شکل نیز این مته ها بیشتر شبیه مته های الماس طبیعی هستند.هیدرولیک مته ها و پروفیل مته های TSPنیز شبیه مته های الماسی طبیعی می باشد,به دلیل کوچکتر بودن ذراتTSPنسبت به PDCنوع نفوذ این مته کمتر است که از این نظر مشابه مته های الماس طبیعی هستند.

***نمونه برداری با مته های الماسی...
قطر نمونه های حاصله با مته های غیر الماسی معمولا زیادتر از 3اینچ(76میلی متر)و ماکزیمم طولی نمونه ها نیز 30تا55فوت(9تا16/7)است.نمونه یا مغزه هایی که با مته های الماسی حاصل می گردد معمولا از نظر طولی زیادتر از طول نمونه هایی است که با مته های غیر الماسی بدست می اید,نمونه هایی با طول55 فوت,این نوع مته تقریبا در کلیه مراحل مغزه گیری عادی می باشد.
هزینه مته های الماسی زیادتر از هزینه مته های غیر الماسی است اما بازدهی انها از نظر متراژ حفاری بالاخص در مورد سنگهای سخت به مراتب بالا تر است و در صورت محافظت مته های الماسی این امکان وجود دارد پس از پایان یافتن عمر مفید مته ها تا 50درصد قیمت اولیه بفروش رسانیده شود.
والسلام...

 

 

پگاه داراب پور
عضو فعال
geologist and designer and painter

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

13109
0