refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

اندازه گیری فشار مویینگی


۰ ۲۵۹ ۰ ۱۴۰۲/۰۶/۲۱ ۰۴:۰۹

فشار مویینگی (Pore Pressure) فشار موجود در داخل فضاهای خالی و پر آب در سنگ ها و سازندها است. این فشار به علت وجود آب و گاز در داخل فضاهای ترکیبی سنگ ها و همچنین فشار آب زیرزمینی ایجاد می شود. اندازه گیری فشار مویینگی از طریق تزریق سنگ مخزن با استفاده از تجهیزات خاص انجام می شود. در این روش، یک نمونه سنگ مخزن به طور کامل با آب یا گاز پر می شود و سپس فشار لازم برای حفظ حجم آب یا گاز در داخل نمونه اندازه گیری می شود. این فشار به عنوان فشار مویینگی معروف است و اطلاعات مهمی درباره خواص سنگ ها و رفتار آب و گاز در سازندها و مخازن نفتی ارائه می دهد.

اطلاعات در مورد فشار مویینگی بسیار مهم است زیرا می تواند به ما کمک کند تا درک بهتری از رفتار سنگ ها و سازندها در شرایط زیرزمینی داشته باشیم. این فشار می تواند تأثیر زیادی بر روی ترک خوردگی سنگ ها، نفوذپذیری سازندها و حتی بهره وری از مخازن نفتی داشته باشد.

به عنوان مثال، اگر فشار مویینگی بسیار بالا باشد، می تواند منجر به شکست سنگ ها و افزایش نفوذپذیری سازندها شود که در نتیجه باعث کاهش بهره وری از مخازن نفتی می شود. از طرف دیگر، اگر فشار مویینگی بسیار پایین باشد، ممکن است باعث نفوذ آب و گاز به داخل مخزن شود و باعث کاهش فشار مخزن و کاهش بهره وری از آن شود.

بنابراین، اندازه گیری و درک فشار مویینگی برای متخصصان صنعت نفت و گاز بسیار حائز اهمیت است و می تواند در تصمیم گیری های مربوط به تزریق سیالات به مخازن نفتی، طراحی چاه ها و بهره برداری از مخازن نفتی مفید باشد.


M.taghipoor
عضو عادی

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

87718
0