refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

سنگ های دگرگونی


۰ ۹۵۳ ۰ ۱۳۹۴/۰۵/۲۹ ۱۲:۴۶
سنگهاي دگرگوني (Metamorphic Rocks)
سنگهاي دگرگون شده، سنگهايي هستند که در اثر حرارت و فشار و احتماًلاتأثير مايعات وگازها، تغییرات عمدهاي را متحمل شدهاند. مواد اصلي و اوليه سنگهاي دگرگوني ساکن است رسوبات دريايي که در دما و فشار سطحي تشکيل شده اند، به همراه لايه هاي متناوب گدازه باشد که در دماهاي بالا متبلور مي شوند. گرانيت ممکن است به اين مجموعه نيز به طور متناوب تزريق شده باشد. اين مواد در دما و فشارهاي داخل پوسته زمين، به ويژه درکمربندهاي کوهزايي يعني جائي که صفحات ليتوسفري با هم برخورد ميکنند، حالتي نايايدار دارند. در چنين شرايطي، کانيهاي سنگها به گونه اي تغییر ميکنند که تحت شرايط جديد پايدارتر باشند. تغییرات دگرگوني همواره در جهتي انجام مي شوند که حالت تعادل را برقرارکنند.

انواع دگرگوني
الف ) دگرگوني مجاورتي (Contact metamorphism)
اين نوع دگرگوني در اثر مجاروت ماگما در حال سرد شدن با سنگهاي مجاور خود ايجاد مي شود و همراه با تأثير دماي بالا و محلولهاي فعال است . دگرگوني مجاورتي حالتي موضعي و محلي دارد، يعني با دور شدن از محل تماس توده نفوذي با سنگ مجاور، اثرات دگرگوني به سرءت از بين مي رود. در اين نوع دگرگوني، گرما و فعاليتهاي شيميايي جزء عوامل دگرگون کردن سنگها هستند.

ب) دگرگون ناحيه اي (Regional metamorphism)
اين نوع دگرگوني به ءلت اثر توام دماي بان و فشارهاي جهت يافته ايجاد مي شود. دگرگوني ناحيه اي معموًلا در قسمتهايي که صفحات ليتوسفري با هم برخورد ميکنند و بر روي سنگهاي ريشه کمربند کوهزائي مشاهده ميکردند.
 

طبقه بندي سنگهاي دگرگوني
بر اساس وضعيت ساختاري و ترکيب کاني شناسي دو گروه اصلي از سنگهاي دگرگوني را مي توان مشخصنمود:
١- سنگهايي که حالت تورق دارند (داراي ساختار مشخص صفحهاي هستند).
٢- سنگهايي که فاقد تورق بوده و حالتي تودهاي دارند.

siavash
عضو عادی

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

19561
0