refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

تفکیک


۰ ۱۱۳۴ ۱ ۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۱۲:۰۱
فصل اول

تغيير درجه حرارت محيط





عمليات بهره برداري

















تفكيك :

هدف از عمل تفكيك جداكردن گاز از نفت بمنظور تقليل فشار وبوجود آوردن امكاناتي است كه بتوان از نقطه نظر انتقال و صرفه جوئي اقتصادي درصد افزايش محصولات مورد انتظار را بيشتر نمود .

در محل هائي كه فشار جريان نسبتاً زياد است ، غالباً عمل تفكيك گاز از نفت در مراحل متعدد صورت مي گيرد .

امروزه عمل تفكيك گاز و نفت معمولاً درچهار مرحله انجام ميشود ، مواردي كه لازم است براي جداسازي گوگرد و يا آب موجود در نفت ، و نمك زدائي ، دستگاههاي ديگري در كنار دستگاههاي تفكيك قرار داد . البته در بعضي از كارخانه ها بعلت كمبود فشار نفت عمليات تفكيك در مراحل كمتري انجام ميشود . در طرح سيستمي جهت انجام عمل تفكيك در مراحل كمتري انجام

مي شود . در طرح سيستمي جهت انجام عمل تفكيك بايد مقدار جريان خروجي محصول چاه از منبع . وزن مخصوص و اوضاع منبع مانند فشار . درجه حرارت و ميزان آب موجود در نفت و فشار عملياتي دستگاههاي تفكيك را مي بايست در نظر داشت .

عواملي كه در امر تفكيك مؤثرند ، عبارتند از ، گنجايش جداكننده . اندازه شيرها و لوله هاي ورودي و خروجي نفت و گاز ، فشار عملي تفكيك ، ارتفاع سطح مايع و حرارت محيط اندازه يك جدا كننده و شكل هندسي و وسائلي كه درون آن بكار رفته ميتواند در چگونگي عمل تفكيك مؤثر بوده و ظرفيت آنرا به نسبت تغيير دهد . و اندازه لوله و شيرهاي ورودي و خروجي گازو نفت طوري انتخاب و تعبيه مي شوند كه متناسب با ظرفيت دستگاه تفكيك باشند . بنابراين وقتي جدا كننده با ظرفيتي براي نفتي با خصوصيات معين سفارش داده شد ساخته مي شود و در امر بهره برداري از آن و چگونگي عمل تفكيك و ميزان بهره دهي آن و عواملي چون فشار عملي ، سطح مايع و حرارت محيط مي توانند مؤثر باشند .

دو عامل از عوامل ذكر شده را مي توان با در نظر گرفتن G.O.R (نسبت گاز به نفت) و فشار جريان ، تنظيم و كنترل نمود : نگهداري ارتفاع سطح مايع و تنظيم و كنترل فشار .



سطح مايع :

يك ظرف را در نظر بگيريد كه از يك طرف مايع وارد آن شده و از سوي ديگر خارج شود و فرض كنيد كه اندازة لوله هاي ورودي و خروجي آن يكي باشد

در صورتي كه لوله خروجي اين ظرف بوسيله شيري بسته باشد و مايع را از طريق لوله ورودي وارد ظرف سازيم ، سطح مايع در ظرف تا حدي بالا خواهد رفت كه ظرف پر از مايع شود .

حال اگر شير خروجي را باز و شير ورودي آنرا ببنديم : سطح مايع در ظرف آنقدر پائين خواهد آمد تا ظرف خالي شود و چنانچه در ضمن خالي كردن ظرف و هنگاميكه سطح مايع به نيمة ظرف رسيد ، شير ورودي را هم باز كنيم بطوريكه مقدار مايع ورودي و خروجي مساوي شود ، سطح مايع در ظرف ثابت خواهد ماند مگر اينكه در مقدار مايع ورودي و يا خروجي تغييري داده شود . بنابراين ميتوان سطح مايع را در ظرف با كم و زياد كردن نفت ورودي ويا خروجي تغيير داد و يا كنترل نمود .

يكي ديگر از عواملي كه در كنترل و يا تغيير سطح مايع در ظرف مؤثر است ، نيروئي است كه اگر به سطح مايع وارد آيد باعث ازدياد سرعت و حركت ملكولي در لوله خروجي مايع خواهد شد . حال اگر بتوان چنين وضعيتي را با كم و يا زياد كردن فشار بر سطح بوجود آورد ، نتيجتاً مايع كندتر ويا سريعتر از ظرف خارج خواهد شد و سطح مايع در ظرف تغيير خواهد كرد .

فشار علاوه بر نگهداري سطح مايع . خود ميتواند در كيفيت و چگونگي گاز حاصله مؤثر باشد ، معمولاً گازهاي سبكتر در فشارهاي بالاتر و گازهاي سنگين تر در فشارهاي كمتر تفكيك مي شوند.





تغيير درجه حرارت محيط و تأثير آن در عمل تفكيك :

اگر در يك ظرف سربسته محتوي گاز ، درجه حرارت بالا رود سرعت مولكولها و فاصله مولكولي افزايش يافته و باعث ايجاد فشار بيشتري ميگردد .

در مايعات مولكول ها بوسيله نيروهاي جاذبة بين مولكولي باهم در تماس بوده و در عين حال دائماً در حركتند و بر روي هم مي غلطند . اين حركت و جنبش دائمي موجب ميشود كه تعدادي از مولكول هاي سطح مايع كه از يك طرف آزاد هستند ، محيط را ترك كنند و از ظرف خارج شوند .

حال اگر يك ظرف سربسته دا در نظر بگيريم و قسمتي از آن را پر از مايع كنيم ، در صورت زياد شدن درجه حرارت مايع ، حركت مولكولها سريعتر شده و مولكولهاي بيشتري از سطح مايع خارج مي شود . اين مولكولها كه موجب ايجاد فاز گاز مي شوند . در اثر برخورد بر جدار ظرف فشار بيشتري بوجود مي آورند . بنابراين در صورتي كه حجم ثابت باشد فشار بخار مايع در درجه حرارت بالاتر بيشتر و در درجه حرارت پائين تر كمتر است .

مولكول هاي موجود در فاز گاز هميشه سعي دارند وارد محيط مايع شوند و بزرگترين عاملي كه مي تواند در انجام اين عمل مؤثر باشد ، كم شدن ناگهاني درجه حرارت است و در صورتي كه چنين وضعي پيش آيد از حجم گاز كاسته شده و حجم مايع زياد مي شود .

در يك مرحله تفكيك نفت از گاز كه حجم جدا كننده ثابت است و فشار و سطح مايع آن در حد معيني تنظيم شده ، كم شدن ناگهاني درجه فشار دستگاه كم مي شود براي نگه داشتن فشار بايد از ميزان گاز خروجي آن كم نمود و چون حجم مايع زياد مي شود . سطح مايع نيز بالا خواهد رفت وبراي برگرداندن سطح مايع به حالت اوليه مي بايست مقدار مايع خروجي را بيشتر نمائيم . در مورد زياد شدن حرارت محيط عكس اين مسئله نيز صادق است .

