refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

فورانگیر و متعلقات آن


۰ ۱۵۹۳ ۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ ۰۲:۲۴
برای معرفی و صحبت در مورد فوران گیر ها ابتدا باید بدانیم که این وسایل برای کنترل چه پدیده هایی بوجود آمده اند در ایجا تعریف کوتاهی از این پدیده ها داریم:
:KICK

اگر گل در کنترل فشار شکست بخورد و گاز و نفت شروع به بالا آمدن به سطح در هنگام عملیات حفاری بکند به این پدیده  KICK می گویند.
BLOW OUT
:

اگر بعد از KICK عملی انجام نگیرد سپس سیالات درون چاه, در یک حالت غیر قابل کنترل شروع به بیرون آمدن از چاه می کنند که به آن BLOW OUT می گویند.
:BLOW OUT PREVENTER(BOP)

آخرین سد ایمنی ما در هنگام حفاری هستند و جهت کنترل KICK ها و جلوگیری از BLOW OUT  ها بکار می روند.
سیستم کنترل چاه به ما اجازه می دهد:

  1. KICK یا نفوذ سیال سازند به درون چاه را تشخیص دهیم.
  2. چاه را در سطح ببندیم.
  3. برای جلوگیری از نفوذ سیال به درون چاه , گردش سیال حفاری را با فشار زیاد انجام دهیم و وزن گل را بالا ببریم.
  4. رشته لوله حفاری را تحت فشار زیاد انجام دهیم.
  5. جریان چاه را از تجهیزات و کارکنان دکل دور کنیم.

درصورتی که سیستم کنترل چاه نتواند عمل کند, چاه اصطلاحا فوران می کند. این اتفاق شاید بدترین حادثه در طی عملیات حفاری باشد. فوران باعث کاهش عمر مخزن, تجهیزات حفاری , چاه و آسیب به محیط اطراف چاه می شود.
جریان سیال سازند به درون چاه با استفاده از وسایل خاصی که BOP یا فوران گیر نامیده می شوند, متوقف می شوند. فوران گیر های استفاده شده در یک دکل به عنوان یک مجموعه شیر فوران گیر نامیده میشوند. هنگامی که رشته لوله حفاری درون چاه قرار دارد, حرکت رشته باید بدون آزاد شدن فشار چاه صورت گیرد. به علاوه مجموعه BOP با حفظ فشار درون چاه امکان گردش سیال حفاری در فضای حلقوی چاه را فراهم  می کنند. این اهداف معمولا با استفاده از چندین PREVENTER RAM و یک ANNULAR PREVENTER   صورت می گیرد.
PREVENTER RAM ها در انواع PIPE RAM , SHEAR RAM و BLIND RAM وجود دارند.


فایل پیوست ۱
نام فایل: فورانگیر و متعلقات آن.rar
حجم: 1,14 مگابایت
قیمت: رایگان، تعداد دانلود: ۱۲۳
رمز: iran-spe.com
راهنمای دانلود
کلیه فایل ها با فرمت rar فشرده شده اند. برای باز کردن این فایل ها در ویندوز به win rar و در اندروید به Easy unrar نیاز دارید. هر چند ممکن است سایر فایل منیجر ها نیز این قابلیت را داشته باشند. رمز بازگشایی فایل ها در صورت نیاز iran-spe.com است.

محسن میهن دوست
مدیران
mohsen.mihandoust

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

53834
0