refinaryrig
افراد میهمان مجاز به دانلود فایل نمی باشند. اگر حساب کاربری دارید وارد شوید و مجدد تلاش کنید. در غیر این صورت ثبت نام کنید.
انصراف

اندازه گیری عمق نهایی چاه(نفت وگاز)


۰ ۲۳۴ ۰ ۱۴۰۲/۰۶/۱۷ ۰۹:۵۳

زمان اندازه گیری عمق چاه:

اندازه گیری عمق نهایی چاه معمولاً در حین حفاری صورت می‌گیرد. در عملیات حفاری، یکی از اهداف اصلی ما رسیدن به لایه های زیرین زمین است. برای این منظور، ابزارهایی به نام "STEM" (سنجنده عمق چاه) استفاده می‌شوند که در حین حفاری در داخل لوله حفاری قرار می‌گیرند. این ابزارها با استفاده از اصول فیزیکی مختلفی مانند سنجش فشار، جریان، و نوسانات در اطلاعاتی درباره طول و عمق چاه ارائه می‌دهند. این اطلاعات به‌صورت زمان و طول می‌تواند به سیستم کنترل حفاری منتقل شود و در انتها جهت تعیین عمق نهایی چاه استفاده گردد.

 

همچنین، در عملیات های اکتشافی نیز می‌توان از روش‌های دیگر برای اندازه گیری عمق نهایی چاه استفاده کرد. به‌عنوان مثال، پس از اتمام حفاری یک چاه اکتشافی، عمق نهایی چاه می‌تواند با استفاده از دستگاه‌هایی مانند کامیون‌های شناور مورد ارزیابی قرار گیرد. این دستگاه‌ها با استفاده از امواج صوتی یا الکتریکی، عمق را اندازه گیری می‌کنند.

 

 

این عمق ممکن است در حین بهره برداری نیاز به تغییر داشته باشد؟

 

بله، درحین بهره برداری از چاه‌ها، عمق می‌تواند نیاز به تغییر داشته باشد. عمق نهایی چاه در حین حفاری معمولاً براساس جغرافیای زیرزمینی و اهداف معدنی و نفتی تعیین می‌شود. اما پس از بهره‌برداری و بر اساس تجربیات به دست آمده، ممکن است نیاز به تعدیل عمق چاه به منظور بهبود عملکرد و بهینه‌سازی استخراج منابع زیرزمینی پیش بیاید.

 

دلایل تغییر عمق چاه:

 

1. تغییرات شرایط زیرزمینی: در حین بهره‌برداری، با تجربه کسب شده از چاه‌های همسایه و تحت تأثیر نتایج بهره‌برداری فعلی، ممکن است شرایط زیرزمینی ناخوشایند مشاهده شود. این شرایط می‌توانند شامل تغییرات فشار، دما، جریان سیال، و جنبش‌های زمین باشند که ممکن است نیازمند تعدیل عمق چاه باشند.

 

2. بهینه‌سازی استخراج: در فاز بهره‌برداری، بر اساس نتایج بازدهی استخراج منابع زیرزمینی، ممکن است تغییراتی در عمق چاه لازم باشد تا بهینه‌سازی فرآیند استخراج انجام شود. این ممکن است شامل تغییر عمق برای دستیابی به لایه‌های با کیفیت‌تر یا تعدیل عمق برای بهبود جریان سیال در چاه باشد.

 

دلایل ایجاد خطا در اندازه گیری عمق چاه:

 

1. تغییرات زیرزمینی: زیرزمین یک محیط پیچیده است و شرایط زیرزمینی می‌توانند به طور مداوم تغییر کنند. این تغییرات ممکن است شامل تغییرات در فشار، دما، و خواص سنگ‌ها باشند که می‌توانند دستگاه‌های تشخیص عمق را در تعیین عمق نهایی چاه گمراه کنند.

 

2. عوامل فنی: عوامل فنی مانند خرابی یا نقص در دستگاه‌های تشخیص عمق می‌توانند به دقت اندازه‌گیری‌ها تأثیر بگذار

 

پارامتر های مهم در تعیین عمق نهایی:

 

1. منطقه زمینی: وقوع نفت و گاز در یک منطقه زمینی به شدت به تعیین عمق نهایی حفاری تأثیر می‌گذارد. مناطقی که در گذشته چاه‌های نفتی موفقیت آمیزی داشته‌اند، به عنوان نقاط شروع ممکن استفاده شود تا عمق نهایی را تعیین کنند.

 

2. هدف معدنی: نوع مخزنی که می‌خواهید به آن دسترسی پیدا کنید نیز روی تعیین عمق نهایی تأثیر می‌گذارد. مثلاً اگر می‌خواهید برای دسترسی به یک مخزن نفتی آبدار عمق برداشت کنید، عمق نهایی بیشتری لازم است.

 

3. پتروفیزیکس: این پارامترها شامل ویژگی‌های سنگ شامل مخازن نفتی می‌شوند. مهم‌ترین پارامت‌رهای پتروفیزیکس عبارتند از: نیمرخ جذبی، لوله‌رانی، چگالی و همچنین چسبندگی سنگ هستند. این پارامترها می‌توانند در تعیین عمق نهایی حفاری و تداوم بهره‌برداری مخزن تأثیرگذار باشند.

 

4. لختی سنگ: در صورتی که خاک و سنگ لختی داشته باشد، عمق نهایی حفاری به علت حجم بیشتر از معمول به دلیل لختی، افزایش خواهد یافت.

 

 

 


hosein najari
عضو عادی
دانشجو

به اشتراک بگذارید
برای ارسال نظر باید ثبت نام کنید یا به حساب خود وارد شوید.

87514
0