در طرح ساختمان يك ظرف جدا كننده ، حداكثر مقدار گاز و نفتي را كه

مي خواهند تفكيك كنند در نظر مي گيرند و اندازة لوله و شير خروجي گاز طوري طرح ريزي مي شود كه بتواند ده درصد بيش از مقدار حداكثر گاز تفكيكي آن را از جدا كننده خارج نمايد ، كه اين خود به اين دليل است كه در صورت زياد شدن درجه حرارت محيط و استفاده از حد اكثر ظرفيت . تفكيك كننده ، بتواند مانع ايجاد فشار بيشتر گردد و عمل تفكيك را دچار اشكال نسازد . در صورتيكه جداكننده اي در حال تفكيك گاز و نفت در حداكثر ميزان تعيين شده باشد و ناگهان درجه حرارت محيط كم شود ، مقداري از مولكول هاي گاز در لوله اي كه نفت را از چاه به ظرف جداكننده هدايت مي كند به مايع تبديل شده و در نتيجه حجم مايع ورودي به دستگاه تفكيك زياد شده و بعلت كم شدن مولكول هاي گاز فشار نيز كم مي شود و سطح مايع در دستگاه بالا مي رود و چون لوله و شير خروجي نفت نمي تواند مايع را بيش از حد معين عبور دهد ، سطح نفت تا حدي بالا مي رود كه اولاً عمل تفكيك بخوبي انجام نمي گيرد و ثانياً مقداري از قطرات نفت همراه گاز از لوله خروجي گاز خارج مي شود در چنين موردي حتماً مي بايست از مقدار نفت ورودي بدستگاه تفكيك كاسته شود .



عمليات بهره برداري كلاً شامل نكات زير است :

1-چگونگي استفاده از چاههاي نفت و وسائل سر چاه

2-عمليات مربوط به لوله هاي انتقال نفت از سر چاه تا محل دستگاه تفكيك

3-عمليات جداسازي در محل تفكيك و عمليات مربوط به تلمبه ها

4-عمليات مربوط به لوله هاي انتقال نفت از كارخانه هاي مختلف تفكيك به خط انتقال اصلي

5-عمليات مربوط به خط انتقال اصلي

6-تلمبه خانه هاي تقويتي و عمليات مربوط به آنها









فصل دوم

- علل بكاربردن دستگاههاي تفكيك



علل بكاربردن دستگاه هاي تفكيك :

1-بيشتر چاه ها فاصله بسيار زيادي تا محل بارگيري يا پالايش دارند كه گاه اين فاصله به صدها مايل مي رسد ، لذا انتقال نفت در چنين مسافتي سبب مي شود كه يا نفت كمتري به مقصد برسد يا محصول چاه بطور كلي جريان نيابد .

2-اگر نفت كه محتوي گاز با فشار زياد است قبل از بارگيري وارد مخزن ذخيره شود خطرات زيادي را موجب خواهد شد .

3-مقدار بهره دهي هر چاه قبل از پيوستن به لولة چاههاي ديگر مي بايست

اندازه گيري شود .

4-لازم است گاز و نفت را بطور جداگانه و در محل هاي مختلف مورد استفاده قرار داد يا بفروش رساند . لذا مي بايست يك واحد بهره برداري را جهت جمع آوري نفت تعدادي از چاهها و انجام عمل تفكيك بنا نمود .

محل كارخانه تفكيك داوري انتخاب مي شود كه نفت چاه براي رسيدن و وارد شدن به آن حداقل فاصلة ممكنه را طي كند تا بدين ترتيب مقاومت در مقابل جريان كم شده و افت فشار بحداقل ممكنه برسد و از چاه تا سرحد امكان استفاده شود .

سيالي كه از چاه هاي نفت بهره برداري مي شود معمولاً بصورت دو فاز گاز و نفت يا سه فاز گاز و نفت و آب است . بايد در نظر داشت كه گاز مورد بحث تحت فشار مخزن بصورت مايع بوده ودر اثر افت فشار مخزن تا سطح زمين از نفت جدا مي شود . و اين عمل تفكيك در مراحل مختلف ادامه مي يابد تا فشار آن نزديك فشار اتمسفر برسد .

چون هدف اصلي از بهره برداري از اين نوع چاهها نفت خالص مي باشد بنابراين مواد ناخالص همراه نفت را بايد از آن جدا نمود . براي انجام اين كار از دستگاه هاي تفكيك استفاده مي شود . معمولاً در دستگاههاي تفكيك گاز را از نفت به آساني مي توان جدا نمود ولي آب هنوز همراه نفت در جريان خواهد بود . براي جداكردن آب از نفت از روشهاي مخصوصي بنام نمك زدائي (DESALTING PROCESS ) بايد استفاده نمود . اين دستگاهها اخيراً به عمليات بهره برداري اضافه شده و بطور جداگانه شرح داده است .











فصل سوم



  • انواع مختلف دستگاه هاي تفكيك

  • جداكننده هاي عمودي

  • جداكنندة افقي تك مخزني

  • جداكنندة افقي دو مخزني

  • دسته بندي جداكننده ها

  • ظروف تفكيك

  • جداكننده هاي NATCO

  • متعلقات يك جداكننده























  • انواع مختلف دستگاهها ( ظروف ) جداكنندة نفت و گاز :

    الف) دسته بندي جدا كننده ها

    1-جدا كننده هاي عمودي VERTICAL SEPARATORS

    2-جداكننده هاي افقي HORIZONTAL SEPARATORS كه ممكن است شامل دو نوع باشد :

    تك مخزني يا مفرد ( يك طبقه ) SINGLE BARREL

    دو مخزني يا دوبله ( دو طبقه ) DOUBLE BARREL

    3-جداكننده هاي مايل A.I.O.C

    4-جدا كننده هاي كروي SPHERICAL



    جدا كننده هاي عمودي:

    در اين جدا كننده ها عمل تفكيك تحت تأثير دو عامل صورت مي گيرد :

    1-نيروي ثقل

    2-نيروي گريز از مركز (حركت چرخشي كه بوسيله زاويه بين لوله ورودي و ديواره مخزن در محل ورود بوجود ميايد ). نيروي گريز از مركز مايع تفكيك نشده را بطرف ديوارة داخلي جدا كننده پرتاب كرده و گازي كه جدا مي شود به علت سبك بودن بطرف بالا حركت كرده و مايع پس از تماس با ديواره داخلي جداكننده در اثر نيروي ثقل بطرف پائين سرازير مي شود .



    جدا كنندة افقـي تك مخزنـي :

    در اين جداكننده عامل تفكيك . كم شدن سرعت حركت و نيز نيروي ثقل است ، بدين ترتيب كه مايع و گاز تفكيك نشده وقتي از محلي با قطر كمتر و گنجايش بيشتر وارد مي شود سرعت خود را از دست داده ، مايع تحت تأثير نيروي ثقل بطرف پائين و محل تجمع مايع سرازير شده و گاز چون سبكتر است بطرف بالاي جداكننده حركت كرده و از لولة خروجي گاز خارج مي شود .



