refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

سنگ شناسی


۰ ۷۸۷ ۰ ۱۳۹۴/۰۵/۲۹ ۱۲:۰۶
سنگ شناسي
براي شناسايي سنگها لازم است در نخستين گام عناصر تشکيل دهنده آنها را مورد بررسي قرار ميگيرد و ضرورت دارد مشخص گرددکه اين عناصر تشکيل دهنده به چه نحوي درکنار هم قرار گرفته اند و ابعاد ذرات چه اندازه مي باشند.
به طورکلي کليه سنگهاي پوسته جامد زمين به سه دسته تقسيم ميکردند و عبارتند از:

١- دستهاي که در اثر سردشدن موادگداخته (Magma) دروني زمين حاصل شده اند و سنگهاي آذرين (Igneous Rocks) ناميده مي شوند.

٢- دسته اي که در اثر فرسايش و حمل و نقل ذرات رسوبي در سطح زمين ايجاد مي شوند که به سنگهاي رسوبي (Sedimentany Rocks ) موسومند. در تشکيل اکثريت اين نوع سنگها آب نقش بسيار مؤثري دارد.

٣- هرگاه سنگهاي دو دسته قبل خاصيت خود را در اثر حرارت و فشار از دست بدهند و خواص فيزيکي جديدي را پيدا کنند در دسته سنگهاي دگرگوني (Metamorphic) جاي ميگيرند. اين دسته سنگها معموًلا سنگهاي درون پوسته جامد زمين را تشکيل مي دهند.

در ميان سه دسته سنگهاي فوق، سنگهاي آذرين اصلي بوده زيرا مستقيمًا از انجماد موادگداخته زمين يا در اعماق زمين و يا در سطح زمين حاصل مي شوند. سنگهاي آذرين ممکن است در اثر عوامل خارجي مثل آب تجزيه و پراکنده شده و ذرات آنها مجددًا به صورت رسوب مجتمع گردندکه در اين حالت اقسام مختلف سنگهاي رسوبي را به وجود مي آورند. همچنين ممکن است سنگهاي نوع فوق در اثر عوامل مختلف (حرارت و فشار) خاصيت اوليه خود را از دست داده و به سنگهاي دگرگوني تبديل شوند.

siavash
عضو عادی

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

19559
0