refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

نم زدایی یا رطوبت زدایی


۰ ۲۴۸۲ ۰ ۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۱۱:۱۶
نم زدايي يا رطوبت زدايي

رطوبت زدايي با محلول گلایکولعلاوه بر تفکیک نفت با گاز مقداری آب آزاد همراه با گازطبيعي وجود دارد کهبیشتر آن توسط روش هاي جداسازي ساده در سر چاه يا در نزديكي آن از گاز جدا
مي شود. در حالیکه بخار آب موجود در محلول گاز میبایست طی فرایندی بسیارپيچيده تحت عنوان عمليات نم زدایی و یا رطوبت زدايي از گازطبيعي تفکیکگردند . در این فرایند بخار آب متراکم و موجود در سطح توسط ماده نم زدا جذب و جمعآوری میگردد. نوع متداول نم زدايي جذب (absorption) با عنوان نم زداييگلايكول که ماده اصلی این فرایند میباشد شناخته مي شود. در اين فرايند، ازمايع نم زداي خشك كننده حاوی گلایکول براي جذب بخار آب از جريان گازاستفاده مي شود. دراین نوع فرایند اغلب از دو محلول گلايكول باسامی دياتيل گلايكول (DEG) يا تري اتيل گلايكول (TEG) استفاده میگردد. خواص ملکولی ماده گلایکول شباهت بسیاری با آب دارد لذا چنانچه در تماس باجريانی از گازطبيعي قرار گيرد، رطوبت آب موجود در جريان گاز را جذب و جمعآوری مینماید. ملکولهای سنگین شده گلایکول در انتهای تماس دهنده جهت خروجاز نم زدا جمع و خارج ميشو ند سپس گازطبيعي خشک نیزاز جانب دیگر به بيروناز نم زدا انتقال مي يايد. محلول گلايكول را از ميان ديگ بخار به منظور تبخیر نمودن آب محلول در آن وآزاد کردن گلايكول جهت استفاده مجدد آن در فرايندهای بعدی نم زدايي عبورمیدهند. این عمل با بهره گیری از پدیده فیزیکی یعنی وجود اختلاف در نقطهجوش آب تا 212درجه فارنهايت (100 درجه سانتیگراد ) و گلايكول تا 400 درجهفارنهايت صورت میگیرد.
رطوبت زدايي با ماده خشك كننده جامدرطوبت زدايي با ماده خشك كننده جامد که معمولا مؤثرتر از نم زداهاي
گلايكول هستند نیز با استفاده از روش جذب سطحي صورت میگیرد . جهت این کاربه حداقل دو برج یابيشتر نیاز میباشد که بکمک يك ماده خشك كننده جامد شاملآلومينا يا ماده سيليكاژل پرشده است. نم زدايي با ماده خشك كننده جامداولين شیوه نم زدايي گازطبيعي با استفاده از روش جذب سطحي است گازطبيعي ازداخل اين برج ها، از بالا به پايين عبور داده میشوند. گازطبيعي دراینفرایند ضمن عبور از اطراف ذرات ماده خشك كننده رطوبت های موجود در جریانگازطبيعي به سطح ذرات ماده خشك كننده جذب میگردد و باتکمیل این فرایندتقريبا تمام آب توسط ماده خشك كننده جامد جذب شده و نهایتا گاز خشك ازانتهاي برج خارج شود. اين نوع از سيستم نم زدايي از آنجاییکه در رابطه باحجم فراوان گاز تحتفشارهای بالا مناسب هستند معمولا در انتهاي يك خط لوله در يك ايستگاهكمپرسور قرار دارند. در اين سیستم نیز همانند گلایکول در روش اول ماده خشککننده جامد بعد از اشباع شدن از آب جهت احیاء و استفاده های مکرر ازسیستمهای گرمکن با درجه حرارت بالا جهت تبخیر بخار آب موجود در گلایکولبکار گرفته میشوند . گازطبیعی اینک با طی تمام مراحل تصفیه به طور كامل فرآورش و براي مصرفآماده گردید لذا در پایان با تقویت فشار آن تا حدود 1000 psi و پس ازمحاسبه حجم آن توسط سیستم اندازه گیری به خط لوله خروجی پالایشگاه هدایت وتحویل مدیریت منطقه عملیات انتقال گاز مربوطه میگردد.

VSOE87
عضو فعال
مهندس نفت گرایش حفاری و استخراج از مخازن نفتی

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

7630
0