    جداكننده هاي افقي دو مخزني :

    اين جداكننده از دوطرف تشكيل شده كه رويهم قرار گرفته اند عمل تفكيك در ظرف بالائي و طبق اصول ذكر شده جهت جداكننده يك مخزني انجام شده و مايع از طريق دوته كش به ظرف زيرين كه حكم ذخيره را دارد وارد مي شود . گاز تفكيك شده بطرف قسمت بالاي ظرف فوقاني حركت مي كند و از لوله خروجي گاز خارج مي شود .



    استفاده از اين جداكننده ها تاكنون معمول نبوده است .

    ب – دسته بندي جداكننده ها از نظر طرز كار

    1-جداكننده هاي معمولي كه بطور كلي و مقدمتاً بمنظور تفكيك كامل مخلوط گاز و نفت به دو ماده جداگانه (گاز خالص و نفت خالص) بكار مي روند كه S EPARATOR ناميده مي شوند .

    2-SCRUBBER ظرف جداكننده اي است كه بمنظور جداكردن نفت از گاز درموردي كه نسبتاً گاز جداشده به نفت زياد باشد ( G.O.R زياد باشد ) بكاربرده مي شود عمل تله نفت را انجام مي دهد .

    3-KNOCK OUT VESSEL انواع اين ظروف كه جداكننده محسوب مي شوند به دودسته تقسيم مي شوند .

    دسته اول – جداكننده هاي آب از گاز FREE WATER KNOCK OUT

    دسته دوم – جداكننده هاي كلية مايعات از گاز TOTAL LIQUID KNOCK OUT

    توضيح : FREE WATER KNOCK OUT يا جداكننده آب از نفت ظرفي است كه آب را از گاز مخلوط گاز و ئيدروكربورهاي مايع جدا مي كند و در آن گاز و ئيدروكربورهاي مايع با هم از يك طريق و آب از راه ديگر از ظرف مزبور خارج مي شود و گاز براي تفكيك از ئيدروكربورهاي مايع مجدداً بدستگاههاي ديگري وارد مي شود ، اين دستگاه در فشارهاي كم وزياد قابل استفاده است و براي تفكيك آب از نفت خامك نيز بكار مي رود .

    4-FILTER ( DUST SCRUBBER )

    در حرارتي معين مقداري مايع در گاز تشكيل مي شود . در جداكننده هاي معمولي اين مايعات ضمن ته نشين شدن مقداري جامدات موجود در گاز را با خود در ته ظرف جداكننده رسوب داده و واسطه اي براي خروج آنها از جداكننده مي گردند ، ولي باز جداكننده رسوب داده و واسطه اي براي خروج آنها از جداكننده مي گردند ، ولي باز هم مقداري از مواد جامد مزبور در ظرف باقي مي ماند كه براي جدا كردن آنها وسيله اي بنام FILTER يا DUSTSCRUBBER بر سر راه خروجي گاز نصب شده كه داراي صافي هائي مي باشد كه هر چند مدت يكبار بايستي آنها را عوض كرد . اين فيلترها ممكن است خشك بوده ويا در روغن شناور باشند و از هريك از آنها بتناسب نتيجه اي كه از طرز كار آنها انتظار دارند استفاده مي كنند .











    دسته بندي جداكننده بر حسب تعداد موادي كه از هم جدا مي كنند :

    جداكننده ها بر حسب انواع موادي كه از هم جدا مي كنند بدو دسته زير تقسيم

    مي شوند :

    1-جداكننده هاي دو فاز TWO PHASE FLOW SEPARATORS كه معمولاً بمنظور جدا كردن گاز از مايعات بكار مي رود .

    2-جداكننده هاي سه فاز THREE PHASE FLOW SEPARATOR در اين ظرف هاي جدا كننده گاز از آب و نفت تفكيك مي شود . و در انواع عمودي و افقي ساخته مي شود .



    ظروف تفكيك :

    جهت انجام عمل تفكيك از دو نوع جدا كننده A.I.O.C و NATCO استفاده مي شود كه با اندازه و مشخصات متفاوت بوسيله دو شركت ANGLO IRANIAN OIL CO و NATIONAL TANK CO طرح ريزي

    شده اند .

    جداكننده هاي نوع A.I.O.C. با قطرهاي 3 تا 8 فوت و طول 140 تا 180 فوت و جداكننده هاي افقي NATCO با قطر 6 تا 10 و طول 25 تا 40 فوت طراحي و ساخته شده اند .



    جدا كننده هاي NATCO :

    خصوصيات جداكننده – هر جدا كننده بايد داراي خصوصيات زير باشد .

    1-جدا كننده – هر جدا كننده بايد داراي خصوصيات زير باشد .

    2-درون جدا كننده بايد وسائل مكانيكي چنان طرح و تعبيه شود تا مايعات سنگين بتوانند با ايجاد افت فشار لازم در درون جدا كننده در قسمت زيرين آن ته نشين شوند .

    3-جداكننده بايد محلي جهت تجمع تركيبات سنگين تر داشته باشد و اندازه آن چنان باشد كه زمان لازم جهت توقف مايعات و جدا شدن گازهاي محتوي آنها وجود داشته باشد .

    4-ابزار دقيق جهت كنترل فشار و جريان و محل هائي جهت نصب آنها داشته باشد .

    5-داراي محل هائي جهت نصب شيرهاي ايمني بمنظور خارج كردن فشار

    اضافي باشد .

    6-محل هائي جهت اتصال لوله هاي ورودي و خروجي گاز و نفت و همچنين ته كش ها داشته باشد .

    7-داراي محلي بصورت دريچه جهت تميز كردن باشد .

    8-محلهائي جهت نصب فشارسنج ها . حرارت سنجها و وسيله رويت سطح مايع داشته باشد .

    متعلقات يك جدا كننده :

    هر جدا كننده بايد داراي متعلقات زير باشد .

    1-فشارسنج ( PRESSURE GAUGE ) كه فشار دروني جداكننده را نشان مي دهد .

    2-نشان دهنده سطح مايع GAUGE GLASS كه معمولاً از نوعي انتخاب شده كه در آن با استفاده از شكست و انعكاس نور جهت نشان دادن سطح مايع استفاده مي شود (REFLEX TYPE ) .

    3-گرماسنج و نشان دهنده حرارت

    TEMPERATURE INDICATOR , TEMPERATURE GAUGE

    4-كنترل كنندة سطح مايع و كنترل كنندة فشار

    PRESSURE CONTROLLER , LEVEL CONTROLLER

    5-شيرهاي كنترل CONTROL VALVES كه بوسيله دستگاه هاي

    كنترل كننده عمل مي كنند .

    6-درصورت لزوم PRESSURE SWITIC , LEVEL SWITCH جهت پيش گيري از رويدادها بكار ميروند .

    7-شيرهاي ايمني



    فصل چهارم





    • وسائل داخلي دستگاه هاي تفكيك







      • سيستم هاي كنترل كننده



































      • تجهيزات و وسائل مكانيكي درون جدا كننده :

        1-سيني هاي منحرف كننده DISH DEFLECORS

        2-ورقه هاي محو كنندة كف DEFOAMING BAFFLES

        3-ورقه هاي تقسيم كننده گاز و نفت DIVIING PLATES

        4-ورقه هاي نم گير MIST ELIMINATING BAFFLES

        5-موج شكن WORTEX BREAKER

        6-مستقيم كننده جهت جريان STRIGHTENING SECTION

        1-سيني هاي منحرف كننده يا ( DISH DEFLECTOR ) كه بلافاصله روبروي لوله ورودي جدا كننده قرار گرفته و تفكيك اوليه گاز و نفت را با استفاده از سرعت جريان ورودي چاه موجب مي شود . جريان ورودي بدستگاه ، پس از اصابت با سيني هاي منحرف كننده برگشت كرده به پوسته داخلي ابتداي جدا كننده برخورد مي كند ، نفت بطرف پائين سرازير شده و به قسمتهاي تحتاني ظرف مي ريزد و گاز به سمت بالا مي رود .



        2-ورقه هاي محو كننده كف و مستقيم كننده جريان

        DEFOAMING BAFFLES & STRIGHTENING VRNES

        اين قسمت براي ته نشين شدن نفت و با استفاده از وزن مخصوص آن مورد استفاده قرار مي گيرد . گاز حاصل از تفكيك اوليه از اين قسمت عبور كرده ، ضمن كاسته شدن تلاطم و طغيان آن ، قطرات نفت موجود در آن با برخورد با صفحات موازي يا پره هائي كه در آن بكار رفته بهم نزديك و متصل شده و تشكيل قطرات درشت تر و سنگين تري را مي دهند كه به ته ظرف سقوط و گاز بعلت سبكي به قسمت بالاي ظرف تفكيك صعود مي كند .



        3-محل وسيع تجمع مايع

        LARG LIQUID ACCUMULATION SECTION

        بمنظور انجام عمل تفكيك ثانوي در دستگاه جدا كننده ، محلي آنچنان وسيع را جهت جمع شدن نفت در دستگاه تفكيك اختصاص داده اند ، تا بدينوسيله زمان توقف مايع از لحظه ورود تا خروج آنچنان كافي باشد تا گازهاي محلول در آن بتوانند آزاد شوند .

        4-صفحات جدا كننده افقي

        H ORIZONTAL DIVIDER PLATE

        اين صفحات در جائي درون دستگاه تفكيك و بالاي سطح تجمع مايع قرار دارند و موجب جدا شدن مايع جدا شده ، از گاز در قسمت زيرين ظرف مي گردد و سطح آرامي از مايع بوجود مي آورند كه كار عمل كنترل كردن سطح مايع را در ظرف بهتر امكان پذير مي سازد و بدين ترتيب گازهاي محلول در نفت سريع تر آزاد

        مي شوند .

        5-نم گير MIST EXTRACTOR

        اين وسيله ممكن است به اشكال مختلف وجود داشته باشد و يك نوع آن از يك سري تيغه هاي فلزي مخصوص و مفتول هاي بافته شده و معبر هاي پيچ در پيچ تشكيل يافته و بمنظور برخورد و به هم پيوستن ذرات بسيار ريز مايعات موجود در گاز ( با قطر كمتر از 10 ميكرون و بيشتر )مورد استفاده قرار گرفته و بر سر راه خروجي گاز نصب شده است اين ذرات پس از برخورد با تيغه هاي مزبور بهم پيوسته و قطرات درشت تري را تشكيل مي دهند كه بعلت سنگيني از محيط گاز خارج شده و به قسمت پائين ظرف سقوط مي كنند .



        6-گرداب شكن VORTEX BREAKER اين وسيله يك صفحه است و در جدا كننده هائي بكار مي رود كه لوله خروجي نفت آنها در قسمت زيرين تعبيه شده است و نفت ضمن خروج از دستگاه تفكيك و وارد شدن در لوله خروجي چرخشي انجام داده و حالت گرداب را به خود مي گيرد و موجب مي شود كه فضائي خالي از مايع بشكل مخروط برگردان درست در دهانه لوله بوجود آورد كه گاز موجود در سطح مايع وارد آن شده و همراه مايع خارج

        مي شود . بهمين علت صفحه اي بنام گرداب شكن در بالاي لوله خروجي قرار مي دهند كه از خروج گاز همراه نفت از دستگاه جدا كننده جلوگيري كند .

        سيستم هاي كنترل كننده

        در ظروف تفكيك دستگاهها و وسائل كنترل كننده مناسب با شكل و طرز كار جدا كننده ها و خصوصيات گازها و مايعات خارج شده از چاه تعبيه شده كه مهمترين آنها كنترل كننده هاي ارتفاع سطح مايع و فشار در جدا كننده هاي مختلف است .

        قبل از پرداختن به طريقه كار كنترل كننده ها و استفاده از آنها بايد روش هاي متداول جهت كنترل سطح مايع و فشار را در دستگاه هاي تفكيك بررسي كرد .





        كنترل سطح مايع

        سطح مايع را در دستگاههاي تفكيك بدو طريق مي توان كنترل كرد مستقيم و غير مستقيم در كنترل مستقيم مي توان با كم يا زياد كردن مايع ورودي ويا خروجي سطح مايع را در نقطه اي از ارتفاع جدا كننده ثابت نگهداشت .

        كنترل غير مستقيم ، در اين قسمت سيستم كنترل نه مقدار نفت ورودي را كم يا زياد مي كنيم و نه مقدار مايع خروجي را ، بلكه با كم ويا زياد كردن فشار روي سطح مايع و بهره گيري از تأثير آن بر سرعت مايع خروجي موجبات كنترل سطح مايع را فراهم مي سازيم .

        تذكر 1) در اينجا اين مطلب قابل ذكر است كه زياد شدن فشار و سرعت جريان در دستگاه تفكيك در موقع بهره برداري تا جائي مؤثر است كه ظرفيت معبر مايع و مقاومت هاي موجود بر سر راه لوله خروجي اين امر را ميسر سازد.



        1. زياد شدن فشار روي سطح مايع بر ميزان مايع ورودي بي تأثير نيست.



        كنترل فشار

        فشار دروني دستگاه تفكيك را هم مي توان بدو طريق مستقيم و غير مستقيم كنترل كرد در روش نخست فشار را مي توان با كم يا زياد كردن مقدار گاز خروجي دستگاه جدا كننده كنترل كرد .

        و در روش دوم ، با كم يا زياد كردن مقدار نفت ورودي مي توانيم فشار را كنترل كنيم . در اين روش اگر فشار دروني جدا كننده كم شود ، با زياد شدن مقدار نفت ورودي كه محتوي گاز مي باشد مقدار گاز تفكيك نشده ورودي هم زياد شده كه در نتيجه مي تواند در بالا بردن فشار دستگاه مؤثر باشد .





        فصل پنجم







        - وسائل سنجش و كنترل

        - فشار سنج

        - نشان دهندة سطح مايع

        - تقليل دهندة فشار

        - كنترل كنندة فشار

        - كنترل كننده سطح مايع



























        وسائل سنجش و كنترل:

        فشار سنج PRESSURE GAUGE

        وسيله ايست كه براي اندازه گيري فشار بكار مي رود .

        براي استفاده از فشار سنج نكات زيررا بايد در نظرگرفت :





        1. فشار سنج را هرگز نبايد با دست در جايش محكم كرده يا باز نمود. زيرا اين عمل علاوه براين كه فشار زيادي به پيچ هاي نگهدارندة اجزاء داخلي آن وارد مي آورد ، موجب مي شود كه حساسيت خود را از دست بدهد .

        2. فشار سنج را بايد در جائي نصب نمود كه لرزش وجود نداشته باشد.

        3. اگر لازم شد جهت اطلاع از فشار دستگاهي كه احتمالاً لرزش دارد از فشار سنج استفاده كرد بايد اتصال را بوسيله لوله اي قابل انحناء و خمش انجام داد .

        4. انتخاب فشار سنج بايد طوري باشد كه معدل فشار عملي دستگاه نصف اندازه فشار سنج باشد .











        نشان دهندة سطح مايع

        (LEVEL GAUGE) ( LEVEL INDI CATOR )

        وسيله اي است كه به كمك آن مي توانيم وضعيت سطح مايع را در جدا كننده مشاهده كنيم . ساختمان آن بسيار ساده است و از يك لولة شيشه اي درست شده كه درون يك نگهدارندة فلزي است و از بالا و پائين با جدا كننده ارتباط دارد .

        نوع عمومي آن از نوع بازتابي و انعكاس است .(REFLEX TYPE) كه شامل بدنة نگهدارندة فلزي و قطعه هائي از شيشه است كه سطح خارجي آنها صاف بوده و سطح داخلي آنها شيارهائي با زاويه 90 درجه دارد. بدين منظور كه خطاهائي را كه در نتيجه انكسار نور حاصل مي شود تصحيح نمايد مايعي كه نشان دهندة سطح است بين چهار ديوارة داخلي آن كه از بدنه و شيشه تشكيل شده محاصره شده است .

        ميدانيم كه اجسام روشن نور را دفع كرده و اجسام تاريك نور را جذب مي كنند اشعه هائي كه از قسمت خارج به شيشه برخورد مي كنند در آن قسمت از شيشه كه محتوي گاز است ، سطح نقره اي رنگ را نشان مي دهد ، چون تمام اشعه ها منعكس مي شوند ، ولي سطحي كه محتوي مايع است بدليل جذب اشعه ها سياه رنگ به نظر مي رسد .

        روي لوله هاي رابط بين نشان دهندة ارتفاع سطح نفت و جدا كننده در قسمت بالا و پائين دو عدد شير نصب شده تا در صورت بروز نشت دهندة سطح مايع يا شكسته شدن آن بتوان رابطه اش را با جدا كننده قطع كرد .

        تقليل دهندة فشار PRESSURE REDUCER:

        اين شير جهت تنظيم و يا تقليل فشار بكار گرفته مي شود و در جائي مورد استفاده قرار مي گيرد كه گاز يا هوا جهت تأمين مصرف ابزار دقيق مورد نياز باشد .



        كنترل كنندة فشار PRESSURE CONTROLLER :

        فشار درون جداكننده بوسيله شير كنترل ديافراگمي كه روي لوله خروجي گاز نصب شده كنترل مي شود . كم يا زياد شدن فشار هوا يا در بعضي موارد گاز روي ديافراگم شير كنترل موجب بستن و يا باز شدن شير ميگردد و در نتيجه مقدار كمتر و يا بيشتري گاز از طريق شير ، از جدا كننده خارج مي شود .

        كنترل كننده فشار بوسيله لوله اي با جدا كننده ارتباط دارد و در آن وسيله اي تعبيه شده بشكل حرف C كه تغييرات فشار جدا كننده از طريق لوله ارتباط به اين قسمت منتقل شده و باعث باز شدن يا جمع شدن آن مي گردد و اين عمل موجب مي شود تا هوائي را كه از طريق كنترل كننده عبور مي كند تا روي شير كنترل اثر بگذارد كم يا زياد شود.







        كنترل كنندة سطح مايع LEVEL CONTROLLER

        سطح مايع درون جداكننده به منظور دادن فرصت كافي جهت عمل تفكيك بايد تا حدي بالا نگه داشته شود .

        سطح مايع بوسيله شير كنترلي كه در بيشتر موارد روي لوله خروجي نفت كار گذاشته مي شود ، كم يا زياد شدن هوائي كه روي ديافراگم شير اثر مي گذارد و موجب باز و بسته شدن آن مي شود بوسيله جسم غوطه وري ( ديس پلسر ) كه يا درون جدا كننده و يا درون لوله اي كه كنار جدا كننده متصل است انجام مي شود ، بالا و پائين شدن سطح مايع درون جدا كننده باعث حركت شناور و اهرم هائي به جعبه كنترل كننده سطح مايع منتقل شده و در جعبه كنترل موجب مي گردد تا هوائي را كه مي بايست از كنترل سطح عبوركرده وروي ديافراگم شير اثر بگذارد كم يا زياد كند .









        فصل ششم



        شيرهاي كنترل و ايمني و چگونگي كار آنها























        شيرهاي كنترل و ايمني و چگونگي كار آنها

        فشار و نيرو فشار عبارتست از نيرو بر سطح قاعده ميدانيد كه فشار را بر حسب پوند براينچ مربع حساب مي كنند . ( در سيستم انگليسي )

        اگر فشار معادل 10 پوند بر اينچ مربع را داشته باشيم و اين فشار را روي سطحي معادل 10 اينچ وارد كنيم ، نيروي حاصله از فرمول زير بدست خواهد آمد :

        S × P = F

        موارد استفاده از اين فرمول بيشمار است . من باب مثال در موتورها و شيرهاي كنترل و غيره :

        مثال – 1- دو سيلندر را در نظر بگيريد كه سطح قاعده يكي ازآنها 1 اينچ مربع و ديگري 10 اينچ مربع باشد ، و فرض كنيد كه هر دو از قسمت پائين با يكديگر مرتبط باشند ، هر دو از آب پرشده و از قسمت بالا بوسيله پيوستن پوشانده شده باشند .

        اگر 10 پوند نيرو بر پيستون يك اينچي وارد آوريم فشار حاصله زير معادل با 10 پوند بر اينچ مربع خواهد بود .

        = فشار يا

        چون فشار در همه جهات اثر گذاشته و قابليت تراكم آب خيلي ناچيز است ، اين فشار زير پيستوني منتقل خواهد شد كه 10 اينچ مربع سطح آن است .پس نيروي وارد بر سطح زير پيستون مساوي است :

        S × P = F

        براي پيشگيري از حركت پيستون بطرف بالا نيروي معادل 100 Lbs مورد نياز است .

        تذكر : جهت پيشگيري از برگشت آب از پيستون بزرگتر بطرف پيستون كوچكتر يك شير يكطرفه درون لولة ارتباط بكار مي برند .

        پس از بالانس كردن هردو پيستون كه بر سطح يكي 10 پوند و بر سطح ديگري 100 پوند فشار قرار داده ايم ، اگر نيم پوند برپيستون كوچك اضافه كنيم باز ملاحظه مي شود كه پيستون بزرگتر بطرف بالا متمايل خواهد شد .

        مثال – 2- در تلمبه هائي كه بوسيله گاز كار مي كنند ، سطح پيستوني كه گاز روي آن اثر مي گذارد A از سطح ديگري كه بايد نفت تلمبه كند B بيشتر است . (ش-1)فشار حاصله در قسمت دوم B بستگي دارد به نسبت سطح B به سطح A . اگر سطح پيستون A 200 اينچ مربع و سطح پيستون B 40 اينچ مربع باشد نسبت سطح كه مساوي با است .







        (ش- 1)

        اگر گاز با فشار100 پوند بر اينچ مربع به سطح A كه 200 اينچ مربع است وارد شود نيروي حاصله كه به پيوستن B منتقل مي شود مساوي خواهد شد با :

        S × P = F

        فشار در پيستون ‘‘B ’’ با داشتن 000, 20 پوند و سطح 40 اينچ مربع مساوي خواهد بود با :

        ساختمان شيرهاي كنترلي كه بوسيله هوا كار مي كنند تشكيل شده است از يك ديا فراگم لاستيكي كه به ميلة شير وصل است . در حالتي كه فشاري روي ديافراگم نيست ، يك فنر ديافراگم را بطرف بالا فشار مي دهد و در نتيجه ميله هم بالا خواهد رفت .

        جهت پائين راندن ميله شير كافي است كه فشاري بر سطح ديافراگم وارد آيد ، نيروي وارد آمده بر نيروي فنر غلبه كرده و ميله را پائين مي راند .

        نيروي فنر – سطح ديافراگم × فشار وارده بر سطح = نيروي مؤثر

        در شيرهاي ايمني ، شير ، بوسيله نيروي فنر بحالت بسته نگه داشته شده در حالتي كه فشار زير شير از نيروي فنر بيشتر شود ، شير باز خواهد شد نيروي حاصله زير شير مساوي است با فشار زير شير ضربدر سطح زيرين شير .

        نيروي فنر – سطح زيرين شير × فشار وارده بر سطح زيرين شير = نيروي مؤثر













        فصل هفتم











        طريقة باز كردن چاه و بكار انداختن دستگاه تفكيك





















        طريقه باز كردن چاه و بكار انداختن دستگاه تفكيك :



        1. قبل از هر چيز بررسي هاي لازم جهت حصول اطمينان از باز بودن شيرهاي واقع در زير فشار سنج ها و شيرهاي ايمني ( SAFETY VALVES ) و بسته بودن ته كش ها ( DRAINS ) و نمونه گير ( SAMPLE POINT ) بايد انجام شود .



        تذكر:

        در صورتي كه شير بهره برداري واقع در محوطه چاه بسته شده باشد شير ايمني خودكار هم بعلت كم شدن جريان دروني لوله و فشار آن ، بطور اتوماتيك روي فشار حداقل تنظيمي و بكمك پايلوت مربوط به فشار كم بسته مي شود ، كه در اين صورت مي بايست اول شير بهره برداري ( PRODUCTION VALVE ) باز شود تا نفت تا پشت شير ايمني خودكار جريان يابد .



        1. شير ايمني سطحي ( OTIS ) را باز كنيد . ( شرح مفصل شيرهاي ايمني را در جزوه شيرهاي ايمني سطحي مطالعه كنيد )

        2. چون هنوز دستگاه تفكيك راه نيفتاده ، گازي جهت استفاده سيستم كنترل و ابزار دقيق وجود ندارد ، لذا شيرهاي كنترل بسته خواهند بود . معذالك شيرهاي مربوط به گاز كنترل شيرهاي كنترل بسته شود تا در ضمن باز كردن نفت بدرون جدا كننده وتله نفت (OIL TRAP ) شيرهاي كنترل يكباره باز نشوند ، البته اين عمل را بوسيله استفاده از كنترل كننده ها هم مي توان انجام داد .

        3. چون شيرهاي كنترل ورودي بعلت نبودن فشار در جدا كننده و تله نفت بسته مي باشند ، جهت انجام عمل فشار گيري جداكننده از شير فرعي ( BY – PASS ) استفاده شود ، شير مزبور را مي بايست بتدريج باز كرده تا سيّال وارد دستگاه تفكيك شده و عمل تفكيك صورت گيرد .

        4. وقتي فشار دستگاه تفكيك بحد معيني رسيد . با استفاده از شير فرعي روي لوله خروجي گاز ، فشار را ثابت نگه داشته تا سطح نفت بالا آمده ، بحد معين برسد

        5. سطح نفت را بوسيله شير خروجي نفت كنترل كرده و هنگامي كه وضع جدا كننده عادي شد ، شيرهاي كنترل ورودي را يكي پس از ديگري بتدريج روي سرويس گذاشته و راه فرعي (BY-PASS) را بسته ، سپس شير كنترل خروجي گاز را هم روي سرويس قرار دهيد.

        6. فشار و سطح مايع را بوسيله كنترل كننده ها تنظيم كرده و شير خروجي نفت را با دادن اطلاع به مسئولين جايگاه تفكيك (UNIT) تدريجاً باز كنيد .



        تله نفت ( Oil Trar ) واقع در محوطه جدا كننده سرچاه

        قسمتي از گازي كه از دستگاه تفكيك سرچاه خارج مي شود ، پس از گذشتن از تله نفت جهت بكار انداختن سيستم كنترل مورد استفاده قرار مي گيرد .

        فشار گاز را درون تله نفت حدود 80 پوند نگه مي دارند ، براي رساندن فشار به اين ميزان ، گاز از دويا سه تقليل دهنده فشار Pressure Reducer عبور داده

        مي شود .

        چون افت فشار زياد در اطراف تقليل دهنده هاي فشار ممكن است موجب يخ زدگي شود . لذا جهت پيشگيري از يخ زدگي از دستگاهي بنام Anti Freezer استفاده مي شود . روي تله نفت يك شير اطمينان وجود دارد كه در صورت بيشتر شدن فشار از 100 يا 120 پوند ( برحسب تنظيم ) فشار اضافي را آزاد مي كند .













        فصل هشتم



        جدا كنندة سر چاه



























        جداكننده سرچاه (WELL HEAD SEPARATOR )

        لزوم استفاده از جدا كنندة سرچاه و فوايد آن



        1. صرفه جوئي اقتصادي از نقطه نظر انتقال محصول نفت بيشتر در مناطقي كه نسبت گاز به نفت ( G.O.R. )زياد است . استفاده از حداكثر ظرفيت لوله هاي جريان .

        2. صرفه جوئي در بكار بردن لوله هائي كه فشار زياد تحمل مي كنند در جائي كه فاصله چاه تا جايگاه تفكيك زياد است .

        3. لزوم تأمين فشار در يونيت و پيش گيري از ايجاد افت فشار در لوله جريان



        تذكر : مي دانيد كه از چاه خارج شده و درون لوله جاري مي شود . جرياني است دو فازه . ( در صورتي كه از وجود آب چشم پوشي كنيم ) گازها ضمن حركت در لولة جريان برخلاف مايعات حركتي در هم دارند . بدين معني كه ملكول هاي گاز هم در امتداد جريان حركت مي كنند و هم عمود بر سطح داخلي لوله كه اين خود در موردي كه نسبت گاز به نفت ( G.O.R. ) زياد باشد موجب اصطكاك بيشتر و افت زيادتري ميگردد بعبارت ديگر هرچه جريانهاي نفت گاز زيادتري همراه داشته باشند جريان متلاطم تر و افت فشار زيادتر است .



        1. در جائي كه فشار چاه در حال جريان به حداكثر فشار تفكيك در مرحله اول دستگاه تفكيك در يونيت نزديك باشد .



        تذكر : در چنين موردي نفت ضمن عبور در لوله جريان خود در اثر اصطكاك مقداري از فشارش را از دست خواهد داد و فشار كافي جهت رسيدن به يونيت و وارد شدن به مرحله اول تفكيك را نخواهد داشت و در نتيجه ميزان بهره دهي آن بميزان قابل ملاحظه اي كم خواهد شد .

        در اين صورت با بكار گرفتن مرحله اول تفكيك در سر چاه مي توان با جدا كردن مقداري از گازهاي موجود در نفت از اصطكاك بيش از حد پيش گيري نمود و در ضمن نفت را با فشاري متناسب به مرحله دوم تفكيك هدايت كرد .



        1. جلو گيري از تشكيل سرپوش گازي بازدارندة جريان GAS LOCK )) در لوله هاي جريان در مناطق كوهستاني .





















        فصل نهم



        - جدا كنندة سر چاه و تلمبه هاي تقويتي

        - صافي دوتائي

        - تلمبة افقي

        - دستگاه تفكيك سر چاه

        - دستگاه كنترل كنندة فشار جدا كننده

        - طريقة بكار انداختن جدا كننده و تلمبه ها

        - سيستم هوا















        جدا كننده سر چاه و تلمبه هاي تقويتي

        WELL HEAD SEPARATOR WITH BOOSTER PUMP

        جهت ازدياد سرعت جريان و ميزان بهره دهي چاهها بعد از جدا كننده سر چاه از تلمبه استفاده مي كنند ، دو نوع تلمبه عمودي VERTICAL PUMP و افقي HORIZONTAL PUMP بدين منظور بكار گرفته مي شود .



        الف – تلمبه عمودي VERTICAL PUMP

        اين تلمبه علاوه بر اينكه فشار نفت را بالا مي برد مانع از جدا شدن ملكول هاي گاز از نفت مي شود تلمبه در بدنه اي عمودي بعمق تقريبي 15 فوت درون زمين قرار گرفته تا نفت پس از ورود به تلمبه وارد چشم پروانه اول در قسمت پائين تلمبه شده پس از خروج از پروانه اول و عبور از پروانه هاي بعدي و تقويت فشار از تلمبه خارج مي شود .



        عوامل زير موجب از كار افتادن تلمبه مي شوند :



        1. حداقل فشارلولة ورودي

        2. حداكثر فشار لولة خروجي

        3. حداكثر حرارت ياطاقان انتهائي آزادموتور

        4. حداكثر حرارت ياطاقان انتهائي متحرك موتور

        5. حداكثر حرارت بدنه تلمبه

        6. حداكثر حرارت ياطاقان ضربه گير

        7. حداكثر حرارت آب بندكن

        8. لرزش بيش از حد

        9. حداقل سطح نفت دستگاه تفكيك سر چاه





        صافي دوتائي: DUPLEX STRAINER

        بين جدا كننده سر چاه و تلمبة عمودي دستگاه صافي دوتائي قرار دارد و از مقايسه اختلاف فشار قبل و بعد آن مي توان فهميد كه گرفته و كثيف است يا خير .



        تلمبه افقــي : HORIZONTAL PUMP

        اين تلمبه بعد از تلمبه عمودي قرار دارد و نوع آن گريز از مركز چهار مرحله ايست ، سيستم روغنكاري آن يا بوسيله تلمبه روغني كه در انتهاي شافت موتور نصب شده است انجام مي گيرد و يا در محفظه ياطاقاتها روغن ريخته مي شود .



        اشكالات زير باعث از كار افتادن تلمبه مي شود :



        1. فشار حداقل لولة ورودي

        2. فشار حداكثر لوله خروجي

        3. حداكثرحرارت ياطاقان انتهائي آزاد موتور

        4. حداكثر حرارت ياطاقان انتهائي متحرك موتور

        5. حداكثر حرارت بدنه تلمبه

        6. حداكثر حرارت ياطاقان ضربه گير

        7. حداكثرحرارت آب بندكن انتهائي موتور

        8. حداكثرحرارت آب بندكن انتهائي آزاد

        9. لرزش بيش از حد

        10. نشست بيش از حدآب بندكن ها



        11-حداقل سطح نفت دستگاه تفكيك سرچاه



        دستگاه تفكيك سرچاه W/HEAD SEPARATOR

        دستگاه تفكيك تلمبه دارسرچاه از نظر ساختماني به دستگاههاي تفكيك معمولي اختلافي ندارد ولي از نظر سيستم كنترل متفاوت است . سيستم كنترل آن بشرح زير است .

        1-دستگاه كنترل كنندة سطح نفت LEVEL CONTROLLER

        اين دستگاه سطح نفت را در دستگاه تفكيك با فرستادن فرمان روي شيرهاي كنترل ورودي نگه مي دارد .

        2-دستگاه بستن چاه در ارتفاع سطح بيش از حد

        HIGH LEVEL GAP CONTROLLER

        كه بازده اين دستگاه پس ازاثرگذاشتن روي (TRIPPING VALAVE ) و باز كردن آن موجب بسته شدن شير ايمني سطحي مي شود و موقعي عمل ميكند كه ارتفاع سطح مايع در جدا كننده زياد شود .

        3-دستگاه كنترل كننده در سطح بيش از حد پائين

        LOW EXCESSIVE LEVEL CONTROLLER

        سطح نفت را در دستگاه تفكيك در حدي بايد نگه داشت كه نفت ورودي تلمبه ها را تأمين نمايد . دستگاههاي شبيه كنترل كنندة سطح مايع روي جدا كننده نصب كرده اند كه بنام دستگاه كنترل كنندة در سطح بيش از حد كم است كه بازده آن روي شير خود كاري مي رود كه روي لولة جريان بعد از تلمبه ها قرار دارد ، اين بازده قبل از رسيدن به شير خودكار از دستگاهي بنام SELECTOR RELAY ميگذرد .



        4-دستگاه كنترل فشار در فشار بيش از حد پائين

        LOW EXCESSIVE PRESSURE CONTROLLER

        اين دستگاه روي لوله خروجي نفت جداكننده ها و بعد از تلمبه ها قرار دارد و فشار لولة جريان را كنترل ميكند ، اگر بهر علتي فشار لوله جريان از حد معيني كه تعيين شده پائين تر بيايد بازده اين دستگاه شير خودكار لولة جريان را مي بندد ، اين بازده از طريق دستگاه SELECTOR RELAY به خودكار منتقل مي شود .



        5-دستگاه انتخاب بازده SELECTOR RELAY

        اين دستگاه ، وظيفه اش انتقال بازدهي است كه بايد روي شير خودكار لولة جريان اثربگذارد . دستگاه تقويت بر دو نوع است :

        LOW S.R. و HIGH S.R. اگر از شير خودكاري روي لولة جريان استفاده شود كه با ازدياد بازده باز شود ( AIR TO OPEN ) دستگاه LOW S.R. را بكار ميگيرند و در غير اينصورت از دستگاه HIGH S.R. استفاده مي كنند .

        در حالت عادي SELECTOR RELAY فقط بازدهي را كه از طريق LOW EXCESSIVE L. C. دريافت ميدارد روي شير كنترل خروجي نفت ميفرستد ولي در صورت ايجاد افت فشار در لوله جريان نفت بازده دستگاه L . E . L . C . را قطع كرده و بازده L . E . P . C. را روي كنترل و شير كنترل ميفرستد .

        موقع بكار انداختن دستگاه تفكيك همراه با تلمبه ها بايد شير كنترل لولة جريان خروجي بسته باشد و وقتي فشار خروجي تلمبه ها بالا رفت بتدريج شير كنترل خروجي را باز نمود .

        اين عمل را مي توان بكمك دستگاههاي L.E.L.C يا L.E.P.C انجام داد ولي جهت سهولت در انجام اين عمل از دستگاهي به نام شير انتخاب كننده SELECTOR VALVE و تنظيم كننده هواي بازده استفاده مي كنند . موقع بكار انداختن تلمبه ها سويچ را روي استارت قرار داده و بوسيله تنظيم كننده هواي بازده و با در نظر گرفتن فشار خروجي تلمبه ها شير كنترل را بتدريج باز كرده و سپس سويچ را روي RUN قرار مي دهند . (ش- 21 )



        دستگاه كنترل كننده فشار جدا كننده PRESSURE CONTROLLER

        فشار دستگاه تفكيك بوسيله كنترل كننده اي كه بازده آن روي شير خودكار گاز خروجي اثر مي گذارد نگه داشته مي شود ولي در صورتيكه تلمبه ها از كار بيفتند شير برقي SOLENOID VALVE و فشار تنظيم شدة دستگاه ( SET POIKT ) را تغيير داده در نتيجه فشار تفكيك بالا رفته و نفت از طريق لوله فرعي جريان تلمبه ها بطرف جايگاه تفكيك جاري مي شود .

        در صورتيكه تلمبه ها از كار بيفتند و فشار تنظيمي تغيير نكند ، فشار جدا كننده بالا نرفته ، ولي ارتفاع سطح مايع بالا خواهد رفت و در نتيجه شير ايمني سطحي بسته خواهد شد .



        طريقه بكار انداختن جدا كننده و تلمبه ها



        1. مقدار ولتاژ بررسي شود كه 3300 ولت باشد

        2. فركانس بررسي شود

        3. بابررسي صفحه نشان اشكالات ANNOUNCIATOR PANEL بايد مطمئن شد كه اشكالي از نظر راه اندازي وجود نداشته باشد .

        4. جريان برق مربوط به تلمبه ها بررسي شود .

        5. دسته قطع و وصل دستگاه خشك كننده را روي (ON) قرار دهيد .

        6. دسته هاي قطع و وصل كنندة جريان برق را بررسي كنيد .

        7. دستگاه شارژ باطري بررسي شود .

        8. روي صفحه نشان دهندة اشكالات دكمه TEST را فشار دهيد تا مطمئن شويد كه كليه چراغها سالم مي باشند سپس دكمه RESET را فشار دهيد در صورتيكه اشكالي براي روشن شدن تلمبه ها وجود نداشته باشد فقط دو چراغ مربوط به فشار ورودي كه تلمبه هاي شماره يك و دو روشن مي شود و چراغي كه مربوط به پائين آمدن ارتفاع سطح نفت دردستگاه تفكيك است روشن مي ماند .

        9. دستگاههاي تراكم هوا روشن كرده و يكي را روي سرويس گذاشته و ديگري را بحالت آماده نگه مي داريم .



        كليد شيرهاي كنترل روي حالت دستي قرار داده و شير خروجي گاز را بسته نگه داريد . چاه را باز كنيد تا جريان نفت به پشت شير ايمني خودكار برسد .

        شير ايمني خودكار را باز كنيد . بوسيله لوله فرعي كنترل كننده ها نفت را بدرون دستگاه تفكيك بفرستيد.

        سطح نفت بحد معيني كه رسيد شيرهاي خودكار ورودي را بترتيب روي حالت خود كار قرار دهيد . شير خودكار روي لوله جريان بعد از تلمبه ها را روي حالت دستي قرار دهيد ( در بعضي موارد مي توان با فرستادن هوا اين عمل را انجام داد .

        صافي تلمبه ها را هوا گيري كنيد و سطح روغن را درياطاقان تلمبه ها برسي كنيد . فشار دستگاه تفكيك كه بحد معيني رسيد ، شير خودكار گاز را روي حالت اتوماتيك قرار دهيد .

        وقتي فشار ورودي تلمبه ها بحد مورد لزوم رسيد شير برقي SOLENOLD VALVE روي سرويس مي آيد و تلمبه ها را مي توان بكار انداخت .

        روي صفحه نشان دهنده اشكالات دكمه RESET را فشار دهيد تا چراغ مربوط به فشار كم ورودي تلمبه شماره 1 خاموش شود . تلمبه شماره يك را بكار اندازيد پس از 5 ثانيه تلمبه شماره 2 بطور اتوماتيك بكار مي افتد .

        آمپر تلمبه ها ر


هومن نجفی
عضو فعال

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

همایون قاسمی
همایون قاسمی
مدیر و موسس
کارشناس ارشد مهندسی نفت
ضمن تشکر از شما
عکس های موجود در متن لود نمی شوند. برای نمایش عکس ابتدا باید آنها را تک تک در www.iran-spe.com/upload.php آپلود کنید و لینک آنها را در متن قرار دهید.
ضمنا سعی کنید عنوان مناسبتری انتخاب کنید.
۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ۲۰:۰۴

11332
0